Lotnisko w Radomiu odkrywa karty. Liczba pasażerów po pierwszych dwóch tygodniach

Zdejmujemy klątwę z Radomia, którą na to miasto po czerwcu 1976 r. rzucili komuniści. To lotnisko będzie tętniło życiem - zapowiadał premier Mateusz Morawiecki na wielkim otwarciu Lotniska Warszawa-Radom. Mamy dane, ilu pasażerów skorzystało z niego po pierwszych dwóch tygodniach.

Lotnisko Warszawa-Radom oficjalnie otwarto 27 kwietnia 2027 r. Lotnisko Warszawa-Radom oficjalnie otwarto 27 kwietnia 2023 r.
Źródło zdjęć: © Agencja Wyborcza | Fot. Marcin Kucewicz / Agencja Wyborcza.pl
Marcin Walków

"W ciągu pierwszych dwóch tygodni z Lotniska Warszawa-Radom skorzystało ponad 3,6 tys. podróżujących" - poinformowały Polskie Porty Lotnicze (PPL) w odpowiedzi na pytania money.pl. Przypomnijmy, że w pierwszym tygodniu liczba pasażerów sięgnęła 1,7 tys.

Jedynym przewoźnikiem, który obecnie lata z Radomia są Polskie Linie Lotnicze LOT. Obsługują z niego dwie trasy - do Rzymu i Paryża. "Obecnie jest to 12 operacji tygodniowo" - wylicza PPL.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Rynek powoli weryfikuje Radom". Lotnisko dla tanich linii bez Ryanaira i Wizz Aira

Radom liczy na więcej. 180 tys. pasażerów na koniec roku

W czerwcu z Radomia mają wystartować też loty czarterowe. "Liczba operacji w tym miesiącu będzie rosła z 18 do 32 w ostatnim tygodniu. Pierwszy czarter startuje 03.06 do Antalyi, kolejny od 18.06 do Tirany. Łącznie, na ten moment, do końca października zaplanowano 190 operacji czarterowych" - czytamy dalej. LOT uruchomi także kolejne rozkładowe połączenia do Prewezy, Tirany i Warny.

W tym tygodniu informowaliśmy, że ItakaExim Tours przestały sprzedawać rejsy czarterowe i wycieczki do Monastyru w Tunezji z Radomia. Powodem było małe zainteresowanie. Wcześniej Itaka zrezygnowała z wylotów z Radomia w przypadku tras na Majorkę i do Czarnogóry oraz na Kretę, Kos i do Taby. Zamiast tego pojawiła się grecka Lefkada.

PPL prognozuje, że do końca roku liczba pasażerów z Warszawy-Radom sięgnie 150-180 tys.

"Warto zaznaczyć, że w ostatnim pełnym roku funkcjonowania starego portu (2016 r.), lotnisko odprawiło 9713 pasażerów" - przypomina biuro prasowe PPL w odpowiedzi na pytania money.pl.

PPL, nowy właściciel lotniska w Radomiu, przekonuje jednak, że zmiany w siatce połączeń to normalna praktyka i nie przesądza o przyszłości lotniska.

- Warto pamiętać, że Lotnisko Warszawa-Radom, mimo swojej przeszłości, to tak naprawdę całkowicie nowy produkt na mapie polskich lotnisk. Jak zawsze w takich przypadkach linie lotnicze i touroperatorzy potrzebują czasu na kształtowanie siatki połączeń. Zmiany w siatce połączeń będą pojawiać się systematycznie w każdym sezonie, niektóre kierunki będą znikać, a w ich miejsce będą pojawiać się nowe. Szczególnie jeśli chodzi o loty czarterowe, siatka połączeń jest dostosowywana do aktualnych trendów - czytamy w odpowiedzi na pytania money.pl.

Klątwa nad Radomiem i jego lotniskiem. Już raz zbankrutowało

Wróćmy do słów premiera Mateusza Morawieckiego z uroczystego otwarcia Warszawy-Radom. - To port, którego otwarcia oczekiwaliśmy. Kilka osób wierzyło w ten port od samego początku, ale też było bardzo wielu sceptyków - mówił szef rządu.

Pamiętam doskonale wbicie pierwszej łopaty, bo było przez wielu obśmiewane. Mało kto wierzył, że inwestycja będzie dokończona. A jeśli już, to po bardzo wielu latach, w skromnym kształcie, nie tak jak dziś, możemy zaobserwować. To dla mnie dowód na to, że zdejmujemy klątwę z Radomia, którą na to miasto po czerwcu 1976 r. rzucili komuniści - stwierdził.

- Cieszę się, że pokazujemy, że rząd PiS potrafi realizować duże, skomplikowane projekty. Potrafimy je realizować o czasie, w budżecie, przez fachowców. To nie jest pierwsza i nie ostatnia taka inwestycja. Bo otwieramy Polskę na świat. Najlepszym dowodem jest to, że za kilkanaście godzin w Radomiu wyląduje pierwszy samolot z Paryża. To lotnisko będzie tętniło życiem - dodał 27 kwietnia premier.

Lotnisko Radom-Sadków otwarto w 2014 r. z inicjatywy samorządu. Już po kilku latach ogłosiło upadłość i trafiło w ręce nowego właściciela. To wtedy kupił je PPL i postanowił zbudować je jeszcze raz od nowa. Ma to być port, który odciąży stołeczne Lotnisko Chopina, przejmując część ruchu czarterowego i tanich linii lotniczych. Na razie jednak ani Wizz Air, ani Ryanair nie zdecydowały się na operacje z Radomia.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Wybrane dla Ciebie
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"