Samotni ludzie nie tworzą innowacyjnych gospodarek. Instytut Humanites w poprzek silosowego myślenia
W powszechnym rozumieniu twarda ekonomia leży daleko od miękkiego myślenia nt. meandrów ludzkiej psychiki. Instytut Humanites – Człowiek i Technologia już od wielu lat sprzeciwia się silosowemu myśleniu i udowadnia, że to błędne przekonanie. W szczególności, gdy w dobie dynamicznego rozwoju AI główną przewagę konkurencyjną Polski upatrujemy w kapitale ludzkim. Nieszczęśliwi, samotni ludzie nie tworzą silnych gospodarek. Biznes potrzebuje aktywnych, zmotywowanych pracowników, otwartych by się uczyć, przekwalifikowywać. Akcja HumanBE – Dwie Godziny dla Rodziny | dla Człowieka to odpowiedź na to wyzwanie.
W maju 2025 roku miał miejsce już 14 finał niezwykłej akcji HumanBE – Dwie Godziny dla Rodziny/dla Człowieka #2h4family, na rzecz przeciwdziałania kryzysowi więzi i epidemii samotności, które stają się jednym z największych ryzyk związanych z transformacją technologiczną. Projekt wpisuje się w systemowe działania Instytutu Humanites na rzecz rozwoju kapitału ludzkiego, kluczowych kompetencji i globalnej zmiany kultury pracy i stylu życia.
Jak podkreśla bowiem Zofia Dzik, prezeska Instytutu Humanites i inicjatorka Akcji, wyzwaniem transformacji technologicznej nie będzie sama technologia, ale transformacja społeczna i odnalezienie się w niej człowieka. Polska ma szansę wykorzystać transformację oraz zmiany w globalnych łańcuchach dostaw do kolejnego skoku w swoim rozwoju. Jednak do tego skoku niezbędny jest wysokiej jakości kapitał społeczny. "A jak pokazują rozliczne badania i analizy Instytutu Humanites rosnąca skala samotności, zwłaszcza wśród młodych ludzi, jest istotnym zagrożeniem dla realizacji tego celu. Ma bowiem negatywny wpływ nie tylko na kondycję psychofizyczną ludzi i poziom absencji, ale także zubaża ludzi w zdolność komunikacji i współpracy, które są fundamentem tworzenia innowacyjnych zespołów" - dodaje Zofia Dzik.
Wydarzenie na przestrzeni kilkunastu lat stało się największym w Polsce działaniem wellbeingowym dla biznesu. Dociera do co czwartej pracującej osoby, ale zdobyło także globalny zasięg i przyciągnęło ponad 3000 firm i instytucji z ponad 50 krajów. Te dane udowadniają, że z Polski możemy eksportować na świat także społeczne idee, łączące miliony ludzi w pracy i w domu, ze szczególnym uwzględnieniem międzypokoleniowych więzi. Tylko w tym roku do akcji dołączyło ponad 200 nowych podmiotów.
Głównym celem Akcji jest zaangażowanie pracodawców i zwrócenie ich uwagi na skutki biznesowe i społeczne postępującego kryzysu więzi. Następnie za ich pośrednictwem, bo to w pracy spędzamy średnio min. 8 godzin dziennie, zainspirowanie ludzi do większej ciekawości drugiego człowieka w środowisku pracy i w życiu prywatnym, gdzie w codziennym biegu coraz rzadziej rozmawiamy, a coraz częściej wymieniamy się jedynie informacjami organizacyjnymi, logistycznymi – dotyczącymi np. utrzymania domu, zakupów, dzieci czy naszych zwierzaków.
Silne więzi i mądrość międzypokoleniowa tworzą, zgodnie z filozofią Instytutu Humanites, silne społeczeństwa, zmotywowanych pracowników i innowacyjne gospodarki.
Dotychczasowa nazwa "Dwie Godziny dla Rodziny/ dla Człowieka" została rozszerzona o zwrot "HumanBE", by podkreślić międzynarodową ekspansję akcji i nacisk na więzi międzyludzkie w czasach technologicznej rewolucji.
Na przestrzeni lat do akcji dołączają zarówno kolejne firmy, jak i instytucje oraz samorządy. Wartość relacji jako podstawy nowoczesnego biznesu dostrzega również Partner kampanii – ORLEN, który od lat inwestuje w rozwój kapitału ludzkiego.
-"Po raz dziesiąty dołączamy do akcji Dwie godziny dla Rodziny/Dla Człowieka. Jest to inicjatywa trwale wpisująca się w naszą organizację, zachęcająca do spędzenia czasu z bliskimi w sposób ciekawy i wartościowy. Dwie Godziny dla Rodziny|dla Człowieka daje pracownikom przestrzeń do zadbania o zdrowie i dobre relacje z bliskimi. Akcja wyzwala dobrą energię i buduje pozytywne więzi, więc tym bardziej włączamy się w tego typu inicjatywy. Serdecznie zapraszamy pracowników do udziału." – komentuje Anna Socha, Dyrektor Wykonawcza ds. HR w ORLEN S.A.
Przemysł bez ludzi traci sens
Coraz więcej firm dostrzega, że dobre relacje i umiejętność współpracy mają kluczowe znaczenie dla rozwoju organizacji. Widać to choćby w trendzie powrotu do biur – decyzje administracyjne nie są wystarczające, jeśli nie uwzględniają ludzkich potrzeb. Akcja HumanBE – Dwie Godziny dla Rodziny/dla Człowieka wspiera ten proces, dając firmom konkretne narzędzia do zbliżania ludzi – zarówno w pracy, jak i poza nią. Są to np. wspomniane karty Ask ME, które mogą stać się pretekstem do wartościowej rozmowy.
- "Zaangażowanie WARS w kampanię #HumanBE to jeden z elementów realizowania odpowiedzialnego przywództwa. Wspieranie równowagi między pracą a życiem prywatnym to inwestycja w zdrową, zaangażowaną organizację i stabilny rozwój. Ta inicjatywa wpisuje się w nasz model budowania nowoczesnej kultury organizacyjnej, opartej na szacunku, elastyczności i zaufaniu. Relacje są fundamentem zarówno silnych zespołów, jak i nowoczesnej gospodarki" - komentuje Radosław Groblewski, Prezes Zarządu WARS S.A.
Z raportu "#Wellbeing. Dobre Praktyki Pracodawców" Instytutu Humanites (2023/2024) wynika, że co piąta pracująca osoba w Polsce nie ma w pracy ani jednej bliskiej relacji. Najbardziej zagrożeni samotnością są ludzie młodzi – intensywnie korzystający z technologii i coraz częściej mający trudności z budowaniem więzi, gdzie na poczucie samotności wskazuje co druga młoda osoba.
Z raportu "#Wellbeing. Dobre Praktyki Pracodawców" Instytutu Humanites (2023/2024) wynika, że co piąta pracująca osoba w Polsce nie ma w pracy ani jednej bliskiej relacji. Najbardziej zagrożeni samotnością są ludzie młodzi, którzy intensywnie korzystają z technologii i coraz częściej mają trudności z budowaniem więzi. O poczuciu samotności mówi co druga młoda osoba.
Dane World Economic Forum z 2023 roku pokazują, że blisko 60 proc. osób poniżej 24. roku życia regularnie doświadcza samotności. Zjawisko uznaje się za jedno z najpoważniejszych zagrożeń społecznych związanych z postępującą cyfryzacją. Potwierdza to również raport Komisji Europejskiej "Loneliness, health and adverse childhood experiences" z 2023 roku – aż 36 proc. osób poniżej 30. roku życia czuje się samotnie przez większość czasu.
"W pracy tworzymy energię przemysłu, ale to w rodzinie i społeczeństwie rodzi się energia życia. Dlatego wspieramy akcję #HumanBE – Dwie Godziny dla Rodziny/Człowieka. Wierzymy, że czas spędzony z bliskimi jest jak tlen dla człowieka – niewidoczny, a niezbędny. Przemysł bez ludzi traci sens, tak jak życie bez relacji. Dajemy czas, by pielęgnować to, co naprawdę trwałe" – podsumowuje Marek Serafin, Prezes Zarządu Koksownia Częstochowa Nowa.
