Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|

Przekopią Mazury. 300 mln zł na kanały i prace na jeziorach

75
Podziel się:

Wody Polskie w 2022 roku będą kontynuować inwestycje na Mazurach. Łączny koszt dużych prac prowadzonych na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich wynosi ponad 300 mln zł. Współfinansują je mazurskie samorządy z pieniędzy unijnych. Jedną z propozycji jest połączenie jezior Buwełno i Tyrkło tunelem.

Przekopią Mazury. 300 mln zł na kanały i prace na jeziorach
Mazury słyną z jezior. Koszt dużych prac prowadzonych na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich wynosi ponad 300 mln zł. (Getty Images)

Wody Polskie wraz z mazurskimi samorządami od kilku lat prowadzą bardzo intensywne prace na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, który rozciąga się od Węgorzewa na północy, po Pisz na południu regionu. Dotąd m.in. wybudowano od podstaw śluzę Guzianka II (pierwszą w powojennych dziejach Mazur) oraz wyremontowano Kanał Grunwaldzki i jaz Krutyń na rzece Krutyni.

Zobacz także: Przekop Mierzei Wiślanej jednak bez bursztynu. "Zostawiamy dla przyszłych pokoleń"

- W przebudowie są kanały Tałcki, Mioduński i Szymoński. W 2022 roku rozpoczną się roboty budowlane na kanale Łuczańskim. Koszt modernizacji pięciu kanałów to ponad 150 milionów złotych" - podała rzecznik Wód Polskich w Białymstoku Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz.

Dodała, że trwa także remont kanału Piękna Góra (koszt 3 mln zł) oraz węgorzewskiego i rzeki Węgorapy (koszt 21 mln zł).

Przebudowa szlaków

Giełażyn-Sasimowicz zapowiedziała, że w 2022 roku rozpocznie się przebudowa śluzy Guzianka I oraz śluzy i jazu Karwik. Przebudowane zostanie także zaplecze techniczne do obsługi szlaku w Mikołajkach (nabrzeże jeziora Mikołajskiego) i Giżycku (nabrzeże jeziora Niegocin). Udrożniony zostanie również kanał Śniardwy – Roś oraz newralgiczne miejsca na całym szlaku żeglownym systemu Wielkich Jezior Mazurskich.

- Dzięki realizowanym pracom, kanały będą posiadały parametry żeglugowe przewidziane dla klasy drogi wodnej Ia, poprawi się bezpieczeństwo na całym szlaku żeglownym Pisz – Węgorzewo i jego bocznych odgałęzieniach oraz zwiększy się atrakcyjność regionu, co niewątpliwie wpłynie na jego rozwój społeczno-gospodarczy - podkreśliła rzecznik Wód Polskich w Białymstoku.

Mała elektrownia wodna

Wody Polskie mają już gotowe studium wykonalności budowy stopnia wodnego w Piszu. W skład budowli wejdą jaz piętrzący, śluza żeglugowa, mała elektrownia wodna oraz przepławka dla organizmów wodnych.

- Budowa stopnia wodnego na rzece Pisie jest jednym z elementów odtworzenia drogi wodnej z Warszawy na Wielkie Jeziora Mazurskie. Faza projektowo – dokumentacyjna inwestycji zakończy się do końca 2025 roku. Termin budowy stopnia wodnego zaplanowany jest na lata 2026-2028. Koszty szacowane są na około 100 milionów złotych - poinformowała Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz.

Inwestycje na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich realizowane są przez Wody Polskie w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 (współfinansowane środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko – Mazurskiego na lata 2014-2020).

Połączyć jeziora

W planach jest również przekop nowych kanałów tak, by Szlak Wielkich Jezior można było przepłynąć naokoło. W planach jest budowa dwóch tuneli we wzniesieniu oddzielającym jeziora Tyrkło i Buwełno. Samo ich wydrążenie pochłonie 147 mln zł.

Według szacunków budowa drogi wodnej Giżycko-Tyrkło to koszt ok. 167 mln zł. Ale te szacunki mogą wzrosnąć. Aby spiąć pętlę należy pokonać dwa 60-metrowe wzniesienie pomiędzy jeziorami Tyrkło i Buwełno.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(75)
AAA
10 miesięcy temu
Te przekopy 1. Nie mają żadnego uzasadnienia finansowego 2. Nie mają żadnego uzasadnienia przyrodniczego 3. Mają uzasadnienie jako Kiełbasa wyborcza. Dlatego zostaną zrealizowane. Smutne, prawda?
Po to budują ...
10 miesięcy temu
Na Mazurach, żeby Niemcy czuli się jak u siebie.
wyborowa
2 lata temu
Po co kanały na Mazurach jak w Niemczech majo!
Rrr
2 lata temu
Połączenie Wojnowa z Buwełnem - tak., Buwełna z Ublikami - tak. Jednak połączenie Buwełna z Tyrkłem - stanowcze nie. Dlaczego? Otwarcie pętli zaskutkuje likwidacją stref ciszy na Wojnowie i Buwełnie. Będzie to typowy korytarz, w którym 95% jednostek będzie płynęła na silnikach. Rzadko kto postawi maszt, "bo się nie opłaca". Będzie podobna sytuacja jak na jez. Kotek, Szymon i Tałtowisko. Ile osób na Tałtowisku płynie na żaglach? A przecież można. Otwarcie tego korytarza zniszczy ciszę i niepowtarzalny charakter jeziora Tyrkło i Wojnowo, oraz to, że na Śniardwy będzie się pchało więcej ludzi, którzy z powodu słabych lub wręcz braku umiejętności, raczej nie powinni tam płynąć. Otworzyć kolejne jeziora, ale nie znosić strefy ciszy. Po Dobskim i Nidzkim też da się pływać bez silnika i jest to zupełnie inne pływanie niż na głośnym Buwełnie czy Mikołajskim. Niestety, dresoloty, czy houseboty muszą się trzymać głośniejszych szlaków. I najważniejsze - rozwiązać problem zrzutu ścieków do jezior i zasrywania brzegów. Każda kabina, łódź, jacht - obowiązek posiadania toalety i bezpłatny zrzut ścieków w marinach.
Promil
2 lata temu
Jak słyszę ,,wody polskie,,to mi się ciśnienie podnosi chyba do 250,powinno to brzmieć,,izraelska firma ,,wody ,,polskie,,
...
Następna strona