Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Monika Rosmanowska
|
aktualizacja
Materiał powstał przy współpracy z Kongresem ESG.

Reputacja marki a zrównoważony rozwój. Czy biznes wciąż inwestuje w ekologię?

Podziel się:

Czy działania biznesu ukierunkowane na ekologię są green washingiem? Czy może stać za nimi długofalowe planowanie korzyści środowiskowych w celu stworzenia lepszego miejsca do życia dla następnych pokoleń? Zagadnieniom związanym z marką była poświęcona druga debata na scenie środowiskowej Kongresu ESG Polska Moc Biznesu.

Reputacja marki a zrównoważony rozwój. Czy biznes wciąż inwestuje w ekologię?
Debata "Reputacja marki a zrównoważony rozwój. Czy biznes wciąż inwestuje w ekologię?" (materiały partnera)

Jako pierwszy w debacie zabrał głos Kamil Wyszkowski, przedstawiciel krajowy i prezes Rady UN Global Compact Network Poland: Jakkolwiek to zabrzmi, wojna w Ukrainie wręcz pomaga w dyskusji o tym, jak zastąpić paliwa kopalne. Wczoraj rozpoczął się szczyt COP-27 w Szarm El Szejk. I jest to głęboko symboliczne miejsce. Egipt jest krajem, który jak w soczewce skupia globalne wyzwania klimatyczne. Do dofinansowania żywności brakuje ponad pół mld dolarów, od ponad 15 lat trwa tam susza.

Zdaniem Kamila Wyszkowskiego, stopniowo wzrasta świadomość, że tego rodzaju problemy nie dotyczą wyłącznie Egiptu, ale zaczynają dotykać coraz mocniej kraje północy. 

81 proc. energii z paliw kopalnych musimy zamienić na OZE i na tym polega dramat nadchodzącej rewolucji energetycznej – zauważa Kamil Wyszkowski.

Nie ma zdrowego społeczeństwa bez zdrowych miast

Optymistą w tym temacie nie jest Piotr Wachowiak, rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. –  Musimy patrzeć na całość społeczeństwa. Duży biznes jest świadomy wyzwań, ale nasza gospodarka opiera się na małych i średnich przedsiębiorstwach. Pytanie, czy przeciętny obywatel zdaje sobie sprawę z tego, że stoimy pod ścianą. 

Rektor SGH, apeluje, by pokazywać społeczeństwu, jak dramatyczna jest sytuacja i jakie kroki należy podjąć, by ją poprawić.

– Jeśli nic nie zrobimy, do końca wieku temperatura podniesie się o 2,7°C, co spowoduje dramatyczne zmiany społeczne i gospodarcze w skali globalnej – przekonuje.

Swoimi obserwacjami podzielił się także Łukasz Niewola, dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej i Zrównoważonego Rozwoju w Grupie LUX MED.

– Zarówno małe, jak i duże firmy płacą rachunki i wiedzą, co się dzieje. W przeprowadzonym w ubiegłym tygodniu sondażu zapytano Polaków, co ich zdaniem odpowiada za kryzys energetyczny. Oprócz wojny ankietowani wskazują również na zaniechania polityków. Istnieje zatem świadomość społeczna na temat tego, źe nie ma drogi odwrotu i że zmiany należy wprowadzać tu i teraz. Badania, które prowadzimy zarówno z SGH, jak i z United Nations Global Compact wskazują, że nie ma zdrowego społeczeństwa bez zdrowych miast – przypomina.

Biznes przywódcą w czasie kryzysu

Do roli marki czy szerzej biznesu w działaniach na rzecz powstrzymania zmian klimatycznych ustosunkowała się Kamila Cichocka, dyrektor marketingu w Microsoft.

– Dzisiaj biznes musi, a nie może wprowadzać zmiany – nie pozostawia złudzeń. I dodaje: – Myśląc o wizerunku marki, nie myślimy o opakowaniu, logo, produkcie czy usłudze. Aktualnie marka to wartości, które reprezentuje. Nie wyobrażam sobie marki obojętnej na problemy klimatyczne. Ostatni raport Edelmana, służący mierzeniu zaufania społecznego, wskazuje, że spośród czterech wskazanych grup to właśnie biznes ma najwyższy poziom zaufania, przekraczający próg 60 proc. Dlatego biznes powinien przejąć przywództwo w trakcie kryzysu.

Już ponad 60 proc. pracowników twierdzi, że wybiera miejsce swojej pracy z perspektywy wartości. 

O roli biznesu w walce z ociepleniem klimatu podczas debaty mówiła także Karolina Łuczak, dyrektor Komunikacji Provident. Jej zdaniem inwestycja w zrównoważony biznes jest podstawą działania firm

– W badaniu Barometr Providenta spytaliśmy naszych konsumentów o kwestie zrównoważonego rozwoju. Wielu z nich potwierdza, że wybiera firmy oparte o zrównoważony rozwój. W tym kontekście warto zwrócić uwagę szczególnie na osoby młode, które stają się liderami tej postawy. Rezygnują one z własnych samochodów na rzecz transportu publicznego, idą w stronę less waste. A my jako biznes czujemy odpowiedzialność, żeby robić, mówić i działać – zapewnia Karolina Łuczak.

Las Inicjatyw

Dużą rolę do odegranie w temacie zrównoważonego rozwoju mają Lasy Państwowe, które zarządzają 7 mln hektarów i 70 proc. lasów w Polsce.

– Nasza gospodarka jest oparta na zrównoważonym rozwoju. Limit pozyskania lasów dyktuje nam natura, nie może być to więcej, niż przyrasta nam drewna w lesie. Drugi element to wykup gruntów, które zalesiamy. Mają one gospodarczo nieduże znaczenie, ale przez następne 50-100 lat będą wiązać CO2 w części nadziemnej i podziemnej – zwraca uwagę Jan Tabor, dyrektor Lasów Państwowych.

Ruszyły też projekty retencji wodnej w lasach. Spółka realizuje też projekty ochrony gatunków.

– Mamy propozycję dla biznesu: dofinansowujcie takie projekty. Pomogą one i wam, i nam budować dobry wizerunek. Zapraszamy do Lasu Inicjatyw, gdzie odbywa się taka współpraca – zachęca Jan Tabor.

***

Kongres ESG - Polska Moc Biznesu to inicjatywa, której dotąd w polskiej przestrzeni publicznej nie było. Wydarzenie tworzy płaszczyznę do debaty na tematy społeczne, gospodarcze, ekologiczne oraz dotyczące zdrowia publicznego i zarządzania biznesem w kontekście trendów światowych, polityki Unii Europejskiej oraz polskiej perspektywy.

Na Kongresie spotkają się przedstawiciele środowiska biznesu, instytucji naukowych, samorządowych, pozarządowych oraz administracji centralnej. Patronat nad wydarzeniem objęli m.in. Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki, Minister Klimatu i Środowiska Anna Moskwa oraz szereg innych ministerstw, uczelni wyższych i instytucji naukowych.

 *** 

Kongres realizuje zespół Fundacja Czyste Powietrze i Fundacja Pozytywnych Idei. Producentem wydarzenia jest agencja Creative Harder

Fundacja Pozytywnych Idei to organizacja wspierająca kreatywne podmioty, instytucje i osoby. Przyczynia się do promocji ważnych dla Polski działań i inicjatyw. Współpracuje z mediami krajowymi i międzynarodowymi, organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami, których celami są działalność naukowa, oświatowa, kulturalna dotycząca kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej osób marginalizowanych. Fundacja jest współorganizatorem akcji społecznych, wydarzeń proekologicznych i inicjatyw na rzecz środowiska, np. Dzielnica Wisła, One Day, Szczyt Klimatyczny TOGETAIR. Przyczynia się do promocji utalentowanych sportowców, artystów i działaczy.

Fundacja Czyste Powietrze powstała po to, by zapobiegać zagrożeniom jakie niesie ze sobą zanieczyszczenie powietrza. Celem Fundacji jest budowanie ekologicznej świadomości społecznej, promowanie przyjaznych dla środowiska rozwiązań i kreowanie innowacyjnych działań chroniących zdrowie i życie mieszkańców Polski. Fundacja zrealizowała m.in. Konsultacje społeczne oraz promocję w ramach Programu Czyste Powietrze oraz Mój Prąd, Kampanię społeczną #wychodzęzesmogu, Kampanię crossmediową Elektromobilność - Zielone Światło dla Klimatu, Kampanię crossmediową Dla Dobrego Klimatu, Szczyt Klimatyczny TOGETAIR oraz pierwszy polski multimedialny Raport Klimatyczny TOGETAIR

POLSKA MOC BIZNESU 2021 W LICZBACH:

14 mln zasięgu | 150 ekspertów | 3,5 tys. publikacji | 6,5 mln rozpoczętych streamów | 3 dni | 16 debat | 60 autorskich wywiadów "gorące krzesła" | 12 Marszałków | 10 Ministerstw | 9 uczelni wyższych | 60 firm i instytucji | 12 organizacji pozarządowych | studio live online | 3 tematyczne śniadania prasowe |

OGLĄDAJ NAS:

OBSERWUJ NAS:

DZIĘKUJEMY ŻE JESTEŚCIE Z NAMI - KONGRES ESG POLSKA MOC BIZNESU 2022!

PARTNER ZŁOTY: KGHM Polska Miedź, Microsoft PARTNER SREBRNY: BGK Bank Gospodarstwa Krajowego, Lasy państwowe, ARP Agencja Rozwoju Przemysłu, PWC, McDonald's, Fundacja VEOLIA PARTNER ENERGETYCZNY: Tauron, PGE PARTNER+: BOŚ Bank, Grupa LuxMed, Totalizator Sportowy, POLREGIO, Pfizer, H&M PARTNER: PFR Polski Fundusz Rozwoju, Clouds on Mars, Zalando, PIOIRO, GPW, BROTHER, PAIH Grupa PFR, L’oreal, BSH, Sieć Badawcza Łukasiewicz, Hanton, EkoPak, PKP Intercity, Medicover, LUX RAD, United, envirly, EkoEnergetyka PATRONAT HONOROWY: Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki PATRONATY MINISTERSTW: Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej PATONATY MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW: Związek Województw Rzeczpospolitej Polskiej, Marszałek Województwa: dolnośląskiego, świętokrzyskiego, lubuskiego, opolskiego, mazowieckiego, lubelskiego, małopolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, śląskiego, wielkopolskiego, warmińsko-mazurskiego PARTNERZY I PATRONI MERYTORYCZNI: TOGETAIR, CCIFP Francusko-Polsko Izba Gospodarcza, Business Centre Club, NCBR Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Fundacja Republikańska, Stowarzyszenie Program Czysta Polska, Fundacja Polsat, Mindgram, PSMM Press-Service Monitoring Mediów, Klub Integracji Europejskiej, KIPR Konfederacja Inicjatyw Pozarządowych Rzeczypospolitej Polskie NGO, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców, , Infarma, AZS Warszawa, Akademicki Związek Sportowy, Polskie Stowarzyszenie Magazynowania Energii, Omenaa Fundation, Rafał Brzoska Fundation, ZUS Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Krajowa Izba Gospodarcza, PARP, Instytut Biznesu, IOŚ-PIB, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Polskie Regiony, Polski Komitet Olimpijski, PSPA Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach, Columbus, NASK, Igrzyska Europejskie Kraków Małopolska, APPLIA, Konfederacja Lewiatan, Future Collars GŁÓWNY PARTNER ORGANIZACJI PRACODAWCÓW: Pracodawcy RP PATRONATY UCZELNI WYŻSZYCH: Uniwersytet Warszawski, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Akademia Górniczo Hutnicza w im. Stanisława Staszica w Krakowie, Politechnika Warszawska, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie PARTNER MIEDZYNARODOWY: World Bank Group, UN Global Compact, ERCST European Roundtable on Climate Change and Sustainable Transition GŁÓWNY PARTNER MEDIALNY: Interia Biznes, Interia Zielona GŁÓWNE PORTALE INTERNETOWE: Wirtualna Polska, Money.pl GŁÓWNY PARTNER RADIOWY: Polskie Radio, Polskie Radio Program I, Polskie Radio Program III, Polskie Radio24 PATRONI MEDIALNI: PAP Polska Agencja Prasowa, Rzeczpospolita, Forbes, Energetyka 24, Polska Press Grupa, I.pl, Strefa Biznesu, Brief, Teraz Środowisko, Audytorium 17, Radio dla Ciebie, Radio Poznań, Radio Opole, Radio Lublin, Comparic24.tv, Przedsiębiorcy@eu, TVP3 Katowice, TVP3 Rzeszów, TVP3 Lublin, TVP3 Katowice, Enerad.pl, Agencja Informacyjna, Okraków.pl, Tworzywa.pl, Wysokie Napięcie, Biznes Hub, Obserwator Gospodarczy, Biotechnologia.pl, Siła Nauki, Ecoekonomia.pl, Pod prąd, Smart Me, ŚlaskiBiznes.pl, FXmag, Poradnik Pracownika, Poradnik Przedsiębiorcy, wFirma, Wiadomości Warszawskie GŁÓWNY PARTER OOH: OHH.PL

Materiał powstał przy współpracy z Kongresem ESG.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl