Dziewięć samorządów, które korzystają z oprogramowania dostarczanego przez Asseco Data Systems, obsługuje wnioski dużo szybciej, niż ubiegłym roku. W lipcu Asseco przetworzyło już blisko 300 tys. wniosków złożonych w sposób elektroniczny - podała firma. To trzykrotnie więcej niż w lipcu ubiegłego roku i tylko o 26 tys. mniej niż w całym ubiegłym roku.
Uproszczenie 500+, który już nie wymaga sprawdzania dochodów rodziców, wnioskujących o świadczenie na pierwsze dziecko, najwyraźniej przyśpieszyło procedury. To może przynieść oszczędności na obsłudze programu w kolejnych latach.
Państwo wyda w tym roku na obsługę nowego programu około 350 mln zł, czyli zaledwie o 20 mln zł więcej niż w poprzednich dwóch latach. Już zresztą w momencie wprowadzania 500+ wyliczono, że gdyby wprowadzić kryterium dochodowe dla wszystkich dzieci, a nie tylko na pierwsze dziecko, to oszczędności z tym związane (czyli mniej pieniędzy przesłanych do ludzi) byłyby mniejsze niż koszty kontrolowania masy wniosków. Zdjęcie warunku na pierwsze dziecko to uproszczenie zasad.
Czytaj też: Biurokracja 500+ pochłonęła już miliard. Piątka Kaczyńskiego paradoksalnie może zmniejszyć koszty
Zobacz też: 500+ dla wszystkich wcale nie taki idealny. "Lepiej mieć próg dochodowy"
System Asseco, dedykowany do obsługi świadczeń „Rodzina 500+” i „Dobry Start” funkcjonuje w 9 największych polskich miastach: w Krakowie, Szczecinie, Bydgoszczy, Kielcach, Toruniu, Zielonej Górze, Elblągu, Piasecznie i Rumii. W związku z rozszerzeniem grupy beneficjentów o pierwsze dziecko konieczna była modyfikacja systemów tak, by mogły sprawnie obsłużyć większą, niż dotychczas liczbę wniosków.
- Pomimo bardzo krótkiego czasu na wdrożenie, wszystkie potrzebne modyfikacje zostały ukończone z sukcesem, a przepustowość systemu potwierdza liczba przetworzonych dotychczas wniosków. Pracownicy urzędów odpowiedzialnych za obsługę świadczeń korzystają z usprawnień, takich jak np. automatyzacja rejestracji wniosków i wysyłania decyzji za pomocą e-maili opatrzonych podpisem elektronicznym. W efekcie skraca to średni czas procesu obsługi wniosku z 12 do 4 dni - mówi Jarosław Jastrzębski, wiceprezes Asseco Data Systems.
System dokonuje automatycznej weryfikacji podanych przez wnioskodawcę danych osobowych i identyfikacyjnych, sprawdza m.in., czy pobierają oni inne gminne świadczenia społeczne, a także dzięki integracji z systemem NFZ potwierdza fakt zamieszkania rodziny na terenie Polski. Wszystkie informacje są następnie przekazywane do Centralnej Bazy Beneficjentów prowadzonej przez MRPiPS.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl