Samotni ludzie nie tworzą innowacyjnych gospodarek. Instytut Humanites w poprzek silosowego myślenia

W powszechnym rozumieniu twarda ekonomia leży daleko od miękkiego myślenia nt. meandrów ludzkiej psychiki. Instytut Humanites – Człowiek i Technologia już od wielu lat sprzeciwia się silosowemu myśleniu i udowadnia, że to błędne przekonanie. W szczególności, gdy w dobie dynamicznego rozwoju AI główną przewagę konkurencyjną Polski upatrujemy w kapitale ludzkim. Nieszczęśliwi, samotni ludzie nie tworzą silnych gospodarek. Biznes potrzebuje aktywnych, zmotywowanych pracowników, otwartych by się uczyć, przekwalifikowywać. Akcja HumanBE – Dwie Godziny dla Rodziny | dla Człowieka to odpowiedź na to wyzwanie.

Źródło zdjęć: © Adobe Stock

W maju 2025 roku miał miejsce już 14 finał niezwykłej akcji HumanBE – Dwie Godziny dla Rodziny/dla Człowieka #2h4family, na rzecz przeciwdziałania kryzysowi więzi i epidemii samotności, które stają się jednym z największych ryzyk związanych z transformacją technologiczną. Projekt wpisuje się w systemowe działania Instytutu Humanites na rzecz rozwoju kapitału ludzkiego, kluczowych kompetencji i globalnej zmiany kultury pracy i stylu życia.

Jak podkreśla bowiem Zofia Dzik, prezeska Instytutu Humanites i inicjatorka Akcji, wyzwaniem transformacji technologicznej nie będzie sama technologia, ale transformacja społeczna i odnalezienie się w niej człowieka. Polska ma szansę wykorzystać transformację oraz zmiany w globalnych łańcuchach dostaw do kolejnego skoku w swoim rozwoju. Jednak do tego skoku niezbędny jest wysokiej jakości kapitał społeczny. "A jak pokazują rozliczne badania i analizy Instytutu Humanites rosnąca skala samotności, zwłaszcza wśród młodych ludzi, jest istotnym zagrożeniem dla realizacji tego celu. Ma bowiem negatywny wpływ nie tylko na kondycję psychofizyczną ludzi i poziom absencji, ale także zubaża ludzi w zdolność komunikacji i współpracy, które są fundamentem tworzenia innowacyjnych zespołów" - dodaje Zofia Dzik.

Wydarzenie na przestrzeni kilkunastu lat stało się największym w Polsce działaniem wellbeingowym dla biznesu. Dociera do co czwartej pracującej osoby, ale zdobyło także globalny zasięg i przyciągnęło ponad 3000 firm i instytucji z ponad 50 krajów. Te dane udowadniają, że z Polski możemy eksportować na świat także społeczne idee, łączące miliony ludzi w pracy i w domu, ze szczególnym uwzględnieniem międzypokoleniowych więzi. Tylko w tym roku do akcji dołączyło ponad 200 nowych podmiotów.

© materiały partnera

Głównym celem Akcji jest zaangażowanie pracodawców i zwrócenie ich uwagi na skutki biznesowe i społeczne postępującego kryzysu więzi. Następnie za ich pośrednictwem, bo to w pracy spędzamy średnio min. 8 godzin dziennie, zainspirowanie ludzi do większej ciekawości drugiego człowieka w środowisku pracy i w życiu prywatnym, gdzie w codziennym biegu coraz rzadziej rozmawiamy, a coraz częściej wymieniamy się jedynie informacjami organizacyjnymi, logistycznymi – dotyczącymi np. utrzymania domu, zakupów, dzieci czy naszych zwierzaków.

Silne więzi i mądrość międzypokoleniowa tworzą, zgodnie z filozofią Instytutu Humanites, silne społeczeństwa, zmotywowanych pracowników i innowacyjne gospodarki.

Dotychczasowa nazwa "Dwie Godziny dla Rodziny/ dla Człowieka" została rozszerzona o zwrot "HumanBE", by podkreślić międzynarodową ekspansję akcji i nacisk na więzi międzyludzkie w czasach technologicznej rewolucji.

