Okręty podwodne dla Polski. Dostarczy je Szwecja. Będą niemal niewykrywalne
Okręty podwodne A26 dla programu Orka mają zostać wyposażone w napęd AIP oparty na silniku Stirlinga. Według producenta Saab pozwoli to jednostkom pozostawać w zanurzeniu nawet przez 18 dni, znacząco zwiększając ich autonomię i możliwości operacyjne - podaje portal defence24.pl.
Okręty podwodne A26, które Saab oferuje Polsce w ramach programu Orka, mają otrzymać napęd niezależny od powietrza (AIP) oparty na silniku Stirlinga. Producent deklaruje, że dzięki temu rozwiązaniu jednostki będą mogły pozostawać w zanurzeniu nawet przez 18 dni bez konieczności wynurzania się lub korzystania z chrap.
Jednym z największych ograniczeń klasycznych okrętów podwodnych jest krótki czas przebywania pod wodą. Podczas pływania w zanurzeniu okręt korzysta wyłącznie z energii zgromadzonej w akumulatorach, które przy intensywnym użyciu wystarczają zwykle na kilka dni. Aby je naładować, jednostka musi się wynurzyć lub użyć chrap, co wiąże się ze zwiększonym ryzykiem wykrycia przez radar lub środki akustyczne.
Dlaczego AIP ma znaczenie
Napęd AIP umożliwia ładowanie akumulatorów w zanurzeniu, bez dostępu do powietrza atmosferycznego. W przypadku szwedzkiego rozwiązania energia elektryczna wytwarzana jest przez silnik Stirlinga, zasilany standardowym paliwem diesla i ciekłym tlenem. Pozwala to znacząco wydłużyć czas skrytego działania okrętu pod wodą i ograniczyć konieczność wynurzania się.
Dom wielopokoleniowy z naturalnych materiałów. Jego cena cię zaskoczy
Saab podkreśla, że napęd Stirlinga cechuje się niską sygnaturą akustyczną i termiczną, a także stosunkowo prostą obsługą i eksploatacją. Jego ograniczeniem pozostaje m.in. niewielka prędkość osiągana w zanurzeniu oraz konieczność magazynowania tlenu, jednak producent wskazuje, że korzyści operacyjne przeważają nad wadami.
Sprawdzone rozwiązanie dla Orki
Napęd AIP oparty na silniku Stirlinga nie jest nowością – był wcześniej stosowany na szwedzkich okrętach podwodnych, m.in. typu Gotland. Według danych producenta, już wcześniejsze wersje tego systemu pozwalały na przebywanie w zanurzeniu przez ponad dwa tygodnie. W przypadku A26 czas ten ma zostać wydłużony do 18 dni.
Saab deklaruje, że to właśnie to rozwiązanie ma zostać wykorzystane na okrętach dla programu Orka, co ma znacząco zwiększyć ich zdolności operacyjne i skrytość działania na morzu.
Źródło: defence24.pl