Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Tomasz Sąsiada
|
aktualizacja

Chiński kapitał w polskim porcie. "Państwo utraciło kontrolę"

328
Podziel się:

Terminal kontenerowy Gdynia Container Terminal, ważna część portu w Gdyni, jest kontrolowany przez chińską spółkę Hutchison Port Holdings. W Gdyni, przy innym nabrzeżu, rozładowywany jest sprzęt wojskowy dla armii USA. To budzi obawy o bezpieczeństwo - informuje TVN24.

Chiński kapitał w polskim porcie. "Państwo utraciło kontrolę"
Na zdjęciu Gdynia Container Terminal (East News, Wojciech Strozyk/REPORTER)

Stacja wzięła pod lupę Gdynia Container Terminal, w skrócie GCT, w sobotnim "Superwizjerze". Autorzy materiału przypominają, że terminal, będący częścią gdyńskiego portu, jest kontrolowany przez spółkę Hutchison Port Holdings z Hongkongu. Spółka posiada sieć terminali w ponad 50 portach na całym świecie.

Dziennikarze zwracają uwagę, że do Gdyni trafiają statki ze sprzętem wojskowym dla amerykańskiej armii. W 2023 roku w sąsiedztwie GCT miał zostać wyładowany sprzęt dla armii amerykańskiej, który trafia na wschodnią flankę NATO, jak również na ukraiński front.

Jednak dziób statku wystawał na około 50 metrów w głąb strefy, którą zarządza Hutchison Port Holding i chińska firma nie dała zgody na rozładunek. Ostatecznie do przeładunku sprzętu wojskowego doszło w innym miejscu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Gorzkie słowa polskiego przedsiębiorcy. "Daj Boże, żeby Europa miała jeszcze szansę"

- Ewidentnie jest to pokaz siły wobec NATO - mówi "Superwizjerowi" rozmówczyni, która prosi o zachowanie anonimowości.

Wygląda na to, że państwo polskie utraciło kontrolę nad terenem w porcie w Gdyni, którym zarządza Hutchison. Tak jak na innych nabrzeżach pewna kontrola jest, to tutaj tę kontrolę państwo w pewnym momencie utraciło - komentuje z kolei Marek Biernacki, przewodniczący sejmowej komisji ds. służb specjalnych, były minister koordynator ds. służb specjalnych.

GCT na liście infrastruktury krytycznej

Kilka miesięcy temu polskie władze wpisały teren GCT na listę infrastruktury krytycznej. Taki status wymaga od operatora terminalu ścisłej współpracy z rządem w zakresie bezpieczeństwa.

"Superwizjer" zwraca uwagę, że zgodnie z chińskim prawem nawet teoretycznie zupełnie prywatne i niezależne firmy z Chin mogą dzielić się z Pekinem informacjami, jakie posiadają.

- W zeszłym roku German Marshall Fund stwierdził, że kilka chińskich firm, będących operatorami portów na całym świecie, działa w interesie Chińskiej Republiki Ludowej i jej struktur państwowych. Nie musimy tego nazywać działalnością szpiegowską. Chodzi po prostu o zbieranie danych, monitorowanie i raportowanie tego, co się dzieje. Jest całkowicie jasne, jaki sprzęt wojskowy jest rozładowywany na nabrzeżach - mówi stacji Tony Housh, były przewodniczący Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce.

O kontrowersjach wokół GCT pisał już w ubiegłym roku portal Politico. Obawy dotyczące bezpieczeństwa nie ograniczają się tylko do kwestii bliskości położenia obiektu Hutchison Port Holdings do kluczowych zasobów wojskowych NATO i Polski w porcie, ale także do możliwości ingerencji firmy w dostępność portu - podkreślał portal.

- Wszystko, co ma związek z bezpieczeństwem Polski, jest stale analizowane - powiedział Politico wiceminister obrony narodowej Cezary Tomczyk. - To oczywiście obejmuje kwestię dostaw broni na Ukrainę i robimy, co w naszej mocy, aby zmaksymalizować bezpieczeństwo tego procesu - dodał.

Przedstawiciele GCT odpowiadają

Przedstawiciele GCT w odpowiedzi na pytania "Superwizjera" zapewniają, że nie prowadzą działalności wywiadowczej na terenie Portu Gdynia. Podkreślają, że spółka, która zarządza GCT, jest podmiotem prawa polskiego i podlega polskiemu prawu.

Co do braku zgody na cumowanie amerykańskiego statku, przedstawiciele firmy tłumaczą, że nie byli stroną umowy handlowej dotyczącej obsługi tego statku. A statki amerykańskie później były już obsługiwane przy należącym do GCT nabrzeżu.

Administracja Donalda Trumpa poinformowała niedawno, że Amerykanie mają przejąć część firmy Hutchison i tym samym przejąć kluczowe porty. Nie wiadomo dokładnie, czy dotyczy to również GCT.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(328)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
art h.
miesiąc temu
Do łez mnie rozśmiesza odkrycie , że któraś chińska firma działa "W interesie Chińskiej Republiki Ludowej". Ludzie - czy wy naprawdę w głowie macie siano ?? KAŻDA chińska firma działa w interesie Chińskiej Republiki Ludowej! Tam po prostu nie ma innej możliwości.
max
miesiąc temu
Przegonić kitajców i zlikwidować wszystkie centra chińskie.
Zenada..
miesiąc temu
Szczurek wielki prezydent Gdyni, ciekawe ile z tego miał...
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Mick
miesiąc temu
Kto Chińczykom sprzedał ten port?
Samtiago
miesiąc temu
Ważne , żeby TVN należał do krytycznej infrastruktury, a nie jakieś porty, banki, elektrownie, lotniska i firmy telekomunikacyjne, na co to komu.
Mariolka
miesiąc temu
Przecież to ani ważna, ani strategiczna firma. Strategiczne są tylko media prorządowe i dlatego trzeba je chronić wszelkimi sposobami.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (328)
Henio
miesiąc temu
Jakie to urocze chociaż wszyscy się zgadzają że sprzedano to chińczykom w styczniu 2005 roku za rządów SLD to Tuskowi hejterzy i tak napiszą że to PIS ....bo może część uwierzy w kłamstwo?
Andre
miesiąc temu
Masakra niedługo wszystkie będzie chińskie a wtedy podniosą ceny chińczycy bo nie będzie konkurencji
Gdyniani
miesiąc temu
Wypadałoby, pisząc ten tekst, zrobić choćby minimalny reasearch. Wszystkie terminale tego operatora zostały odkupienie przez fundusz amerykańsko-szwajcarski
Jaro k.
miesiąc temu
A kto wpuścił Chińczyków do portu w Gdyni?
Wyborca
miesiąc temu
Wszystkiego sprzedali I chodzą i się śmieją a na emerytury i opiekę brakuje ale skąd kasy jak wszystko w obcych łapach🖤😁
...
Następna strona