Chcesz silnej gospodarki? Zacznij od ludzi
Z roku na rok Instytut Humanites odnotowuje coraz więcej dobrych pro-pracowniczych praktyk w firmach i instytucjach. Pracodawcy uświadamiają sobie, że ani firma, ani państwo nie wzbogacą się, jeśli swoją działalność będą opierać na zniechęconych, samotnych i sfrustrowanych ludziach.
- "W świecie, w którym technologia skraca dystanse, a jednocześnie pogłębia samotność, prawdziwym wyzwaniem staje się odzyskanie prostych, ludzkich relacji. Wierzę, że innowacyjność nie rodzi się w izolacji, lecz w dialogu – w spotkaniu człowieka z człowiekiem, gdzie rodzi się zaufanie, współpraca i sens. Dlatego z przekonaniem wspieramy inicjatywy, które przypominają, że czas poświęcony drugiemu człowiekowi to nie koszt – to inwestycja w zdrową przyszłość firm, społeczeństw i nas samych." mówi — Tomasz Kukulski, Prezes Zarządu Bibby Financial Services
Dobre relacje w pracy, zaufanie i wsparcie emocjonalne mają bezpośredni wpływ na zdrowie firm – zwiększają odporność zespołów (rezyliencja), ich otwartość, ułatwiają wprowadzanie zmian i sprzyjają innowacjom. Przekłada się to na sukces pojedynczych organizacji oraz na konkurencyjność całej gospodarki.
- "Stabilność firmy to przede wszystkim ludzie. WARS wspiera kampanię #HumanBE, bo wierzymy, że troska o relacje i dobrostan zespołu to główne elementy tworzenia odpowiedniego ekosystemu społecznego w ramach struktury organizacyjnej" – dodaje Monika Jurek-Halesiak, Członek Zarządu WARS S.A.
Smak samotności, smak relacji
Co roku akcja organizowana jest wokół innego motta; w 2025 roku były to "Smaki przez pokolenia". Wybór był nieprzypadkowy – jedzenie można postrzegać dwojako: jako czynność absolutnie prywatną lub… społeczną i więziotwórczą. Nad tą drugą interpretacją pochylili się nad badacze z Uniwersytetu Oksfordzkiego. Z przeprowadzonych przez nich w 2017 roku badań wynika, że jedzenie w towarzystwie sprzyja dobremu samopoczuciu i umacnianiu więzów społecznych. Mimo to coraz częściej wybieramy smak izolacji. Przeciętny człowiek spożywa 10 na 21 posiłków w tygodniu w samotności. Ponad dwie trzecie badanych nigdy nie zjadło nic wspólnie z żadnym ze swoich sąsiadów. Z kolei jedna piąta respondentów od miesięcy nie spotkała się przy wspólnym stole z rodzicami. Aż 21 proc. osób, które współdzielą z kimś mieszkanie, zasadniczo nie jada posiłków wspólnie z domownikami.
Nie jemy wspólnie, co jest efektem postępującej izolacji i epidemii samotności. I z tego względu, w tym roku firmy i instytucje, które włączyły się w akcję #2h4family, zachęcały zatrudnione osoby, aby zasiadły do wspólnej biesiady ze swoją rodziną, przyjaciółmi i współpracownikami. Motyw ten szczególnie przypadł do gustu podmiotom, których misją jest karmienie ludzi.
- "Kampania "Smaki przez pokolenia" to ważny impuls do budowania kultury opartej na relacjach i równowadze. WARS chce być blisko ludzi nie tylko w podróży, ale i w codzienności – wspierając przestrzeń do bycia sobą, w pracy i poza nią. Doskonałym narzędziem, z którego WARS będzie korzystać, do wytworzenia strefy pozwalającej na wzmocnienie więzi między ludźmi są karty ASK ME – stworzone przez Instytut Humanites. Pozwalają zmienić dialog, wzmacniają więzi rodzinne i integrację międzypokoleniową." – komentuje Mikołaj Pawlak, Dyrektor Wykonawczy WARS S.A.
Ambasadorem tegorocznej edycji został Michel Moran, uznany francuski restaurator. "Jedzenie w towarzystwie to nie tylko smak, ale też więź. Smak to wspomnienie. A wspomnienia to relacje. Dlatego wspólne posiłki mają ogromną moc budowania bliskości" – mówi Moran.
Od gestu do strategii – symboliczne 2 godziny i karty Ask ME
Oprócz corocznego szeregu inspiracji tworzonych wokół wybranego na dany rok motywu przewodniego, Instytut Humanites zachęcał pracodawców, by podarowali pracownikom dwie godziny wolnego pierwotnie w okolicach 15 maja, a obecnie ze względu na skalę Akcji i wielkość organizacji dołączających do niej w dowolnym terminie przyjętym przez daną firmę/instytucję. Choć nie jest to obowiązkowe, taki gest wykonuje ponad 95 proc. firm biorących udział w akcji. Dwie godziny to symboliczny impuls – okazja do zatrzymania się, przerwania rutyny i pogłębienia relacji z bliskimi oraz współpracownikami. Aby w dobie pracy hybrydowej - jak często podkreśla Zofia Dzik, prezeska zarządu Instytutu Humanites - spotkać się i poznać bardziej jako człowiek – człowiek, a nie stanowisko – stanowisko.
Dwie godziny spędzone np. z dziadkami zaciekawiając się ich historiami, marzeniami, czy z kolegami/koleżankami z pracy na dzieleniu się wspomnieniami, pasjami stają się jak pokazują doświadczenia z minionych edycji pierwszą kostką domina, przenoszącą relacje na nowy poziom zaufania i współpracy, z korzyścią dla otoczenia w pracy i w domu.
Firmy są zapraszane do tworzenia własnych form świętowania. Instytut oferuje im wsparcie w postaci materiałów, inspiracji, konkursów z nagrodami, a także nowej edycji międzypokoleniowej gry ASK ME, która w tym roku, zgodnie z motywem przewodnim dotyczy smaków przez pokolenia. Karty tej gry, cieszące się dużym uznaniem wśród pracowników i ich rodzin, znakomicie przełamują lody, wspierają rozmowę, wzajemne poznawanie się i budowanie więzi.
Zbadaj relacje w zespole – innowacyjne badanie więzi społecznych HumanLINK
Firmy mogą wziąć udział w HumanLINK – Badaniu Sieci Społecznych opracowanym wspólnie przez Instytut Humanites i Panią Prof. Barbarę Fatygę Kierowniczkę Katedry Metod Badania Kultury Uniwersytetu Warszawskiego.
HumanLINK to pierwsze w Polsce badanie, które kompleksowo analizuje poziom osamotnienia i więzi w miejscu pracy i otoczeniu organizacji. Dzięki niemu firmy zyskają możliwość zbadania wpływu swojej kultury korporacyjnej na rozległość i trwałość relacji tworzonych przez pracowników. Narzędzie to umożliwi zrozumienie wpływu kultury korporacyjnej na jakość relacji międzyludzkich, kluczowych dla zaangażowania i dobrostanu pracowników w czasach intensywnej cyfryzacji i rosnącej atomizacji społeczeństwa. które pozwala zobaczyć, jak kształtują się relacje między pracownikami. Badanie diagnozuje poziom więzi i wskazuje obszary, gdzie może pojawiać się poczucie izolacji.
W czasach, gdy samotność i brak kontaktu osłabiają zespoły, HumanLINK daje rzetelny obraz sytuacji w organizacji. To narzędzie pomocne w budowaniu środowiska pracy opartego na zaufaniu i współpracy – także w kontekście wyzwań związanych z rozwojem technologii, zwłaszcza sztucznej inteligencji.
HumanBE a ESG – wartość, którą można pokazać
Akcja HumanBE dobrze wpisuje się w cele społeczne ESG. Coraz więcej firm uwzględnia ją w raportach zrównoważonego rozwoju – jako przykład działań na rzecz kapitału ludzkiego, budowania relacji i wspierania dobrostanu pracowników.
To działanie, które może być nie tylko wartościowe społecznie, ale także przejrzyste komunikacyjnie – jako element kultury organizacyjnej i troski o ludzi.
Dołącz nawet po 15 maja
Choć symboliczny finał Akcji HumanBE – Dwie Godziny dla Rodziny / Człowieka przypadał pierwotnie 15 maja, w dniu ustanowionego przez ONZ Międzynarodowego Dnia Rodzin, rozwój kampanii i jej skala sprawiły, że działania w ramach akcji zostały rozłożone w czasie.
Do końca czerwca – firmy mogą ciągle dołączać w dowolnym momencie, spełniając warunki określone przez Instytut dostępne na stornie Akcji www.2godzinydlarodziny.pl.
Wiele organizacji rejestruje się i realizuje swoje działania w drugiej połowie maja, w czerwcu, a nawet rozciąga je na okres wakacyjny i wczesnej jesieni. Nie obowiązują sztywne terminy – liczy się rzeczywista gotowość, by zadbać o relacje i dobrostan pracowników.
Partnerzy HumanBE – Dwie Godziny dla Rodziny/dla Człowieka:
ORLEN S.A., Bibby Financial Services Polska, Fundacja Liderek Biznesu, Great Place to Work, LIBRUS, Lider SHE, Koksownia Częstochowa Nowa, Reputacja, ThinkTank, Wars, Grupa Wirtualna Polska, TVP3 Warszawa oraz Prezydencja Polski w Radzie UE.
Więcej informacji na i rejestracja na: www.2godzinydlarodziny.pl
Organizator Akcji "HumanBE – Dwie Godziny dla Rodziny/dla Człowieka - #2h4family":
- Instytutu Humanites – Człowiek i Technologia
Instytut Humanites – Człowiek i Technologia od 2010 roku w systemowy sposób działa jako think&DO tank na rzecz zrównoważonego rozwoju, a szczególnie rozwoju kapitału społecznego, ujmując tematykę człowieczeństwa i technologii w szerokim kontekście obejmującym m.in. biznes, edukację, kulturę, media i rodzinę w oparciu o autorski model "Wioski" Rozwoju Ekosystemu Społecznego™ oraz Model Spójnego Przywództwa™. Instytut jako jeden z pierwszych sygnalizował wpływ meta zjawisk, takich jak: kryzys więzi rodzinnych, samotność, infodemia czy algorytmizacja życia człowieka, na długoterminowy rozwój gospodarczy, motywację oraz zdrowie fizyczne i psychiczne ludzi. Od dekady promuje rozwój świadomego i wewnętrznie sterowalnego człowieka umiejącego sprostać wyzwaniom, które niesie technologiczna i społeczna rewolucja. Jest także twórcą Centrum Etyki Technologii. Inicjator corocznej kampanii "Dwie Godziny dla Rodziny" - Dwie Godziny dla Człowieka, działa na rzecz rozwoju kluczowych kompetencji poprzez systemową zmianę w zakresie przywództwa w edukacji tworząc Akademię Przywództwa Liderów Oświaty - Pierwszy w Polsce Program rozwoju przywództwa w edukacji, wdraża w biznesie ideę Spójnego Przywództwa™, opartą na wielowymiarowym rozwoju lidera i jego zespołu. Organizator corocznych konferencji dla Liderów Biznesu: Spójne Przywództwo™. Człowiek i Technologia. Humanites od ponad dekady wspiera budowanie wysokiej kultury zarządzania, gdzie biznes realizuje swoje cele, a ludzie odnajdują poczucie sensu.
HumanBE – Dwie Godziny dla Rodziny/dla Człowieka - #2h4family jest jednym z kluczowych systemowych projektów Instytutu Humanites, obok takich projektów jak: Akademia Przywództwa Liderów Oświaty #APLO z wpływem ok. 1,5 mln. dzieci i młodzieży, którego celem jest kształtowanie kluczowych kompetencji poprzez rozwój przywództwa w edukacji, Centrum Etyki Technologii czy cyklicznej konferencji dla Liderów Biznesu "Spójne Przywództwo. Człowiek i Technologia, która w 2023 roku miała X edycję.