Zbudują najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Umowa na 2 mld zł podpisana
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na kolejny odcinek projektu Podłęże — Piekiełko w Małopolsce, który znacząco ma skrócić podróż pomiędzy Krakowem a Nowym Sączem oraz Zakopanem. Inwestycję o wartości ok. 2 mld zł brutto zrealizuje konsorcjum Budimex, Budimex Kolejnictwo i Gülermak.
Realizacja projektu Podłęże — Piekiełko ma skrócić czas przejazdu pomiędzy Krakowem a Nowym Sączem do ok. godziny (w przypadku najszybszego połączenia), a pomiędzy stolicą Małopolski a Zakopanem do 90-100 minut. W ramach tego pakietu inwestycji powstanie 13 tuneli oraz 11 mostów lub wiaduktów.
Projekt składa się z dwóch części – modernizacji i elektryfikacji trasy nr 104 Chabówka – Nowy Sącz oraz budowy zupełnie nowego 58-kilometrowego odcinka łączącego Podłęże koło Krakowa z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.
Podpisana w poniedziałek (6 października) umowa na odcinek pomiędzy Szczyrzycem i Tymbarkiem jest jednocześnie pierwszą na budowę nowej trasy kolejowej 622 łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. PKP PLK zawarły ją z konsorcjum firm Budimex, Budimex Kolejnictwo i Gülermak.
Umowa opiewa na ok. 2 mld zł brutto. Dokument zakłada wykonanie prac budowlanych w ciągu 46 miesięcy, co oznacza, że do połowy 2029 r. powstanie linia kolejowa na odcinku Szczyrzyc – Tymbark, o parametrach pozwalających pociągom pasażerskim rozpędzać się do 160 km/h, a pociągom towarowym do 120 km/h.
FlyEye to polski dron, który zmienia reguły gry na froncie - Adam Bartosiewicz w Biznes Klasie
Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce
Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK, zapowiedział, że wybudowana trasa połączy nowo projektowaną stację Szczyrzyc z istniejącą stacją Tymbark, zlokalizowaną przy modernizowanej linii kolejowej 104 (Chabówka – Nowy Sącz). Tą trasą będą poruszać się pociągi jadące od Krakowa w kierunku Limanowej i Nowego Sącza.
Nowa linia kolejowa przebiegać będzie przez tereny podgórskie. Projektanci przewidzieli poprowadzenie torów m.in. przez mosty, wiadukty i dwa tunele (3,82 km i 1 km długości). Dodajmy, że pierwszy z nich po ukończeniu zyska miano najdłuższego w Polsce.
Co ciekawe, drugi (w przyszłości) najdłuższy tunel także powstaje w ramach projektu Podłęże — Piekiełko. Chodzi o budowany obiekt od miejscowości Męcina do Mordrarki o długości 3,75 km. Za ten odcinek również odpowiada konsorcjum dwóch spółek Grupy Budimex oraz Gülermak. Zostanie prawdopodobnie zakończony wcześniej.
Wracając do tematu odcinka między Szczyrzycem a Tymbarkiem dodajmy, że wszystkie skrzyżowania torów z lokalnymi drogami będą tu bezkolizyjne. W ramach inwestycji wybudowana będzie także sieć trakcyjna i cyfrowy system sterowania ruchem pociągów, dostosowany do najnowszych standardów europejskich. Pośrodku budowanego odcinka powstanie nowy przystanek kolejowy Stróża koło Dobrej.
Ważny moment
Mateusz Wanat z PKP PLK powiedział w poniedziałek, że podpisanie umowy na odcinek Szczyrzyc — Tymbark jest ważnym momentem dla całego projektu, ponieważ dotyczy zupełnie nowego szlaku, który docelowo stworzy dogodne połączenie kolejowe Krakowa z Limanową i Nowym Sączem.
Przedstawiciele PKP PLK poinformowali, że obecnie zaawansowane prace budowlane toczą się przy pięciu fragmentach modernizowanej linii kolejowej nr 104 (Chabówka – Nowy Sącz).
Wykonawcy pracują w stacji Limanowa, na odcinkach Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka Zaryte i Rabka Zaryte – Mszana Dolna — Fornale. W sierpniu natomiast pociągi wróciły na pierwszy zmodernizowany fragment torów od Chabówki do Rabki-Zdroju. Kolejne odcinki PKP PLK oddadzą do eksploatacji w najbliższych miesiącach.
Cała nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną ma być gotowa w 2030 r.
Źródło: PAP