Kryzys nie odpuszcza branży motoryzacyjnej w Polsce. "Jak tak dalej pójdzie, będzie naprawdę źle"

Inflacja, drastyczne podwyżki cen energii i ciepła, rosnące ceny paliw, presja na wynagrodzenia to ciosy, które uderzają w polskich producentów części motoryzacyjnych. Jednak branża ostrzega, że prawdziwy kryzys dopiero puka do jej drzwi. Konsekwencje odczują kupujący i już posiadający samochody.

Polska jest w czołówce producentów części motoryzacyjnych w Europie. Branża ostrzega przed poważnym kryzysem. Zdjęcie ilustracyjnePolska jest w czołówce producentów części motoryzacyjnych w Europie. Branża ostrzega przed poważnym kryzysem. Zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Kadmy
Marcin Walków

Od stycznia do sierpnia 2022 r. w Polsce zarejestrowano ponad 15 proc. mniej samochodów osobowych niż rok temu. Jak wynika z danych Cyfryzacji KPRM mocniejszy spadek dotyczy rynku aut używanych niż tych prosto z salonu. Kryzys nie odpuszcza branży motoryzacyjnej. Co więcej, rozlewa się na kolejne jej sektory. Przedsiębiorcy ostrzegają, że konsekwencje uderzą w gospodarkę Polski.

W Polsce działa około 1000 firm produkujących części dla sektora motoryzacyjnego, które zatrudniają blisko 160 tys. osób.

Jesteśmy zagłębiem Europy w produkcji części motoryzacyjnych. Przychody producentów sięgnęły ponad 114 mld zł. Wyniki są fantastyczne, ale rentowność dramatyczna. Jak tak dalej pójdzie, to będzie naprawdę źle - ostrzegał Alfred Franke, honorowy prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, podczas XVII Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego w Warszawie.

Ceny rosną, optymizm maleje

Bo choć przychody rosną, to nie rośnie wolumen, czyli ilość sprzedawanych części, zarówno gdy mowa o kupujących je fabrykach samochodów, jak i warsztatach samochodowych. Oznacza to, że polskie fabryki części zamiennych i komponentów do produkcji aut sprzedają mniej, ale drożej. Podczas kongresu podkreślono, że w dłuższej perspektywie sprzedaż po wyższych cenach nie jest wcale dla branży korzystna.

- Wyższe ceny to teoretycznie wyższe przychody dla producentów. Ale tylko w teorii - podkreślił Franke.

W połowie roku SDCM przeprowadziło ankietę wśród producentów części. Wynika z niej, że rzeczywiście 55,9 proc. firm zanotowało wzrost przychodów. Ale prognoza na drugą połowę 2022 r. nie jest już tak optymistyczna. Wzrostu przychodów spodziewa się 41,2 proc. ankietowanych, ale jedna trzecia przewiduje ich spadek.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak przygotować samochód na zimę? Uważaj na te najbardziej banalne błędy

Branża otrzymuje ciosy na kilku frontach

Problemy branży podczas kongresu przeanalizowano z trzech perspektyw: producentów części, dystrybutorów oraz warsztatów samochodowych.

Ceny energii rosną, ceny gazu rosną, koszty paliwa rosną, wynagrodzenia rosną, kursy walut się wahają, brakuje półprzewodników i surowców. Nakłada się na to spadek popytu na części ze strony producentów samochodów - mówił Franke.

Już pod koniec 2021 r. ostrzegano, że brak półprzewodników może zablokować produkcję nawet 7,7 mln samochodów. Problemy producentów aut uderzają w gospodarki uzależnione od eksportu aut, takie jak Czechy i Słowacja. Z końcem lutego do tego kryzysu doszedł kolejny - wojna w Ukrainie. Przerwane zostały kolejne łańcuchy dostaw, m.in. wiązek elektrycznych produkowanych za naszą wschodnią granicą. Ich brak przyczynił się do opóźnienia rynkowych debiutów niektórych modeli, takich jak Skoda Enyaq Coupe iV.

Co najbardziej uderza w branżę części motoryzacyjnych? Podczas kongresu podkreślono, że w odpowiedzi na pytania w ankiecie, producenci części wskazali, że tym roku najbardziej odczuwzrost kosztów surowców i komponentów. Największym problemem dla dystrybutorów był z kolei wzrost cen paliwa, przekładający się na rosnące koszty transportu i logistyki. Dla warsztatów samochodowych zaś - wyższe koszty energii elektrycznej i ciepła.

Wzrost kosztów dystrybutorów części
Wzrost kosztów dystrybutorów części © SDCM

Kierowcy płacą więcej

Przekonywano też, że problemy tej branży to nie tylko zmartwienie właścicieli firm i warsztatów samochodowych, ale i posiadaczy czterech kółek. Mogą więc uderzyć w nasze portfele.

- Zapytaliśmy warsztaty, jak wyceniły koszty usług dla klientów. 90 proc. respondentów wskazało, że podniosło ceny. Podobnie jak u dystrybutorów, wzrost kosztów został przeniesiony na rynek - mówił Tomasz Lis z firmy AutoLand, produkującej części samochodowe i wyposażenie serwisów. Dodał, że również kierowcy zastanawiają się, czy naprawa jest konieczna i czy muszą jechać do warsztatu.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl 

Wybrane dla Ciebie
Trump: USA przejęły "największy" tankowiec u wybrzeży Wenezueli
Trump: USA przejęły "największy" tankowiec u wybrzeży Wenezueli
Poważny wyciek ropy.  Awaria rurociągu niedaleko granicy z Polską
Poważny wyciek ropy. Awaria rurociągu niedaleko granicy z Polską
Obniżka stóp procentowych w USA. Trzeci raz w tym roku
Obniżka stóp procentowych w USA. Trzeci raz w tym roku
Ukraina otrzyma 1,3 mld euro. To wsparcie na zakup gazu
Ukraina otrzyma 1,3 mld euro. To wsparcie na zakup gazu
Żądają uwolnienia litewskich ciężarówek. Straty liczone są w milionach euro
Żądają uwolnienia litewskich ciężarówek. Straty liczone są w milionach euro
Wiceprzewodniczący PKP Cargo sprzedał wszystkie akcje. Potem je odkupił
Wiceprzewodniczący PKP Cargo sprzedał wszystkie akcje. Potem je odkupił
Sankcje przeciwko Lukoil opóźnione. USA ustanawia nową datę
Sankcje przeciwko Lukoil opóźnione. USA ustanawia nową datę
4,2 mld euro dla Ukrainy. Europa nie wypełnia luki po spadku pomocy USA
4,2 mld euro dla Ukrainy. Europa nie wypełnia luki po spadku pomocy USA
Podatek od spadków i darowizn. Ważna zmiana. Jest ruch Senatu
Podatek od spadków i darowizn. Ważna zmiana. Jest ruch Senatu
Statek floty cieni zatrzymany. Woził zboże z okupowanego przez Rosję Krymu
Statek floty cieni zatrzymany. Woził zboże z okupowanego przez Rosję Krymu
Konflikt w NBP. Nowe oświadczenie członków zarządu. "Sprzeciwiamy się"
Konflikt w NBP. Nowe oświadczenie członków zarządu. "Sprzeciwiamy się"
Nowy kryzys w Grecji. Dotacje z UE wstrzymane, a rolnicy blokują
Nowy kryzys w Grecji. Dotacje z UE wstrzymane, a rolnicy blokują