Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Maciej Sierpień
|
Materiał powstał przy współpracy z PKO Bankiem Polskim

Pandemia cyberataków. Jak odróżnić oszusta od pracownika banku?

25
Podziel się:

Pandemia COVID-19 to czas przyspieszonej cyfryzacji. Przed komputerami i telefonami spędzamy coraz więcej czasu. Takiej okazji nie mogli przepuścić przestępcy. Dziś możemy mówić już nie tylko o pandemii koronawirusa, ale też cyberprzestępczości.

Pandemia cyberataków. Jak odróżnić oszusta od pracownika banku?
Jak odróżnić oszusta od pracownika banku? Wystarczy przestrzegać kilku podstawowych zasad. (Adobe Stock)

Oszuści coraz częściej i w coraz bardziej wyrafinowany sposób podszywają się dziś pod pracowników banku. Podczas rozmowy telefonicznej, przedstawiając bardzo wiarygodne argumenty, nakłaniają rozmówcę do ujawnienia danych do bankowości elektronicznej, związanych np. z rachunkiem bankowym lub kartą płatniczą.

Jak działają? Najpierw próbują uśpić naszą czujność, a następnie pytają o login i hasło, PESEL czy numer karty kredytowej lub inne wrażliwe dane. Zdarza się, że proszą też o podanie kodów SMS autoryzujących transakcję bankową. Próbują również nakłonić rozmówcę do zainstalowania na komputerze lub smartfonie złośliwego oprogramowania, które pozwala np. przejąć wiadomości, podsłuchiwać rozmowy użytkowników lub rejestrować wszystko, co wpiszą na klawiaturze.

Uwaga! Oszuści mogą dzwonić z pozornie autentycznych numerów bankowych. Jak to możliwie? Korzystają z wyspecjalizowanych serwisów, które pozwalają im podszyć się pod dowolny numer telefonu.

Pytanie o numer karty? Oszustwo!

Jak odróżnić oszusta od pracownika banku? Wystarczy przestrzegać kilku podstawowych zasad.

  • Pracownik banku nigdy nie prosi o podanie loginu i hasła dostępu do żadnego z serwisów (internetowego, mobilnego czy telefonicznego).
  • Pracownik banku nie potrzebuje naszego numeru PESEL.

W rozmowie z prawdziwym pracownikiem banku mogą się pojawić co najwyżej pytania weryfikacyjne, np. o pięć ostatnich cyfr numeru PESEL.

  • Pracownik banku nie zapyta o dane logowania do banku, ani o numer karty płatniczej i kod CVV/CVC.
  • Pracownicy banku nigdy nie wysyłają wiadomości SMS czy e-mail z fałszywym załącznikiem lub linkiem.

Taki link po kliknięciu najczęściej przekierowuje na fałszywą stronę internetową, gdzie jesteśmy proszeni o podanie poufnych danych do bankowości elektronicznej i danych karty lub ściąga na komputer czy smartfon złośliwe oprogramowanie.

PKO Bank Polski ogranicza umieszczanie linków i załączników w wiadomościach wysyłanych do klientów do absolutnego minimum. Jeśli w wiadomości od nieznanego nadawcy przeczytasz, że twoje konto jest zablokowane i wystarczy kliknąć w link, który odblokuje dostęp, bądź ostrożny to prawdopodobnie pułapka…

Niczego nie instaluj!

Oszuści mogą też próbować zdobyć dostęp do twojego telefonu i znajdujących się w nich informacji, np. wiadomości SMS. Jak? Próbując przekonać cię do zainstalowania różnych programów i aplikacji. Nie ufaj tym, którzy przekonują, że to nowsza wersja aplikacji bankowej lub aktualizacja, która poprawi bezpieczeństwo.

  • Pracownik banku nigdy o nie poprosi o instalację żadnej aplikacji lub aktualizacji.

Jeśli otrzymasz telefon z tego rodzaju prośbą, od razu się rozłącz.

Na zdalny pulpit

To jedna z popularniejszych metod ataków w ostatnim czasie. Przestępcy skłaniają ofiarę do zainstalowania programu do zdalnej obsługi komputera, a następnie proszą o zalogowanie się do banku. Robią to często pod pretekstem skorzystania z atrakcyjnej usługi finansowej.

