Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Robert Kędzierski
|

Poprawa nastrojów konsumenckich w Polsce? GUS pokazał nowy raport

2
Podziel się:

W maju 2025 roku odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w porównaniu do kwietnia. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej wzrósł o 2,0 punktu procentowego, osiągając poziom minus 14,5. Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej, który prognozuje przyszłe trendy, wzrósł o 2,9 punktu procentowego do poziomu minus 8,9.

WARSAW, POLAND - 2024/08/17: People walk in front of Presidential Palace in Warsaw. The Presidential Palace, located on Krakowskie Przedmiecie Street in central Warsaw, serves as the official residence of the President of Poland. Built in 1643 as a mansion for Polish aristocrats, the 17th-century structure has undergone extensive renovations over the years. Today, it is a popular tourist destination, offering public tours. (Photo by Tomas Tkacik/SOPA Images/LightRocket via Getty Images)
Nastroje wśród Polaków (GETTY, SOPA Images)

Wśród składowych bieżącego wskaźnika największą poprawę zanotowano w ocenach przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju - wzrost o 7,0 punktu procentowego. Pozytywne zmiany widoczne były również w ocenie obecnej sytuacji ekonomicznej Polski, która poprawiła się o 1,5 punktu procentowego. Respondenci lepiej ocenili także przyszłą sytuację finansową swoich gospodarstw domowych (wzrost o 1,4 punktu procentowego) oraz obecną sytuację finansową (wzrost o 0,4 punktu procentowego).

Jedynym elementem, który zanotował spadek, była ocena obecnych możliwości dokonywania ważnych zakupów - wskaźnik ten obniżył się o 0,4 punktu procentowego. W porównaniu do maja 2024 roku, obecna wartość BWUK jest niższa o 0,7 punktu procentowego.

W przypadku wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej, największą poprawę odnotowano w ocenach przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 7,0 punktu procentowego) oraz przyszłego poziomu bezrobocia (wzrost o 4,2 punktu procentowego). Wzrosła również ocena przyszłej sytuacji finansowej gospodarstw domowych o 1,4 punktu procentowego. Jedyny spadek dotyczył oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy - o 0,7 punktu procentowego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Odcinek 6 - Analizuj, nie zgaduj - wykorzystanie danych w strategii marketingowej.

Wpływ sytuacji na Ukrainie na polską gospodarkę i nastroje konsumentów

Z badania wynika, że dla 29,2 proc. respondentów obecna sytuacja na terytorium Ukrainy stanowi duże zagrożenie dla suwerenności i niepodległości Polski, co oznacza wzrost o 1,6 punktu procentowego w porównaniu do kwietnia. Jednocześnie 26,1 proc. ankietowanych uważa, że konflikt ten jest dużym zagrożeniem dla polskiej gospodarki, podczas gdy 42,8 proc. ocenia to zagrożenie jako przeciętne.

Wpływ sytuacji na Ukrainie na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej deklaruje 53,4 proc. badanych, co oznacza spadek o 5,1 punktu procentowego w porównaniu z kwietniem. Spośród nich 39,8 proc. określa ten wpływ jako umiarkowany, a 13,6 proc. jako znaczny.

Jeśli chodzi o obawy związane z utratą pracy, jedynie 2,1 proc. pracujących respondentów wyraziło zdecydowany niepokój w tym zakresie. Większość osób pracujących (56,8 proc.) nie obawia się utraty zatrudnienia lub zaprzestania prowadzenia własnej działalności w związku z sytuacją na Ukrainie.

Dla własnej sytuacji finansowej konflikt za wschodnią granicą stanowi duże zagrożenie według 7,9 proc. badanych, natomiast 31,7 proc. nie widzi w nim żadnego zagrożenia dla swoich finansów. Przeciętne zagrożenie w tym aspekcie odczuwa 28,1 proc. respondentów, a małe - 32,3 proc.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(2)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Bolo
4 tyg. temu
Propagandy ciąg dalszy.Gorsza niż w Trybunie Ludu.Ludzie z tego dobrobytu popełniają samobójstwa,tak wspaniale im się żyje.
Janek K.
4 tyg. temu
Dobra robota Panie Premierze! oby tak dalej