Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na

Rząd przedstawia alternatywę dla zakopianki. Jest umowa za 180 mln zł

Kto nie będzie chciał stać w gigantycznych korkach na zakopiance, będzie mógł wybrać podróż koleją. Właśnie ruszają pierwsze prace nad linią łączącą Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną, która pozwoli dojechać z Krakowa do Zakopanego w niespełna 2 godziny. To największa inwestycja tego typu od 40 lat - chwali się rząd.

Podziel się
Dodaj komentarz
(East News)
W ciągu najbliższych lat na przebudowę szlaków kolejowych wydamy 67 mld zł - chwali się premier Morawiecki (Fot: ANDRZEJ IWANCZUK/REPORTER)

W poniedziałek PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej. Wartość kontraktu to 180 mln zł, o czym poinformował resort infrastruktury.

To pierwszy z trzech etapów inwestycji dla budowy nowej linii "Podłęże – Piekiełko" i modernizacji istniejącej linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Obejmuje on prace przygotowawcze. Wśród nich m.in. dokumentacja projektowa czy wykup gruntów oraz przygotowanie materiałów, niezbędnych do ogłoszenia przetargów na prace budowlane.

- Zawarta dzisiaj umowa na opracowanie dokumentacji projektowej jest największą w historii polskiej kolei pod względem zakresu – powiedział prezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA Ireneusz Merchel. - Nowa trasa będzie wymagała m.in. budowy 58 km nowych linii kolejowych, 11 tuneli, 8 estakad, 20 mostów, ponad 30 wiaduktów.

Zobacz także: Obwodnica Częstochowy, zakopianka. Kolejne drogi nie powstaną na czas

Zmodernizowana zostanie również 75-kilometrowa istniejąca linia między Chabówką a Nowym Sączem.

(PKP PLK)
(Fot: pkp plk)

- Inwestycja ma znaczenie dla regionu, Polski oraz komunikacji międzynarodowej. Jest kluczowa dla rozwoju regionalnego. Będzie to najdłuższa nowa linia kolejowa w Polsce od kilkudziesięciu lat - dodawał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Budowa nowego połączenia kolejowego da kierowcom alternatywę dla wiecznie zatłoczonej zakopianki. Oprócz istniejącego połączenia Kraków-Zakopane przez Suchą Beskidzką, pojawi się bowiem kolejne - właśnie przez Podłęże i Chabówkę.

"Według przeprowadzonych w ramach studium analiz, realizacja projektu umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków – Zakopane, w czasie krótszym niż 2 h, a na odcinku Kraków Główny - Nowy Sącz, poniżej 1 h" - chwali się resort infrastruktury.

Trzeci, ostatni etap inwestycji, ma się zakończyć w 2027 roku.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Tagi: zakopianka, kolej, pkp plk, gospodarka polska
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
07-01-2019

rozumOstatnio po wichurach z kierunku wschodniego zalało Elbląg a teraz trzeba sobie wyobrazic co bedzie sie działo jak przekopia mierzeje a woda z … Czytaj całość

07-01-2019

xxlLuxtorpedą z Krakowa do Zakopanego w 1937 to się jechało 2 godziny 18 minut tak że nie wiem czym się tu chwalą powinni się wstydzić że po prawie … Czytaj całość

07-01-2019

RychuTAAAA. Zaraz po tym jak przekopiemy mierzeję wiślaną. No i oczywiście jak nas wybierzecie obywatele na drugą kadencję.

Rozwiń komentarze (90)