Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Jakub Ceglarz
|
aktualizacja

Rząd przedstawia alternatywę dla zakopianki. Jest umowa za 180 mln zł

90
Podziel się:

Kto nie będzie chciał stać w gigantycznych korkach na zakopiance, będzie mógł wybrać podróż koleją. Właśnie ruszają pierwsze prace nad linią łączącą Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną, która pozwoli dojechać z Krakowa do Zakopanego w niespełna 2 godziny. To największa inwestycja tego typu od 40 lat - chwali się rząd.

W ciągu najbliższych lat na przebudowę szlaków kolejowych wydamy 67 mld zł - chwali się premier Morawiecki
W ciągu najbliższych lat na przebudowę szlaków kolejowych wydamy 67 mld zł - chwali się premier Morawiecki (East News, ANDRZEJ IWANCZUK/REPORTER)

W poniedziałek PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej. Wartość kontraktu to 180 mln zł, o czym poinformował resort infrastruktury.

To pierwszy z trzech etapów inwestycji dla budowy nowej linii "Podłęże – Piekiełko" i modernizacji istniejącej linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Obejmuje on prace przygotowawcze. Wśród nich m.in. dokumentacja projektowa czy wykup gruntów oraz przygotowanie materiałów, niezbędnych do ogłoszenia przetargów na prace budowlane.

- Zawarta dzisiaj umowa na opracowanie dokumentacji projektowej jest największą w historii polskiej kolei pod względem zakresu – powiedział prezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA Ireneusz Merchel. - Nowa trasa będzie wymagała m.in. budowy 58 km nowych linii kolejowych, 11 tuneli, 8 estakad, 20 mostów, ponad 30 wiaduktów.

Zobacz także: Zobacz także: Obwodnica Częstochowy, zakopianka. Kolejne drogi nie powstaną na czas

Zmodernizowana zostanie również 75-kilometrowa istniejąca linia między Chabówką a Nowym Sączem.

- Inwestycja ma znaczenie dla regionu, Polski oraz komunikacji międzynarodowej. Jest kluczowa dla rozwoju regionalnego. Będzie to najdłuższa nowa linia kolejowa w Polsce od kilkudziesięciu lat - dodawał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Budowa nowego połączenia kolejowego da kierowcom alternatywę dla wiecznie zatłoczonej zakopianki. Oprócz istniejącego połączenia Kraków-Zakopane przez Suchą Beskidzką, pojawi się bowiem kolejne - właśnie przez Podłęże i Chabówkę.

"Według przeprowadzonych w ramach studium analiz, realizacja projektu umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków – Zakopane, w czasie krótszym niż 2 h, a na odcinku Kraków Główny - Nowy Sącz, poniżej 1 h" - chwali się resort infrastruktury.

Trzeci, ostatni etap inwestycji, ma się zakończyć w 2027 roku.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(90)
asd
4 lata temu
Zmarginalizowany zostanie powiat suski.Po co tam dawać tyle pieniędzy jeśli istnieje dobre połączenie przez Sucha B eskidzkatylko trzeba dać nowy tabor i poprawić tory żeby można było szybciej jechać.
zulus
5 lata temu
Nikt nie liczy corocznych prac pogłębiarek pozwalających utrzymywać żeglugę na kanale, a te będą ogromne.
MiastoZGumy
5 lata temu
Hej Warszawiaki :D nie bedziecie stac na zakopiance :D Dojedziecie tam bez problemow. Staniecie juz w samym Zakopanym. Nie ma planow powiekszenia miasta :D:D:D
Ali
5 lata temu
Zakopane to straszna wiocha a to co się dzieje na Gubalowce to gorzej wygląda niż bazar w Azji!!!
Tr
5 lata temu
Po tych wszystkich inwestycjach zostaje tylko powiększyć Tatry, bo chyba to jest prawdziwym „wąskim gardłem”
...
Następna strona