Miliardowa inwestycja kolejowa pod Warszawą. Budimex z najkorzystniejszą ofertą na kluczowy most
PKP Polskie Linie Kolejowe wybrały wykonawcę jednej z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych na Mazowszu. Przebudowa mostu w Górze Kalwarii oraz modernizacja linii kolejowej ma strategiczne znaczenie nie tylko dla transportu cywilnego, ale również dla obronności kraju.
W piątkowym komunikacie zarządca infrastruktury poinformował o wyborze najkorzystniejszej oferty w postępowaniu przetargowym. Spośród dziewięciu podmiotów ubiegających się o kontrakt, zwycięsko wyszło konsorcjum budowlane, w którego skład wchodzą Budimex (lider), Budimex Kolejnictwo oraz Mostostal Kraków.
Zwycięska oferta opiewa na kwotę ok. 1 mld 346 mln 366 tys. zł brutto. To potężny zastrzyk gotówki dla wykonawcy, ale też sygnał, że modernizacja tzw. towarowej obwodnicy Warszawy wchodzi w decydującą fazę.
Co istotne, finansowanie tego przedsięwzięcia nie pochodzi ze standardowych funduszy spójności, lecz z instrumentu "Łącząc Europę" (CEF) w segmencie Military Mobility. Oznacza to, że trasa ta ma kluczowe znaczenie dla szybkiego przemieszczania wojsk i sprzętu militarnego na wschodnią flankę NATO.
Potężna rewolucja tuż za rogiem. Kiedy komputer kwantowy?
Koniec z "wąskim gardłem" na Wiśle
Najbardziej spektakularnym elementem planowanych prac inżynieryjnych będzie budowa zupełnie nowej przeprawy mostowej w Górze Kalwarii. Obecna konstrukcja stanowi poważne ograniczenie logistyczne.
Jak czytamy w informacji przekazanej przez PKP PLK, kluczowym elementem inwestycji będzie budowa nowego dwutorowego mostu kolejowego nad Wisłą. Zastąpi on dotychczasową, jednotorową konstrukcję. To zmiana o charakterze fundamentalnym – likwidacja tego "wąskiego gardła" pozwoli na znaczące zwiększenie przepustowości całej linii. Pociągi nie będą już musiały oczekiwać na zwolnienie toru na moście, co do tej pory generowało opóźnienia i ograniczało liczbę składów mogących pokonać rzekę w ciągu doby.
Zadanie, które stoi przed konsorcjum Budimexu, obejmuje kompleksowe podejście "projektuj i buduj". Wykonawca najpierw przygotuje projekt wykonawczy, a następnie przeprowadzi prace budowlane. Modernizacja nie ograniczy się tylko do mostu – obejmie również wymianę torów, sieci trakcyjnej oraz instalację nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym na odcinku między Czachówkiem a Pilawą.
Efektem prac ma być znaczące przyspieszenie transportu. – Dzięki temu na trasie znów pojadą pociągi pasażerskie z prędkością do 120 km/h. Z taką samą prędkością będą mogły kursować pociągi towarowe - linia od Skierniewic do Łukowa pełni rolę obwodnicy towarowej Warszawy – informuje PKP PLK.
Pasażerowie zyskają nowy standard
Choć priorytetem wydaje się być transport towarowy i wojskowy, na inwestycji skorzystają również mieszkańcy lokalnych miejscowości. Projekt zakłada gruntowną modernizację infrastruktury pasażerskiej.
Na liście obiektów do przebudowy znalazły się stacje i przystanki: Czachówek Wschodni, Góra Kalwaria, Osieck, Warszówka oraz Jaźwiny. Powstaną tam nowe perony, które zostaną w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Standardem mają stać się nowe wiaty, ławki oraz czytelne tablice informacyjne, co znacząco poprawi komfort codziennych podróży do pracy czy szkoły.
Harmonogram prac jest napięty, ale realistyczny. Cała inwestycja została zaplanowana na lata 2026-2029, co oznacza, że pasażerowie i przewoźnicy towarowi odczują poprawę jeszcze w tej dekadzie.
Modernizacja całej obwodnicy
Wybór Budimexu to kolejny element większej układanki, jaką jest modernizacja linii kolejowej łączącej Skierniewice z Łukowem. Decyzja ta wpisuje się w serię działań mających na celu udrożnienie szlaków kolejowych wokół stolicy.
Należy przypomnieć, że zaledwie miesiąc wcześniej, w listopadzie 2025 roku, Polskie Linie Kolejowe rozstrzygnęły inny kluczowy przetarg na tej samej trasie. Wówczas wybrano wykonawcę modernizacji sąsiedniego odcinka: Skierniewice – Czachówek. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Trakcja wraz z partnerem, spółką Sarinż. Wartość tamtego kontraktu jest jeszcze wyższa i wynosi niemal 1 mld 476 mln zł brutto.
O ile odcinek "mostowy" finansowany jest z funduszy militarnych, o tyle projekt realizowany przez Trakcję ubiega się o dofinansowanie unijne w ramach programu FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027). Łącznie te dwie inwestycje oznaczają, że w najbliższych latach na południową obwodnicę kolejową Warszawy trafią blisko 3 miliardy złotych, co całkowicie zmieni logistykę kolejową w centralnej Polsce.