Następnie pojawia się „problem techniczny”, a do akcji wkracza fałszywy konsultant bankowy, który pomaga usunąć „usterkę”, korzystając ze zdalnego pulpitu. Pieniądze z konta znikają niemal na oczach poszkodowanego.

PKO Bank Polski nigdy nie prosi o pobranie ze sklepu Google Play i zainstalowanie na telefonie lub na komputerze oprogramowania do zdalnej weryfikacji, np. TeamViewer QuickSupport lub AnyDesk.

Co więcej, pracownicy PKO Banku Polskiego najczęściej kontaktują się z klientami jedynie w sprawie oferowanych produktów, potwierdzenia transakcji lub dyspozycji, badania satysfakcji z usługi czy w odpowiedzi na zgłoszenie klienta.

Pamiętaj!

W razie wątpliwości co do wiarygodności dzwoniącego zawsze możesz się rozłączyć i zadzwonić na infolinię banku (PKO Bank Polski: tel. 800 302 302 lub +48 81 535 60 60), gdzie potwierdzisz tożsamość konsultanta lub sprawdzisz, w jakim celu dzwonił do ciebie pracownik banku. Ten, kto nie będzie miał nic do ukrycia sam zaproponuje takie rozwiązanie. Nic cię nie ominie, jeśli to Ty zadzwonisz do banku, a nie bank do Ciebie.

I jeszcze jedno, dbaj o bezpieczeństwo posiadanego sprzętu – smartfona, komputera, czy tabletu. Nigdy nie wyłączaj mechanizmów ochronnych jak np. program antywirusowy zainstalowanych na urządzeniu przez producenta i zawsze instaluj aktualizacje bezpieczeństwa.

Maciej Sierpień

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Materiał powstał przy współpracy z PKO Bankiem Polskim

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(25)
klient PKO BP
3 lata temu
Ja nigdy nie rozmawiam telefoniczne z pracownikiem banku, bo nigdy nic nie wiadomo, mieszkam w pobliżu i zawsze mogę się przejść. A PKO BP naprawiło by swoje bankomaty. Już kilka razy, od ok. 2 m-cy bankomat daje mi wyciąg poprzedniej osoby. A mój, jak można się domyślić, trafia do kolejnego klienta. A ja sobie tego nie życzę. Końskie ul. Spółdzielcza.
Normalny
3 lata temu
Dobre sobie, jak podam 5 ostatnich cyfr PESELU to zdobyć datę urodzenia nie problem i mają cały PESEL To ma być skuteczny system ochrony danych ?
Prlszs
3 lata temu
Tak sobie mysle, jakby sie do mnie wlamali to by sie baaardzo rozczarowali :)
Lol
3 lata temu
Bank NIGDY do domu nie dzwoni! Bank przysyła list. Jeżeli jest telefon z banku, to jest to oszust! Jasne?
FIKCJA
3 lata temu
W jaki sposób oszuści mają tel. do konkretnego klienta banku ????Dlaczego dzwonią do ludzi ,którzy mają środki na koncie ? od kogo mają takie informacje ? Dlaczego klient ma odpowiadać za włamanie się na konto bankowe skoro to banki mają obowiązek stosowania odpowiednich aplikacji i zabezpieczeń ,więc skoro osoby trzecie mogą wejść na konto bankowe ,to w całości odpowiada za to bank a nie klient banku ..Dlaczego nie są ściśle przestrzegane i sprawdzane nośniki informatyczne za pomocą których klient łączy się ze stroną bankową ???Pytania można mnożyć w nieskończoność i żadnych odpowiedzi ,tak jak nic nie robi w tej sprawie policja ,która zajmuje się polityką zamiast łamaniem prawa i ściganiem tych przestępstw .........A jak to możliwe że bez dokładnego sprawdzenia człowieka udziela mu się kredyt na fałszywe dane lub na skradzioną tożsamość ? Polska to trzeci świat i dlatego można ćwiczyć takie procedery bo nikt za nic nie odpowiada a już na pewno nie banki ''
...
Następna strona