Rok zmian, decyzji i kosztów: jak nowe przepisy i sytuacja gospodarcza redefiniowały rynek motoryzacyjny

W 2025 roku przedsiębiorcy znaleźli się między presją rosnących oczekiwań podatkowych, zmianami w finansowaniu pojazdów a dynamiczną sytuacją ekonomiczną. To już ostatnia prosta przed 2026 rokiem.

Źródło zdjęć: © materiały partnera

Nowe prawo uderza w portfele firm: rok 2026 zmienia zasady gry

Od 1 stycznia 2026 roku firmy rozliczające samochody osobowe muszą przygotować się na największą od lat zmianę w limitach odliczeń podatkowych. Zamiast dwóch progów pojawią się trzy, z czym szczególnie boleśnie zderzą się użytkownicy klasycznych aut spalinowych. Nowy system to 225 tys. zł limitu dla aut elektrycznych i wodorowych, 150 tys. zł dla pojazdów poniżej 50 g CO₂/km oraz zaledwie 100 tys. zł dla pozostałych samochodów spalinowych. To znaczące ograniczenie, zwłaszcza dla MŚP, które dotychczas wykorzystywały leasing jako skuteczny sposób na optymalizację podatkową.

"Wielu przedsiębiorców dopiero zaczyna zdawać sobie sprawę z tego, że od 2026 roku koszty użytkowania samochodów firmowych znacząco wzrosną. Największe obciążenie odczują małe i średnie firmy, które najczęściej finansują auta w segmencie spalinowym. Obniżenie limitu do 100 tysięcy złotych sprawia, że modele jeszcze niedawno uznawane za standard w biznesie staną się w praktyce trudniejsze do rozliczenia." - wyjaśnia łukasz Domański, New Cars & Financing Director i dodaje: "To wymusza dokładniejsze kalkulacje i większą dyscyplinę finansową jeszcze na etapie wyboru pojazdu. Do tej pory leasing działał jako naturalny bufor podatkowy, który pozwalał kontrolować wydatki w firmie. Teraz to narzędzie nie zniknie, ale jego skuteczność będzie mniejsza, dlatego przedsiębiorcy muszą zacząć patrzeć na flotę w perspektywie wieloletniej, a nie jedynie rocznego budżetu."

Firmy mogą jednak uniknąć nowych zasad pod warunkiem podpisania umowy i wprowadzenia pojazdu do ewidencji przed końcem 2025 roku. To tzw. "okno bezpieczeństwa", które mimo że wciąż otwarte, to zamknie się już z końcem tego miesiąca.

Dla przedsiębiorstw oznacza to konieczność przyspieszenia decyzji flotowych oraz weryfikacji posiadanych procedur księgowych i podatkowych. W wielu firmach końcówka 2025 roku może okazać się momentem największego obciążenia procesowego od lat.

Elektryki wchodzą do mainstreamu: ekonomia, przepisy i presja konkurencyjna

Zmiana limitów podatkowych działa jak katalizator: schładza popyt na auta spalinowe, a jednocześnie wzmacnia opłacalność zakupu elektryków i PHEV. Dla wielu firm to nie tylko decyzja kosztowa, ale również element strategii rynkowej. W przetargach coraz częściej wygrywają floty niskoemisyjne, a ekologiczny wizerunek zaczyna przekładać się na przewagę handlową.

"Coraz więcej firm patrzy dziś na samochody elektryczne w sposób pragmatyczny, a nie symboliczny. W wielu zastosowaniach BEV i PHEV zaczynają wygrywać zwykłą kalkulacją kosztów, szczególnie przy nowych limitach podatkowych. Trzeba jednak pamiętać, że elektryfikacja nie jest rozwiązaniem dla wszystkich, dlatego potrzebna jest analiza tras, dostępności ładowania i struktury pracy. Widzę jednak wyraźną zmianę podejścia: przedsiębiorcy nie pytają już, czy elektryk ma sens, tylko jak go wprowadzić, by był optymalny operacyjnie. Dla wielu branż to także kwestia przewagi konkurencyjnej, szczególnie tam, gdzie w przetargach premiuje się niskoemisyjność. To pokazuje, że decyzje flotowe stają się częścią strategii firmy, a nie tylko elementem kosztowym. Dlatego nie dziwi fakt, że w listopadzie 2025 roku w Polsce zarejestrowano rekordową liczbę nowych samochodów elektrycznych, osiągając rekordowy udział w rynku na poziomie 10,1% wszystkich rejestracji nowych aut osobowych, przy czym w całym 2025 roku wzrost był mniejszy, ale rynek nadal rośnie." - podkreśla Łukasz Domański.

W analizie rynku widać jasno, że największą dynamikę wzrostu mają pojazdy niskoemisyjne. Hybrydy plug-in i elektryki często mieszczą się w wyższych limitach podatkowych, co obniża ich realne koszty użytkowania. Wpływ na to mają również zmiany w podatku PCC, które faworyzują napędy niskoemisyjne.

To pokazuje, że polityka fiskalna coraz mocniej steruje strukturą popytu. Rok 2025 stał się okresem przejściowym, w którym firmy intensywnie analizują TCO, dostępność ładowania oraz możliwe scenariusze przed wejściem w życie regulacji z 2026 roku.

Cyfryzacja i deregulacja leasingu: mniej papieru, więcej decyzji

Drugim filarem zmian, które przedefiniowały rynek w 2025 roku, była deregulacja leasingu. Od połowy roku umowy można zawierać całkowicie zdalnie: za pomocą e-maila, SMS-a czy aplikacji mobilnych. Eliminacja wymogu podpisów kwalifikowanych i papierowej dokumentacji skróciła czas obsługi i obniżyła koszty administracyjne po stronie firm.

Nowe rozwiązania są szczególnie korzystne dla MŚP, które często mają ograniczone zasoby kadrowe i czasowe. Automatyzacja procesów i przeniesienie usług do formy w pełni cyfrowej ułatwiły dostęp do finansowania i poprawiły transparentność ofert dostępnych na rynku.

O tego typu integracji usług finansowych z platformami motoryzacyjnymi w takim #CarFinTech jak OTOMOTO Lease mówiło się już od dawna. To firma, którą codziennie odwiedza kilkanaście tysięcy Klientów, która przeprowadza ponad 600 tys. kalkulacji dziennie, posiada pełną personalizację ofert oraz dostęp do danych potrzebnych przedsiębiorcom przy podejmowaniu decyzji flotowych.Brakowało jedynie możliwości zdalnego zawierania umów leasingowych.

Cyfryzacja daje także dealerom i importerom nowe możliwości, szczególnie w zakresie automatyzacji sprzedaży i docierania do klientów, którzy oczekują szybkości i pełnej dostępności usług online. Krótsza ścieżka procesowa oznacza więcej finalizowanych transakcji oraz łatwiejsze zarządzanie ryzykiem.

Ekonomia roku 2025: obniżka stóp procentowych i walka między leasingiem a najmem

Majowa decyzja Rady Polityki Pieniężnej o obniżeniu stóp procentowych (pierwszy raz po 19 miesiącach) do 5,25% zmieniła kalkulacje finansowe firm, zwłaszcza w obszarze nowych umów. Niższe stawki WIBOR przełożyły się na automatyczne obniżki rat leasingowych, choć nie wszyscy leasingodawcy aktualizowali je bez wniosku klienta.

Jednocześnie popularność najmu długoterminowego rosła szybciej niż leasingu, bowiem udział najmu wzrósł z 50% do 65% w pierwszej połowie roku. To efekt prostoty procedur i atrakcyjności łączonych pakietów (serwis, opony, ubezpieczenie). Leasing natomiast pozostaje dominującym wyborem dla JDG i przedsiębiorstw operujących flotami dostawczymi, zwłaszcza że w tej kategorii nadal królują silniki Diesla, preferowane za trwałość i ekonomię pracy.