Na przestrzeni lat do akcji dołączają zarówno kolejne firmy, jak i instytucje oraz samorządy. Wartość relacji jako podstawy nowoczesnego biznesu dostrzega również Partner kampanii – ORLEN, który od lat inwestuje w rozwój kapitału ludzkiego.

-"Po raz dziesiąty dołączamy do akcji Dwie godziny dla Rodziny/Dla Człowieka. Jest to inicjatywa trwale wpisująca się w naszą organizację, zachęcająca do spędzenia czasu z bliskimi w sposób ciekawy i wartościowy. Dwie Godziny dla Rodziny|dla Człowieka daje pracownikom przestrzeń do zadbania o zdrowie i dobre relacje z bliskimi. Akcja wyzwala dobrą energię i buduje pozytywne więzi, więc tym bardziej włączamy się w tego typu inicjatywy. Serdecznie zapraszamy pracowników do udziału." – komentuje Anna Socha, Dyrektor Wykonawcza ds. HR w ORLEN S.A.

Przemysł bez ludzi traci sens

Coraz więcej firm dostrzega, że dobre relacje i umiejętność współpracy mają kluczowe znaczenie dla rozwoju organizacji. Widać to choćby w trendzie powrotu do biur – decyzje administracyjne nie są wystarczające, jeśli nie uwzględniają ludzkich potrzeb. Akcja HumanBE – Dwie Godziny dla Rodziny/dla Człowieka wspiera ten proces, dając firmom konkretne narzędzia do zbliżania ludzi – zarówno w pracy, jak i poza nią. Są to np. wspomniane karty Ask ME, które mogą stać się pretekstem do wartościowej rozmowy.

- "Zaangażowanie WARS w kampanię #HumanBE to jeden z elementów realizowania odpowiedzialnego przywództwa. Wspieranie równowagi między pracą a życiem prywatnym to inwestycja w zdrową, zaangażowaną organizację i stabilny rozwój. Ta inicjatywa wpisuje się w nasz model budowania nowoczesnej kultury organizacyjnej, opartej na szacunku, elastyczności i zaufaniu. Relacje są fundamentem zarówno silnych zespołów, jak i nowoczesnej gospodarki" - komentuje Radosław Groblewski, Prezes Zarządu WARS S.A.

Z raportu "#Wellbeing. Dobre Praktyki Pracodawców" Instytutu Humanites (2023/2024) wynika, że co piąta pracująca osoba w Polsce nie ma w pracy ani jednej bliskiej relacji. Najbardziej zagrożeni samotnością są ludzie młodzi – intensywnie korzystający z technologii i coraz częściej mający trudności z budowaniem więzi, gdzie na poczucie samotności wskazuje co druga młoda osoba.

Z raportu "#Wellbeing. Dobre Praktyki Pracodawców" Instytutu Humanites (2023/2024) wynika, że co piąta pracująca osoba w Polsce nie ma w pracy ani jednej bliskiej relacji. Najbardziej zagrożeni samotnością są ludzie młodzi, którzy intensywnie korzystają z technologii i coraz częściej mają trudności z budowaniem więzi. O poczuciu samotności mówi co druga młoda osoba.

Dane World Economic Forum z 2023 roku pokazują, że blisko 60 proc. osób poniżej 24. roku życia regularnie doświadcza samotności. Zjawisko uznaje się za jedno z najpoważniejszych zagrożeń społecznych związanych z postępującą cyfryzacją. Potwierdza to również raport Komisji Europejskiej "Loneliness, health and adverse childhood experiences" z 2023 roku – aż 36 proc. osób poniżej 30. roku życia czuje się samotnie przez większość czasu.

"W pracy tworzymy energię przemysłu, ale to w rodzinie i społeczeństwie rodzi się energia życia. Dlatego wspieramy akcję #HumanBE – Dwie Godziny dla Rodziny/Człowieka. Wierzymy, że czas spędzony z bliskimi jest jak tlen dla człowieka – niewidoczny, a niezbędny. Przemysł bez ludzi traci sens, tak jak życie bez relacji. Dajemy czas, by pielęgnować to, co naprawdę trwałe" – podsumowuje Marek Serafin, Prezes Zarządu Koksownia Częstochowa Nowa.

Chcesz silnej gospodarki? Zacznij od ludzi

Z roku na rok Instytut Humanites odnotowuje coraz więcej dobrych pro-pracowniczych praktyk w firmach i instytucjach. Pracodawcy uświadamiają sobie, że ani firma, ani państwo nie wzbogacą się, jeśli swoją działalność będą opierać na zniechęconych, samotnych i sfrustrowanych ludziach.

- "W świecie, w którym technologia skraca dystanse, a jednocześnie pogłębia samotność, prawdziwym wyzwaniem staje się odzyskanie prostych, ludzkich relacji. Wierzę, że innowacyjność nie rodzi się w izolacji, lecz w dialogu – w spotkaniu człowieka z człowiekiem, gdzie rodzi się zaufanie, współpraca i sens. Dlatego z przekonaniem wspieramy inicjatywy, które przypominają, że czas poświęcony drugiemu człowiekowi to nie koszt – to inwestycja w zdrową przyszłość firm, społeczeństw i nas samych." mówi — Tomasz Kukulski, Prezes Zarządu Bibby Financial Services

Dobre relacje w pracy, zaufanie i wsparcie emocjonalne mają bezpośredni wpływ na zdrowie firm – zwiększają odporność zespołów (rezyliencja), ich otwartość, ułatwiają wprowadzanie zmian i sprzyjają innowacjom. Przekłada się to na sukces pojedynczych organizacji oraz na konkurencyjność całej gospodarki.

- "Stabilność firmy to przede wszystkim ludzie. WARS wspiera kampanię #HumanBE, bo wierzymy, że troska o relacje i dobrostan zespołu to główne elementy tworzenia odpowiedniego ekosystemu społecznego w ramach struktury organizacyjnej" – dodaje Monika Jurek-Halesiak, Członek Zarządu WARS S.A.

© materiały partnera

Smak samotności, smak relacji

Co roku akcja organizowana jest wokół innego motta; w 2025 roku były to "Smaki przez pokolenia". Wybór był nieprzypadkowy – jedzenie można postrzegać dwojako: jako czynność absolutnie prywatną lub… społeczną i więziotwórczą. Nad tą drugą interpretacją pochylili się nad badacze z Uniwersytetu Oksfordzkiego. Z przeprowadzonych przez nich w 2017 roku badań wynika, że jedzenie w towarzystwie sprzyja dobremu samopoczuciu i umacnianiu więzów społecznych. Mimo to coraz częściej wybieramy smak izolacji. Przeciętny człowiek spożywa 10 na 21 posiłków w tygodniu w samotności. Ponad dwie trzecie badanych nigdy nie zjadło nic wspólnie z żadnym ze swoich sąsiadów. Z kolei jedna piąta respondentów od miesięcy nie spotkała się przy wspólnym stole z rodzicami. Aż 21 proc. osób, które współdzielą z kimś mieszkanie, zasadniczo nie jada posiłków wspólnie z domownikami.

Nie jemy wspólnie, co jest efektem postępującej izolacji i epidemii samotności. I z tego względu, w tym roku firmy i instytucje, które włączyły się w akcję #2h4family, zachęcały zatrudnione osoby, aby zasiadły do wspólnej biesiady ze swoją rodziną, przyjaciółmi i współpracownikami. Motyw ten szczególnie przypadł do gustu podmiotom, których misją jest karmienie ludzi.

- "Kampania "Smaki przez pokolenia" to ważny impuls do budowania kultury opartej na relacjach i równowadze. WARS chce być blisko ludzi nie tylko w podróży, ale i w codzienności – wspierając przestrzeń do bycia sobą, w pracy i poza nią. Doskonałym narzędziem, z którego WARS będzie korzystać, do wytworzenia strefy pozwalającej na wzmocnienie więzi między ludźmi są karty ASK ME – stworzone przez Instytut Humanites. Pozwalają zmienić dialog, wzmacniają więzi rodzinne i integrację międzypokoleniową." – komentuje Mikołaj Pawlak, Dyrektor Wykonawczy WARS S.A.

