Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
WEG
|
aktualizacja

System CRM - co to takiego i jakie daje korzyści?

10
Podziel się:

Skuteczne prowadzenie firmy i zarządzanie przedsiębiorstwem bez odpowiednich narzędzi jest dużym wyzwaniem. Kluczowe znaczenie w każdej firmie ma w szczególności utrzymywanie pozytywnych relacji z klientami, w czym może pomóc system CRM, narzędzie służące do zarządzania relacjami z aktualnymi i potencjalnymi klientami. Co to jest CRM? Co odróżnia go od systemu ZCRM i ERP?

System CRM - co to takiego i jakie daje korzyści?
System CRM jest narzędziem wykorzystywanym przez wiele działów w firmie: dział sprzedaży, marketingu, obsługi klienta oraz przez kadrę zarządzającą. (Getty Images, Ezra Bailey)

Czym jest system CRM?

System CRM (ang. Customer Relationship Management) to system przeznaczony do zarządzania relacjami z klientami. Jest to po prostu oprogramowanie, które zostało wyposażone w szereg narzędzi usprawniających zarządzanie kontaktem z klientami i partnerami biznesowymi. Koncepcja CRM kładzie bowiem nacisk na budowanie długotrwałej relacji z klientami. Mówi ona o tym, że taniej jest zatrzymać obecnego klienta niż pozyskać nowego, dlatego tak ważne okazuje się dbanie o dobre relacje z klientami. 

System CRM jest narzędziem wykorzystywanym przez wiele działów w firmie: dział sprzedaży, marketingu, obsługi klienta oraz przez kadrę zarządzającą. Ponadto obecnie większość systemów CRM jest także zintegrowana z innymi narzędziami wykorzystywanymi w firmie, np. serwerem pocztowym czy kalendarzem pracowników, co ma za zadanie dodatkowo zautomatyzować i usprawnić niektóre procesy w przedsiębiorstwie. 

Do czego służy oprogramowanie CRM?

Jak zostało wspomniane, system CRM wspiera działanie wielu działów w firmie. Przede wszystkim program ten pozwala na bezpieczne przechowywanie wszystkich informacji o klientach. Historia kontaktów z klientem, informacje na temat dokonanych sprzedażach i inne dane na temat danego klienta umożliwiają również usprawnienie procesu obsługi klienta. Dla pracowników z kolei system CRM staje się niejako spójną bazą wiedzy, ułatwiającą i przyspieszającą wykonywanie obowiązków zawodowych.

Program CRM umożliwia automatyzację wielu działań i ułatwia przepływ informacji w firmie. Pozwala na organizowanie działań marketingowych i ich sprawne zarządzanie, umożliwia zarządzanie procesem sprzedaży, raportowanie błędów, organizowanie komunikacji z klientami, automatyzowanie procesu obsługi klienta. CRM umożliwia także dokonywanie szybkiej analizy na podstawie zgromadzonych danych.

Krótko mówiąc, system CRM daje dostęp do najważniejszych informacji w jednym miejscu, dzięki czemu jego wykorzystanie w firmie może w znacznym stopniu przyczynić się do zwiększenia efektywności, a tym samym zysków danego przedsiębiorstwa.

Jakie są różnice między CRM i ZRCM?

System ZRCM jest z kolei systemem CRM, niemniej jednak o ograniczonej funkcjonalności. ZRCM jest darmowym system do zarządzania relacjami z klientami, który w porównaniu do CRM, jest znacznie mniej rozbudowany. Ponadto wdrożenie takiego systemu jest stosunkowo proste i nie zajmuje dużej ilości czasu, a więc nie stwarza ryzyka sparaliżowania pracy w firmie. Z racji tego, że system ZRCM ma mniejszą funkcjonalność, raczej sprawdzi się on dla mniejszych firm z niewielką ilością klientów.

CRM a ERP - różnice i podobieństwa

Mówiąc o systemie CRM, warto także wspomnieć o systemie ERP, który podobnie, jak CRM służy do zarządzania procesami w firmie. Systemy ERP wykorzystywane są jednak w odniesieniu do procesów zachodzących w całym przedsiębiorstwie. CRM natomiast w pierwotnym założeniu ma służyć wyłącznie do zarządzania kontaktami z klientami. W rzeczywistości jednak obecnie wiele firm proponuje systemy CRM z funkcjonalnością ERP, która dobrze się uzupełnia i wzajemnie łączy. Oba systemy wykorzystywane wspólnie będą tworzyć spójną w całość, a tym samym mogą one usprawnić pracę danej firmy. 

Ile kosztują systemy CRM?

Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na to, ile kosztują poszczególne systemy do zarządzania procesami w firmie. Współcześnie dostępnych jest wiele systemów zarówno CRM, jak i ERP od różnych firm, a ich cena waha się w zależności od tego, jaką funkcjonalność dany system oferuje. 

Jakie firmy korzystają z CRM?

Rozbudowane możliwości systemu CRM sprawiają, że narzędzie to wykorzystywane jest przez wiele firm z różnych branż. W szczególności system ten sprawdzi się w większych przedsiębiorstwach, które mają wiele klientów i zatrudniają duże ilości pracowników. Z systemu CRM często korzystają także firmy z sektora B2B, firmy, które sprzedają produkty o wydłużonym cyklu życia (wówczas istotne jest utrzymanie długoterminowej relacji z klientem) i każda inna firma, której zależy na poprawie kontaktu z klientem i usprawnieniu funkcjonowania przedsiębiorstwa. 

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
porady
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(10)
dedne
1 tyg. temu
Na pewno Berberis. Jak dużą zmianę uzyskacie, to zależy od wielu czynników. Natomiast można zrobić sporo. Trzeba tylko chcieć, angażować się, wprowadzać dane. Docelowo na pewno będzie dużo lepiej.
sengo
3 miesiące temu
A która wersja Berberis przy małej działalności i prostym magazynie? Możecie mi polecić coś konkretnie?
kende
6 miesięcy temu
Na Berberis wyciągniecie sporą zmianę. Jak dużą? To zależy od wielu czynników. Trzeba działać krok po kroku. Wprowadzać odpowiednie zmiany, gromadzić dane, wyciągać wnioski. Kwestia zaangażowania.
kedne
7 miesięcy temu
Dokładnie tak. Na Berberis da się dużo zmienić, sporo poprawić. Kwestia czasu, optymalizacji. Docelowo wyniki będą lepsze, działalność skuteczniejsza. Nic od razu, ale zmiana nastąpi.
dende
8 miesięcy temu
A którą wersję Berberis proponujecie na start? Jak aby uzyskać mocną zmianę? Jakieś pewne rozwiązania? Sugestie, podpowiedzi?