Pociągiem między Warszawą a Lublinem w 90 minut. Ostatnia umowa podpisana
Kolejarze podpisali we wtorek umowę na modernizację ostatniego odcinka linii Warszawa Wschodnia – Lublin. Chodzi o tzw. linię otwocką. Prace budowlane mają rozpocząć się jeszcze w tym roku, a zakończyć mniej więcej za trzy lata. Podróż ze stolicy kraju na Lubelszczyznę ma się znacząco skrócić.
W ramach inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe na linii Warszawa Wawer – Otwock zostanie zmodernizowanych osiem przystanków, dobudowane dwa nowe tory, powstaną też cztery bezkolizyjne skrzyżowania oraz 20 tuneli dla pieszych (szczegóły niżej).
Całkowity koszt realizacji (przynajmniej na ten moment), to około 1,4 mld zł netto, a planowane zakończenie prac – rok 2028. Wówczas podróż kolejowa z Warszawy do Lublina ma trwać około 90 minut.
Wykonawcą prac została firma Trakcja S.A. Prace budowlane ma rozpocząć jeszcze w tym roku. Na początku powstaną perony tymczasowe na przystankach między Warszawą Wawer a Falenica, a także przejazdy i rozjazdy niezbędne do kolejnych etapów przebudowy.
Skoro Polacy zarabiają więcej, to dlaczego uważają, że biednieją? Analityk odpowiada
Inwestycja PKP PLK. Dodatkowe tory na linii Warszawa – Otwock
Plan kolejarzy jest taki, by po zakończeniu przebudowy odcinka Warszawa Wawer – Otwock ruch pociągów dalekobieżnych odseparować od aglomeracyjnych. W tym celu wybudowane zostaną dwa dodatkowe tory, dzięki czemu zwiększy się przepustowość linii, a liczba kursujących pociągów między Warszawą a Otwockiem oraz Warszawą a Lublinem będzie mogła być większa.
Przebudowane zostanie osiem przystanków: Warszawa Anin, Warszawa Międzylesie, Warszawa Radość, Miedzeszyn, Michalin, Józefów, Otwock Świder oraz stacja Warszawa Falenica.
Na każdym z powyższych pojawi się nowoczesny system informacji pasażerskiej, a przystanki zostaną dostosowane do potrzeb osób z problemami poruszania się, przy zachowaniu historycznego wyglądu wiat w Falenicy, zgodnie z uzgodnieniami z konserwatorem zabytków.
Tunele dla pieszych i samochodów
W ramach inwestycji powstanie 20 nowych przejść pod torami oraz przebudowane będą istniejące na stacji Warszawa Falenica. Co więcej, zlikwidowane zostaną cztery przejazdy kolejowo-drogowe na rzecz tuneli drogowych i wiaduktów, m.in. w Radości, Falenicy i Józefowie, co poprawi bezpieczeństwo i płynność ruchu kołowego.
"Aby skrócić czas realizacji inwestycji, już na początku 2025 roku prowadziliśmy prace przygotowawcze. W Radości (ul. Patriotów 211 i Panny Wodnej 50) oraz w Falenicy (ul. Bysławska) rozebraliśmy budynki kolidujące z nowym układem drogowym. W tych miejscach powstaną bezkolizyjne skrzyżowania, które zapewnią mieszkańcom bezpieczną komunikację" – przekazała Anna Znajewska-Pawluk z zespołu prasowego PKP PLK.
Przebudowana została również kanalizacja sanitarna między Aninem a Międzylesiem – przeniesiono ją z terenu kolejowego pod jezdnię, co umożliwi budowę przejść podziemnych w ramach realizacji dodatkowego toru.
Odremontowane zostaną istniejące mosty na rzece Świder, a także wybudowane zostaną dwa nowe pod tory linii nr 506. Wzdłuż linii pojawią się ekrany akustyczne porośnięte zielenią.
W półtorej godziny między Warszawą a Lublinem
Inwestycja, na którą we wtorek podpisano umowę, to ostatni etap modernizacji linii Warszawa Wschodnia – Lublin, a po jego ukończeniu czas przejazdu między Warszawą a Lublinem, jak wspomnieliśmy, zostanie skrócony do około 90 minut, podczas gdy obecnie najszybsze pociągi pokonują tę trasę w 106 minut.
Wcześniejsze inwestycje obejmowały dobudowę drugiego toru między Otwockiem a Pilawą, przebudowę odcinków od Pilawy do Lublina oraz budowę nowego przystanku Lublin Zachodni.
Źródło: PAP