Ambasadorem tegorocznej edycji został Michel Moran, uznany francuski restaurator. "Jedzenie w towarzystwie to nie tylko smak, ale też więź. Smak to wspomnienie. A wspomnienia to relacje. Dlatego wspólne posiłki mają ogromną moc budowania bliskości" – mówi Moran.

© materiały partnera

Od gestu do strategii – symboliczne 2 godziny i karty Ask ME

Oprócz corocznego szeregu inspiracji tworzonych wokół wybranego na dany rok motywu przewodniego, Instytut Humanites zachęcał pracodawców, by podarowali pracownikom dwie godziny wolnego pierwotnie w okolicach 15 maja, a obecnie ze względu na skalę Akcji i wielkość organizacji dołączających do niej w dowolnym terminie przyjętym przez daną firmę/instytucję. Choć nie jest to obowiązkowe, taki gest wykonuje ponad 95 proc. firm biorących udział w akcji. Dwie godziny to symboliczny impuls – okazja do zatrzymania się, przerwania rutyny i pogłębienia relacji z bliskimi oraz współpracownikami. Aby w dobie pracy hybrydowej - jak często podkreśla Zofia Dzik, prezeska zarządu Instytutu Humanites - spotkać się i poznać bardziej jako człowiek – człowiek, a nie stanowisko – stanowisko.

Dwie godziny spędzone np. z dziadkami zaciekawiając się ich historiami, marzeniami, czy z kolegami/koleżankami z pracy na dzieleniu się wspomnieniami, pasjami stają się jak pokazują doświadczenia z minionych edycji pierwszą kostką domina, przenoszącą relacje na nowy poziom zaufania i współpracy, z korzyścią dla otoczenia w pracy i w domu.

Firmy są zapraszane do tworzenia własnych form świętowania. Instytut oferuje im wsparcie w postaci materiałów, inspiracji, konkursów z nagrodami, a także nowej edycji międzypokoleniowej gry ASK ME, która w tym roku, zgodnie z motywem przewodnim dotyczy smaków przez pokolenia. Karty tej gry, cieszące się dużym uznaniem wśród pracowników i ich rodzin, znakomicie przełamują lody, wspierają rozmowę, wzajemne poznawanie się i budowanie więzi.

© materiały partnera

Zbadaj relacje w zespole – innowacyjne badanie więzi społecznych HumanLINK

Firmy mogą wziąć udział w HumanLINK – Badaniu Sieci Społecznych opracowanym wspólnie przez Instytut Humanites i Panią Prof. Barbarę Fatygę Kierowniczkę Katedry Metod Badania Kultury Uniwersytetu Warszawskiego.

HumanLINK to pierwsze w Polsce badanie, które kompleksowo analizuje poziom osamotnienia i więzi w miejscu pracy i otoczeniu organizacji. Dzięki niemu firmy zyskają możliwość zbadania wpływu swojej kultury korporacyjnej na rozległość i trwałość relacji tworzonych przez pracowników. Narzędzie to umożliwi zrozumienie wpływu kultury korporacyjnej na jakość relacji międzyludzkich, kluczowych dla zaangażowania i dobrostanu pracowników w czasach intensywnej cyfryzacji i rosnącej atomizacji społeczeństwa. które pozwala zobaczyć, jak kształtują się relacje między pracownikami. Badanie diagnozuje poziom więzi i wskazuje obszary, gdzie może pojawiać się poczucie izolacji.

W czasach, gdy samotność i brak kontaktu osłabiają zespoły, HumanLINK daje rzetelny obraz sytuacji w organizacji. To narzędzie pomocne w budowaniu środowiska pracy opartego na zaufaniu i współpracy – także w kontekście wyzwań związanych z rozwojem technologii, zwłaszcza sztucznej inteligencji.

HumanBE a ESG – wartość, którą można pokazać

Akcja HumanBE dobrze wpisuje się w cele społeczne ESG. Coraz więcej firm uwzględnia ją w raportach zrównoważonego rozwoju – jako przykład działań na rzecz kapitału ludzkiego, budowania relacji i wspierania dobrostanu pracowników.

To działanie, które może być nie tylko wartościowe społecznie, ale także przejrzyste komunikacyjnie – jako element kultury organizacyjnej i troski o ludzi.

Dołącz nawet po 15 maja

Choć symboliczny finał Akcji HumanBE – Dwie Godziny dla Rodziny / Człowieka przypadał pierwotnie 15 maja, w dniu ustanowionego przez ONZ Międzynarodowego Dnia Rodzin, rozwój kampanii i jej skala sprawiły, że działania w ramach akcji zostały rozłożone w czasie.

Do końca czerwca – firmy mogą ciągle dołączać w dowolnym momencie, spełniając warunki określone przez Instytut dostępne na stornie Akcji www.2godzinydlarodziny.pl.

Wiele organizacji rejestruje się i realizuje swoje działania w drugiej połowie maja, w czerwcu, a nawet rozciąga je na okres wakacyjny i wczesnej jesieni. Nie obowiązują sztywne terminy – liczy się rzeczywista gotowość, by zadbać o relacje i dobrostan pracowników.

Partnerzy HumanBE – Dwie Godziny dla Rodziny/dla Człowieka:

ORLEN S.A., Bibby Financial Services Polska, Fundacja Liderek Biznesu, Great Place to Work, LIBRUS, Lider SHE, Koksownia Częstochowa Nowa, Reputacja, ThinkTank, Wars, Grupa Wirtualna Polska, TVP3 Warszawa oraz Prezydencja Polski w Radzie UE.

© materiały partnera

Więcej informacji na i rejestracja na: www.2godzinydlarodziny.pl

Organizator Akcji "HumanBE – Dwie Godziny dla Rodziny/dla Człowieka - #2h4family":

- Instytutu Humanites – Człowiek i Technologia

Instytut Humanites – Człowiek i Technologia od 2010 roku w systemowy sposób działa jako think&DO tank na rzecz zrównoważonego rozwoju, a szczególnie rozwoju kapitału społecznego, ujmując tematykę człowieczeństwa i technologii w szerokim kontekście obejmującym m.in. biznes, edukację, kulturę, media i rodzinę w oparciu o autorski model "Wioski" Rozwoju Ekosystemu Społecznego™ oraz Model Spójnego Przywództwa™. Instytut jako jeden z pierwszych sygnalizował wpływ meta zjawisk, takich jak: kryzys więzi rodzinnych, samotność, infodemia czy algorytmizacja życia człowieka, na długoterminowy rozwój gospodarczy, motywację oraz zdrowie fizyczne i psychiczne ludzi. Od dekady promuje rozwój świadomego i wewnętrznie sterowalnego człowieka umiejącego sprostać wyzwaniom, które niesie technologiczna i społeczna rewolucja. Jest także twórcą Centrum Etyki Technologii. Inicjator corocznej kampanii "Dwie Godziny dla Rodziny" - Dwie Godziny dla Człowieka, działa na rzecz rozwoju kluczowych kompetencji poprzez systemową zmianę w zakresie przywództwa w edukacji tworząc Akademię Przywództwa Liderów Oświaty - Pierwszy w Polsce Program rozwoju przywództwa w edukacji, wdraża w biznesie ideę Spójnego Przywództwa™, opartą na wielowymiarowym rozwoju lidera i jego zespołu. Organizator corocznych konferencji dla Liderów Biznesu: Spójne Przywództwo™. Człowiek i Technologia. Humanites od ponad dekady wspiera budowanie wysokiej kultury zarządzania, gdzie biznes realizuje swoje cele, a ludzie odnajdują poczucie sensu.

HumanBE – Dwie Godziny dla Rodziny/dla Człowieka - #2h4family jest jednym z kluczowych systemowych projektów Instytutu Humanites, obok takich projektów jak: Akademia Przywództwa Liderów Oświaty #APLO z wpływem ok. 1,5 mln. dzieci i młodzieży, którego celem jest kształtowanie kluczowych kompetencji poprzez rozwój przywództwa w edukacji, Centrum Etyki Technologii czy cyklicznej konferencji dla Liderów Biznesu "Spójne Przywództwo. Człowiek i Technologia, która w 2023 roku miała X edycję.

Materiał sponsorowany przez Instytut Humanites
Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wyłączono komentarze
Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Money.pl