Struktura finansowania w 2025 roku świadczy o polaryzacji rynku: leasing jako narzędzie kosztowe i podatkowe vs. najem jako usługa zapewniająca wygodę i przewidywalność. Natomiast kredyt samochodowy pozostaje niszowy mimo korzystniejszych warunków.

Dla firm oznacza to konieczność bardziej świadomego podejścia do finansowania. Wybór nie jest już prosty, a rosnąca komplikacja podatkowa i regulacyjna będzie wymagała od przedsiębiorców coraz większej wiedzy i narzędzi analitycznych.

Decyzje, które trzeba podjąć teraz: 2025 jako rok ostatniej prostej

Kumulacja zmian sprawia, że 2025 rok jest jednym z najważniejszych okresów decyzyjnych dla firm korzystających z flot lub pojedynczych aut firmowych. To ostatni moment, w którym można zabezpieczyć dotychczasowe limity odliczeń, przeorganizować strukturę floty, przygotować księgowość na nowe zasady i zweryfikować, czy przejście na napędy niskoemisyjne nie okaże się finansowo korzystniejsze.

"Czas działa przeciwko firmom, które czekają z decyzją do ostatniej chwili. Jeśli ktoś chce utrzymać obecne zasady rozliczeń, musi zaplanować cały proces dużo wcześniej: od wyboru auta przez finansowanie aż po formalne ujęcie pojazdu w ewidencji. Teraz, czyli pod koniec roku każdy błąd proceduralny może kosztować utratę preferencji. Zmiana tempa działania jest konieczna, bo ustawodawca nie przewidział żadnego marginesu na opóźnienia. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorcy powinni mieć przygotowaną listę kroków i trzymać się jej bardzo konsekwentnie. To nie jest kwestia wygody, a realnych oszczędności i uniknięcia problemów przy ewentualnej kontroli podatkowej." - podsumowuje Łukasz Domański.

Rok 2026 przyniesie obowiązywanie nowych limitów bez wyjątków i bez kolejnych okresów przejściowych. Ci, którzy nie przygotują się odpowiednio wcześniej, zapłacą więcej, i to nie tylko w podatkach, ale w całkowitym koszcie posiadania floty.

Materiał sponsorowany przez OTOMOTO Lease
Wybrane dla Ciebie
Autostradą A2 w kierunku Białorusi. GDDKiA otworzyła oferty. Jest dobrze
Autostradą A2 w kierunku Białorusi. GDDKiA otworzyła oferty. Jest dobrze
Kontrowersyjna ustawa w Sejmie. Państwo zapłaci za szkody
Kontrowersyjna ustawa w Sejmie. Państwo zapłaci za szkody
Nowy odcinek drogi S1 wkrótce otwarty dla kierowców
Nowy odcinek drogi S1 wkrótce otwarty dla kierowców
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 18.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 18.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 18.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 18.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 18.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 18.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 18.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 18.12.2025
Reforma reformy Domańskiego? Jest raport. MF gotowy do dyskusji
Reforma reformy Domańskiego? Jest raport. MF gotowy do dyskusji
Wizz Air ogłasza nowe połączenia z Polski do turystycznych miast Europy
Wizz Air ogłasza nowe połączenia z Polski do turystycznych miast Europy
"Nie jest idealnie, ale nie jest źle". Donald Tusk zabiera głos ws. umowy z Mercosur
"Nie jest idealnie, ale nie jest źle". Donald Tusk zabiera głos ws. umowy z Mercosur
Celne uderzenie gospodarcze USA w reżim Maduro. Marynarka blokuje 8 mld dolarów
Celne uderzenie gospodarcze USA w reżim Maduro. Marynarka blokuje 8 mld dolarów
Ustawy o statusie osoby najbliższej. Wiemy, kiedy trafi do Sejmu
Ustawy o statusie osoby najbliższej. Wiemy, kiedy trafi do Sejmu
Wyłączono komentarze
Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Money.pl