Przekop Mierzei Wiślanej. Były minister PiS pod lupą prokuratury i NIK

W Prokuraturze Regionalnej w Gdańsku trwa śledztwo dotyczące przekroczenia uprawnień przez b. dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni. W sprawie b. ministra Marka G. jest ono na etapie wstępnego rozpoznania – poinformował PAP prokurator Mariusz Marciniak. To pokłosie kontroli NIK.

Jedno z zawiadomień NIK w związku z przekopem Mierzei Wiślanej dotyczy b. ministra Marka G. - informuje prokuraturaJedno z zawiadomień NIK w związku z przekopem Mierzei Wiślanej dotyczy b. ministra Marka G. - informuje prokuratura
Źródło zdjęć: © Adobe Stock, gov.pl | Gov.pl CC BY 3.0 pl, Patryk Kosmider
oprac.  MZUG

Najwyższa Izba Kontroli poinformowała w poniedziałek, że w wyniku kontroli w Ministerstwie Infrastruktury i w Urzędzie Morskim w Gdyni po budowie drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską złożyła do prokuratury dwa zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstw. Polegać one miały na przekroczeniu uprawnień i niedopełnieniu obowiązków. Złożyła też zawiadomienie do rzecznika dyscypliny finansów publicznych w sprawie dokonywania wydatków ze środków publicznych bez upoważnienia.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Folwarczny styl". Prof. Koźmiński szczerze o obecnych liderach - Andrzej Koźmiński w Biznes Klasie

Rzecznik Prokuratury Regionalnej w Gdańsku, prokurator Mariusz Marciniak, poinformował PAP, że zawiadomienie dotyczące możliwego przekroczenia uprawnień przez ówczesnego dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni wpłynęło do prokuratury 11 marca 2024 roku. Następnie, 17 kwietnia, prokuratura wszczęła śledztwo w tej sprawie.

Prokurator Marciniak podkreślił, że śledztwo znajduje się we wstępnej fazie, zaznaczając, że dotyczy ono podejrzenia przekroczenia uprawnień oraz podpisywania umów przez ówczesnego dyrektora Urzędu Morskiego na kwotę o 157,7 mln zł wyższą od szacowanego kosztu budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną, który wynosił 880 mln zł.

NIK publikuje raport ws. przekopu Mierzei Wiślanej

Według raportu NIK, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni do momentu aktualizacji programu w 2020 roku zaciągał zobowiązania na realizację projektu, przekraczając budżet o 157,7 mln zł. Ponadto, środki z budżetu programu wydatkowane były na cele niezwiązane bezpośrednio z realizacją inwestycji, a istotna część skontrolowanych zadań była realizowana z naruszeniem zasad rzetelności, legalności, gospodarności i celowości.

Marciniak dodał także, że 18 czerwca 2024 roku Prokuratura Okręgowa w Warszawie przekazała Prokuraturze Regionalnej w Gdańsku dokumenty z zawiadomieniem od NIK. Zawiadomienie to wskazywało, że były minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Marek G., nie dopełnił swoich obowiązków, nie informując Rady Ministrów o wzroście wartości inwestycji o ponad 100% względem pierwotnych szacunków. Prokurator dodał, że zawiadomienie to jest obecnie na etapie wstępnego rozpoznania.

W komunikacie NIK z poniedziałku podkreślono, że minister odpowiedzialny za gospodarkę morską, w projekcie uchwały dotyczącej programu wieloletniego pt. "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską", nie określił realistycznie zakresu rzeczowego i finansowego inwestycji. Co więcej, podczas prac nad nowelizacją uchwały Rady Ministrów w latach 2019-2020, nie informował Rady o tym, że wartość inwestycji wzrośnie o ponad 100%, co powodowało utratę ekonomicznego uzasadnienia projektu.

NIK podkreśliła również, że minister sprawujący nadzór nad działaniami dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni, nie podejmował interwencji mających na celu zapewnienie zgodności działań dyrektora z przepisami prawa. Minister świadomie akceptował te działania, argumentując to racjonalnością postępowania, a nawet wprowadzał dyrektora w błąd.

Z raportu NIK opublikowanego w listopadzie ubiegłego roku wynika, że wartość programu początkowo miała wynosić 880 mln zł, ale do końca kontroli, czyli do końca kwietnia 2024 r., wzrosła o 125% do prawie 2 mld zł.

Marek G. zasiadał w rządzie już w 2007 roku, kiedy to premierem był Jarosław Kaczyński. Wówczas sprawował urząd ministra gospodarki morskiej. W latach 2015–2020 był ministrem gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej w rządzie Beaty Szydło oraz w pierwszym i drugim rządzie Mateusza Morawieckiego, natomiast w latach 2020–2023 piastował stanowisko sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Wybrane dla Ciebie
RegioJet przygotowuje skargę do Komisji Europejskiej. Jest odpowiedź PKP Intercity
RegioJet przygotowuje skargę do Komisji Europejskiej. Jest odpowiedź PKP Intercity
UE wyeliminuje z rynku chińskich gigantów? Bruksela rozważa zakaz
UE wyeliminuje z rynku chińskich gigantów? Bruksela rozważa zakaz
Hiszpanie chwalą Polskę. "Nowe serce przemysłowe Europy". Widzą też zagrożenie
Hiszpanie chwalą Polskę. "Nowe serce przemysłowe Europy". Widzą też zagrożenie
"Czarne chmury nad Trumpem". Piszą, w jakiej sytuacji się znalazł
"Czarne chmury nad Trumpem". Piszą, w jakiej sytuacji się znalazł
Czesi budują nowe autostrady. Polska droga S3 przestanie kończyć się w polu
Czesi budują nowe autostrady. Polska droga S3 przestanie kończyć się w polu
Trzeci atak w ciągu miesiąca. Ukraińskie drony uderzyły w bazę paliwową na Krymie
Trzeci atak w ciągu miesiąca. Ukraińskie drony uderzyły w bazę paliwową na Krymie
Sejm złagodził przepisy dot. magazynów energii. Branża chce więcej
Sejm złagodził przepisy dot. magazynów energii. Branża chce więcej
Wzrosty na GPW. "Nie jest najgorzej, obroty są solidne"
Wzrosty na GPW. "Nie jest najgorzej, obroty są solidne"
Ryanair w tym tygodniu wprowadza obowiązkowe cyfrowe karty pokładowe
Ryanair w tym tygodniu wprowadza obowiązkowe cyfrowe karty pokładowe
Zarząd VW bez rocznych premii? W tle drastyczny spadek zysków
Zarząd VW bez rocznych premii? W tle drastyczny spadek zysków
Bułgaria wysyła wojsko do ochrony obiektów rosyjskiego koncernu Łukoil
Bułgaria wysyła wojsko do ochrony obiektów rosyjskiego koncernu Łukoil
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 10.11.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 10.11.2025