Rząd przedstawia alternatywę dla zakopianki. Jest umowa za 180 mln zł

Kto nie będzie chciał stać w gigantycznych korkach na zakopiance, będzie mógł wybrać podróż koleją. Właśnie ruszają pierwsze prace nad linią łączącą Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną, która pozwoli dojechać z Krakowa do Zakopanego w niespełna 2 godziny. To największa inwestycja tego typu od 40 lat - chwali się rząd.

W ciągu najbliższych lat na przebudowę szlaków kolejowych wydamy 67 mld zł - chwali się premier Morawiecki
Źródło zdjęć: © East News | ANDRZEJ IWANCZUK/REPORTER
Jakub Ceglarz
oprac.  Jakub Ceglarz

W poniedziałek PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej. Wartość kontraktu to 180 mln zł, o czym poinformował resort infrastruktury.

To pierwszy z trzech etapów inwestycji dla budowy nowej linii "Podłęże – Piekiełko" i modernizacji istniejącej linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Obejmuje on prace przygotowawcze. Wśród nich m.in. dokumentacja projektowa czy wykup gruntów oraz przygotowanie materiałów, niezbędnych do ogłoszenia przetargów na prace budowlane.

- Zawarta dzisiaj umowa na opracowanie dokumentacji projektowej jest największą w historii polskiej kolei pod względem zakresu – powiedział prezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA Ireneusz Merchel. - Nowa trasa będzie wymagała m.in. budowy 58 km nowych linii kolejowych, 11 tuneli, 8 estakad, 20 mostów, ponad 30 wiaduktów.

Zobacz także: Obwodnica Częstochowy, zakopianka. Kolejne drogi nie powstaną na czas

Zmodernizowana zostanie również 75-kilometrowa istniejąca linia między Chabówką a Nowym Sączem.

Obraz
© PKP PLK | pkp plk

- Inwestycja ma znaczenie dla regionu, Polski oraz komunikacji międzynarodowej. Jest kluczowa dla rozwoju regionalnego. Będzie to najdłuższa nowa linia kolejowa w Polsce od kilkudziesięciu lat - dodawał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Budowa nowego połączenia kolejowego da kierowcom alternatywę dla wiecznie zatłoczonej zakopianki. Oprócz istniejącego połączenia Kraków-Zakopane przez Suchą Beskidzką, pojawi się bowiem kolejne - właśnie przez Podłęże i Chabówkę.

"Według przeprowadzonych w ramach studium analiz, realizacja projektu umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków – Zakopane, w czasie krótszym niż 2 h, a na odcinku Kraków Główny - Nowy Sącz, poniżej 1 h" - chwali się resort infrastruktury.

Trzeci, ostatni etap inwestycji, ma się zakończyć w 2027 roku.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"