LOT zamawia kolejne samoloty. To odpowiedź na rozbudowę Lotniska Chopina

LOT zamówił trzy samoloty nowej generacji Embraer E195-E2 - poinformował prezes Michał Fijoł na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach. Pierwszy dołączy do floty przewoźnika w lipcu. Decyzja ta ma związek z zaplanowaną rozbudową Lotniska Chopina.

samolot, pll lot, samoloty, aeroplan, odrzutowiec, podróż, niebo, embraer, airliner, lotnictwa, przewozy, przewóz, flying, lotniczy, linia lotnicza, pasażer, cargo, boeing, biznes, transport, lot, szybko, towar, lotnisko, pilot, silnik, latanie, powietrze, praca, oczekiwanie, pas, startowyPolskie Linie Lotnicze LOT zamawiają kolejne samoloty
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Tomasz Warszewski
Marcin Walków

Polskie Linie Lotnicze LOT zamówiły trzy nowe samoloty Embraer E195-E2. Każdy z nich będzie miał 136 miejsc na pokładzie w układzie miejsc 2+2. - Trochę inne były plany, ale ze względu na zaplanowaną rozbudowę Lotniska Chopina, zaczęliśmy kontraktować flotę wcześniej - powiedział Michał Fijoł.

Pierwszy z samolotów wyląduje w Warszawie w lipcu, a kolejne dwa w odstępach miesięcznych. Cały czas trwa też procedura zakupowa na ponad 80 samolotów regionalnych, w której biorą udział Embraer i Airbus z samolotem A220. Fijoł podkreślił, że zamówienie trzech samolotów nowej generacji od Embraera nie ma związku z tym procesem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kiedyś "Made in Germany" to był synonim kiepskiej jakości - Krzysztof Domarecki w Biznes Klasie

Przypomnijmy, że Polskie Linie Lotnicze LOT wysłały już zapytanie ofertowe w sprawie dostaw ponad 80 samolotów do obsługi połączeń regionalnych. Taki krok w marcu zapowiadało Ministerstwo Aktywów Państwowych. Otrzymali je tylko dwaj producenci. Embraer, który dysponuje odrzutowcem E2-Jet, czyli nową generacją samolotów już eksploatowanych przez LOT. A także europejski producent Airbus, który konkuruje z Brazylijczykami modelem A220.

LOT ma długą historię relacji z brazylijskim producentem samolotów. Polski przewoźnik były pierwszym użytkownikiem nowego E-Jeta w 2004 r. Inauguracyjny rejs, 17 marca 2004 r., został wykonany przez Embraera 170 na trasie z Warszawy do Wiednia. Drugim filarem floty LOT-u są samoloty Boeinga - z rodziny B737 oraz B787 Dreamliner na trasach dalekiego zasięgu.

Jednak ani Fijoł, ani jego poprzednik, Rafał Milczarski, nie wykluczali możliwości nawiązania współpracy flotowej z bezpośrednim konkurentem Embraera i Boeinga, czyli Airbusem, oferującym samoloty A220 do obsługi połączeń regionalnych.

- Myślę, że do końca roku powinniśmy mieć już informacje na ten temat - powiedział Michał Fijoł, prezes PLL LOT, polskim dziennikarzom w Chorwacji.

LOT zakontraktował także 11 samolotów Boeing 737 MAX 8. Trzy pierwsze pojawią się we flocie w tym roku. - Dostawa kolejnych ośmiu na obecną chwilę wydaje się niezagrożona, ale opóźnień nie można wykluczyć. Bo Boeing ma swoje kłopoty dotyczące wielkości dostaw i realizowanych zamówień, więc musimy dostosować nasze plany do terminów dostaw - powiedział Michał Fijoł.

Więcej połączeń z Lotniska Chopina. LOT zamawia nowe samoloty

Zanim powstanie Centralny Port Komunikacyjny, Lotnisko Chopina zostanie rozbudowane, aby móc odprawić dodatkowe 10 mln pasażerów każdego roku. Roboty budowlane mają się rozpocząć pod koniec 2026 r., a planowany koniec prac to sezon letni 2029 r. Wstępnie prace wyceniono na ponad 2 mld zł.

- Po naszych ostatnich decyzjach LOT przyspieszył pozyskiwanie nowych samolotów, a to oznacza nową siatkę, nowe destynacje, czyli rozwój. Postawiliśmy nie na wstrzymanie projektu CPK, ale jego urealnienie. To wynika z tego, że harmonogram, który był przedstawiany, był inny - powiedział Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.

- Dokończenie modernizacji, celowo używam tego słowa, to działanie pomostowe, które ma na celu zapewnienie sukcesu przyszłemu lotnisku centralnemu. Bo jeśli kończy się przepustowość Lotniska Chopina, to gdzie ma się rozwijać LOT? - dodał.

Andrzej Ilków, prezes Polskich Portów Lotniczych, zapowiedział, że szczegółowe plany prac budowlanych na Lotnisku Chopina zostaną przedstawione w październiku. - Bez modernizacji do roku 2035 r. utracilibyśmy 50 mln pasażerów - podkreślił.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują