Przejęcie Lotosu przez Orlen. KE da zgodę
Będzie zgoda Komisji Europejskiej na przejęcie Lotosu przez Orlen. Jest to możliwe, bo Polski Koncern Naftowy zgodził się na dalsze ustępstwa.
Wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej Margrethe Vestager ma pozwolić Orlenowi na przejęcie Lotosu - czytamy w "Wyborczej", która powołuje się na agencję Reuters. Za zobowiązanie firmy kierowanej przez Daniela Obajtka do rezygnacji z wielu interesów przez Orlen i Lotos.
Zgoda będzie możliwa dzięki temu, że Orlen zaoferował znaczące ograniczenie interesów po sfinalizowaniu transakcji - podaje agencja Reuters, powołując się na źródła zbliżone do sprawy.
Komisja Europejska jeszcze w tym tygodniu ma powiadomić antymonopolowe urzędy w UE o warunkach, na jakich zezwoli na przejęcie spółki. Formalnie Bruksela ma na to czas do 22 lipca i nie jest jasne, skąd nagłe przyspieszenie.
Obejrzyj: Przejęcie Lotosu. Prezes Orlenu: bardzo trudna fuzja
KE wcześniej zgłaszała zastrzeżenia w kwestii planowanej fuzji, argumentując, że firma powstała wskutek takiej transakcji miałby za duże udziały w handlu hurtowym i detalicznym paliwami w Polsce.
W kwietniu Orlen zaoferował ograniczenie części interesów swoich i Lotosu, co miało przełamać opór Komisji. W maju prezes Orlenu Daniel Obajtek zaoferował wiceprzewodniczącej Vestager kolejne ustępstwa.
Czytaj także: Wywóz odpadów. 500 zł mandatu za unikanie płacenia
Reuters opisuje propozycję Orlenu, która zakłada sprzedaż udziałów Lotosu w spółce z brytyjskim koncernem BP, działającej teraz pod nazwą Lotos Air BP Polska. Spółka ta sprzedaje paliwo lotnicze na sześciu lotniskach w Polsce i ma ok. 20-25 proc. udziałów w rynku paliwa lotniczego Jet w Polsce.
Orlen zobowiązał się nie tylko do sprzedaży udziałów Lotosu w tej spółce. Z informacji Reutersa wynika, że dąży także do zapewnienia jej dostaw paliwa i ich zwiększania, a ponadto do budowy dla tej spółki terminalu do importu paliwa lotniczego.
Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie