Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Marcin Walków
Marcin Walków
|
aktualizacja

Paliwo lotnicze jest coraz droższe. Prezes LOT-u: ceny biletów będą musiały się zmienić

21
Podziel się:

Jeżeli zmiana ceny paliwa lotniczego będzie trwała, to i ceny biletów lotniczych będą musiały się zmienić - powiedział Rafał Milczarski, prezes Polskich Linii Lotniczych LOT. Po wybuchu wojny w Ukrainie, w ślad za zwyżkami kursu ropy naftowej na świecie, podrożało też produkowane z niej paliwo do samolotów. Narodowy przewoźnik planuje pozyskać nowe maszyny, które będą bardziej oszczędne.

Paliwo lotnicze jest coraz droższe. Prezes LOT-u: ceny biletów będą musiały się zmienić
Jeśli rosnące ceny paliwa lotniczego utrzymają się, konieczna będzie podwyżka cen biletów. (GETTY, NurPhoto)
- Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych IATA w ubiegłym roku prognozowało, że cena paliwa lotniczego w 2022 r. wyniesie około 70 dol. za baryłkę. Dziś wynosi ona grubo ponad 100 dol. Obecne prognozy mówią, że średnia cena w tym roku wyniesie 118 dol. za baryłkę. Żadna linia lotnicza świata nie jest w stanie dotować przewozów, a paliwo to niezwykle istotny element kosztowy - dodał Milczarski.

Nigeria to pierwszy kraj na świecie, który ogłosił, że zawiesi operacje lotnicze dlatego, że wykonywanie rejsów stało się nieopłacalne. Na tamtejszym rynku cena paliwa lotniczego wzrosła trzykrotnie. Przewoźnicy podkreślali, że "przez ostatnie cztery miesiące dofinansowali loty i nie są w stanie dłużej ponosić kosztów". Na kilka godzin przed planowanym wejściem decyzji w życie wyłamał się z niej największy przewoźnik w Nigerii - Air Peace.

Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo

Zobacz także: Historia nadawania imion samolotom

Prezes LOT-u: linie lotnicze straciły mnóstwo pieniędzy

Według danych IATA z 6 maja 2022 r. paliwo lotnicze kosztuje obecnie średnio 176,29 dol. za baryłkę, czyli o 146,6 proc. więcej niż rok temu. Szacowany globalny rachunek za paliwo dla linii lotniczych to 115,3 mld dol. w 2022 r.

Część linii lotniczych stosuje hedging paliwa, czyli zabezpiecza się przyszłe dostawy na określonym poziomie po ustalonej cenie. To instrument pozwalający uniknąć wahań kursowych - zarówno notowań ropy naftowej, jak i dolara, w którym rozliczana jest większość transakcji w sektorze lotniczym.

- Jak pokazał Covid, takie zabezpieczenie ekspozycji na ryzyko, samo w sobie też może być ekspozycją. Wiele linii lotniczych w Europie straciło mnóstwo pieniędzy na tym, że nie były w stanie odebrać i wykorzystać zakontraktowanego paliwa - wyjaśnił prezes LOT-u.

LOT wymienia samoloty na nowsze. Zużywają mniej paliwa

Milczarski podkreślał, że w ostatnich latach Polskie Linie Lotnicze LOT podjęły działania, aby zmniejszyć zużycie paliwa, a w efekcie także emisje dwutlenku węgla do atmosfery.

Wymieniliśmy flotę samolotów dalekiego zasięgu z Boeingów 767 na Dreamlinery, na krótszych trasach zamiast Boeingów 737 starszego typu mamy najnowsze MAX-y. To są gigantyczne oszczędności. Niezależnie od tego, działaniami operacyjnymi zmniejszyliśmy zużycie paliwa o 7 proc. To m.in. zmiany w procedurze podejścia do lądowania, kołowanie na jednym silniku - dodał szef narodowego przewoźnika.

Jak napisał serwis "Aviation Source News", Polskie Linie Lotnicze LOT wysłały zapytania do Boeinga, Embraera i Airbusa w związku z planowanym zakupem od 60 do 80 samolotów wąskokadłubowych. - Ta liczba jest nieprawdziwa - powiedział dziennikarzom w Rijece w Chorwacji prezes LOT-u. Potwierdził jednak, że narodowy przewoźnik planuje pozyskanie nowych samolotów do swojej floty.

- W segmencie wąsko-i szerokokadłubowym mamy najlepsze samoloty, jakie można sobie wyobrazić. Embraery są niezwykle udanymi samolotami, natomiast technologia silnikowa nie spełnia naszych oczekiwań pod względem oszczędności paliwa i tym samym ekologii - podkreślił Milczarski.

Z danych ch-aviation.com wynika, że flota Polskich Linii Lotniczych LOT liczy dziś 76 samolotów, z czego połowę stanowią maszyny brazylijskiego producenta Embraer:

Typ samolotu

Liczba egzemplarzy we flocie

Średni wiek w latach

ERJ 170-100LR

6

17,4

ERJ 170-200STD

12

13,4

ERJ 190-100AR

5

5,3

ERJ 190-200AR

7

12

ERJ 190-200LR

8

11,4

Przy okazji pamiętajmy, że w tym roku zdajemy Bombardiery Q400 i częściowo zastępujemy je embraerami. Ten proces dopiero się zaczyna. Nie wiemy, jakie zostaną zaoferowane dostępności samolotów. Wiemy z pewnością, jakie oczekiwania mielibyśmy i stawiali jeśli chodzi o konfigurację samolotów, wskaźniki operacyjne, wskaźniki oszczędności paliwa - zaznaczył Milczarski.  

Autor: Marcin Walków, dziennikarz money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(21)
nkk
2 lata temu
kosztem ludzi pracy
nkk
2 lata temu
musicie jakoś utrzymać swój eleborat
polak maly
2 lata temu
Od wielu lat pamietam, to LOT jest ciagle dofinansowywany pieniędzmi podatników
Rob
2 lata temu
Dla mojej firmy prąd zdrożał o 275%, stal nierdzewna do produkcji o 60%, o reszcie nie wspomnę. Klient końcowy (korporacja) wysyła zapytania ofertowe tych produktów ci się produkuje o niższą wycenę bo chcą obniżać koszty
Seb68
2 lata temu
To ja już wolę latać Rayanair lub WIZZAIR z porównaniu z cenami z LOT , rodzime loty powinny być tanie dla Polaków żeby mogli podróżować i zwiedzać świat. Rayanair ma dużo świetnych promocji, z porównaniu z cenami na tych samych trasach....
...
Następna strona