Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MIP
|
aktualizacja

Przygotuj się na niespodziewane: Planowanie awaryjne dla Twojej firmy

Podziel się:

Kryzysy, awarie, błędy - wszystko to, czego nie jesteśmy w stanie przewidzieć może stanąć na drodze do sukcesu firmy. Fakt, że nie umiemy jeszcze przewidywać przyszłości nie oznacza jednak, że nie możemy nic zrobić. Warto zawczasu przygotować się na sytuacje niespodziewane i wdrożyć w przedsiębiorstwie planowanie awaryjne.

Przygotuj się na niespodziewane: Planowanie awaryjne dla Twojej firmy
(Adobe Stock)

To niezależna treść redakcyjna. Artykuł zawiera lokowanie efaktor.com.pl

Zacznijmy od tego, czym jest plan awaryjny – to strategia działania, którą wdraża się w odpowiednim momencie, jednak jej przygotowaniem należy się zająć, zanim do kryzysu dojdzie. Z reguły planowanie to jest częścią całej strategii biznesowej firmy i ma za zadanie przede wszystkim zapewnić ciągłość działania, bezpieczeństwo finansowe oraz plan naprawczy do odzyskania równowagi. W skrócie – plan awaryjny to to, co należy zrobić w czasie niespodziewanych wydarzeń w firmie.

Czego się spodziewać

Myśląc o planowaniu awaryjnym warto spojrzeć szerzej niż to, co kryje się pod definicją kryzysu. Do negatywnych zmian w firmie mogą doprowadzić znacznie mniejsze wydarzenia lub takie, które początkowo nie budzą naszego niepokoju. Na co warto przygotować przedsiębiorstwo przygotowując plan awaryjny:

  • kataklizmy (powódź, pożar, susza)
  • pandemia i masowe zachorowania
  • awarie systemów IT
  • masowe odejście pracowników i braki kadrowe
  • awarie sprzętów i maszyn
  • utrata danych
  • upadłość kontrahentów
  • odejście specjalistów do konkurencji
  • zerwanie łańcuchów dostaw
  • inne specyficzne dla danej działalności wydarzenia

Jak stworzyć skuteczny plan awaryjny? Przede wszystkim przygotować go odpowiednio wcześniej. Ustalenie, co należy zrobić ułatwi przejście przez kolejne kroki, a przećwiczenie go z pracownikami może pomóc uniknąć pochopnych decyzji mogących przynieść negatywne skutki.

Jak działać, kiedy nic nie działa

Po pierwsze przeprowadź szczegółową analizę ryzyka, identyfikując potencjalne zagrożenia, które mogą wpływać na firmę. Mogą to być takie czynniki, jak klęski żywiołowe, awarie techniczne, problemy finansowe, utrata kluczowego personelu, zmiany regulacyjne. Weź pod uwagę swoją branżę i to, co specjaliści przewidują dla niej w najbliższej przyszłości.

Kolejnym krokiem jest opracowanie planu kontynuacji działalności (Business Continuity Plan). To plan, który określa kroki do podjęcia w przypadku awaryjnej sytuacji, takiej jak utrata zasilania, pożar, cyberatak itp. Plan powinien obejmować działania natychmiastowe, odpowiedzialności personelu, alternatywne miejsce pracy, backup danych i inne niezbędne czynności. Nie zapomnij także o zabezpieczeniu ważnych danych i dokumentów. Regularnie twórz kopie zapasowe danych i przechowuj je w bezpiecznym miejscu. Możesz również rozważyć korzystanie z chmury lub innych rozwiązań do przechowywania danych w celu zapewnienia ochrony przed utratą informacji. Odtworzenie utraconej dokumentacji może być zarówno czasochłonne, jak i bardzo kosztowne.

Zawczasu zidentyfikuj alternatywnych dostawców i partnerów. W przypadku awaryjnych sytuacji, które mogą wpływać na aktualnych dostawców lub partnerów biznesowych, warto zidentyfikować alternatywne źródła. Utrzymuj relacje z innymi dostawcami i partnerami, aby w razie potrzeby móc łatwo przejść na inny plan działania.

Powołaj zespół odpowiedzialny za zarządzanie awaryjnymi sytuacjami. Ten zespół powinien mieć jasno określone role i obowiązki, aby skutecznie reagować na sytuacje kryzysowe. Dobierz odpowiednich pracowników, którzy potrafią działać pod presją czasu, w stresie oraz zarządzać w kryzysie.

Przezorny zawsze ubezpieczony

Zabezpiecz środki finansowe i utrzymuj zdrową rezerwę, która pomoże przetrwać firmie trudne okresy. Zrozum koszty związane z awaryjnymi sytuacjami i uwzględnij je w swoim budżecie. Trudno działać, kiedy budżet na czarną godzinę jest pusty.

Jeżeli obecnie twoja firma nie ma rezerwy, to przeanalizuj swój portfel zleceń. Prawdopodobnie część usług lub towarów jest sprzedawana z terminem płatności. Możesz wtedy wykorzystać faktoring, czyli przyspieszenie płatności za nieprzeterminowane faktury. Dzięki temu szybko zbudujesz niezbędną rezerwę, która pozwoli ci podejmować optymalne decyzje biznesowe (np. wykorzystywać nadążające się szanse lub uniknąć sytuacji kryzyowych).

Zapewnij odpowiednie szkolenie personelu w zakresie planowania awaryjnego i postępowania w przypadku różnych sytuacji kryzysowych. Personel powinien wiedzieć, jak reagować i jakie są ich obowiązki w czasie kryzysu. Tylko to jest w stanie uchronić przed paniką i działaniem bez namysłu.

Ostatnie – lecz nie mniej ważne: regularnie aktualizuj plany. Planowanie awaryjne nie jest jednorazowym zadaniem. Regularnie przeglądaj i aktualizuj swoje plany, uwzględniając zmieniające się czynniki i zagrożenia, a także aktualną sytuację gospodarczą, w której działa Twoja firma.

Zalety planowania awaryjnego to nie tylko gotowość na wydarzenia niespodziewane. Dzięki niemu pracownicy mogą nawet w najbardziej kryzysowych momentach skupić się na swojej pracy.

Dobrze przygotowane, aktualizowane i wdrożone plany awaryjne mogą uchronić firmę przed upadkiem, utratą płynności finansowej, czy ograniczyć straty. Nie zapominaj o tym, by plany awaryjne dostosowywać do zmieniającej się rzeczywistości, dzięki czemu Twoja firma zawsze będzie gotowa na niespodziewane.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl