Tak ma wyglądać nowa stacja Kolei Dużych Prędkości. CPK pokazał wizualizacje
Brzeziny to obecnie miasto pozbawione dostępu do kolei. To ma się jednak zmienić podczas budowy pierwszej linii Kolei Dużych Prędkości w Polsce — z Warszawy przez CPK do Łodzi. Spółka Centralny Port Komunikacyjny pokazała wizualizację stacji KDP. Inwestycja, jak podano, weszła w fazę projektową.
Spółka CPK w komunikacie prasowym podkreśla, że linia kolejowa nr 85 na odcinku Warszawa — Łódź to jeden z jej priorytetów inwestycyjnych. Według planów ma być oddana do użytku w 2032 roku, co zbiec ma się z otwarciem lotniska w gminie Baranów.
Najszybszym pociągiem dużych prędkości trasę będzie można pokonać w około 40 minut. To niemal dwa razy szybciej niż obecnie.
Budowa linii KDP w województwie łódzkim będzie wiązała się z doprowadzeniem kolei do Brzezin. Miasto powiatowe, od którego nazwy pochodzi jeden z węzłów autostrady A1, nie jest skomunikowane pociągami, chociaż znajduje się ok. 20 km od Łodzi.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Usłyszałem "nie" kilkaset razy. To była największa motywacja - Michał Sadowski w Biznes Klasie
Kolej Dużych Prędkości. W Łodzi łopaty poszły w ruch
Spółka CPK podała, że trwają prace nad dokumentacją projektową dla stacji kolejowej w Brzezinach. Według Horyzontalnego Rozkładu Jazdy mają się tam zatrzymywać pociągi kategorii: AeroExpress relacji Warszawa — Łódź, RegioExpress relacji Skierniewice — Łódź oraz Łowicz — Łódź
W komunikacie przypomniano, że wnioski o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinków warszawskiego i łódzkiego linii nr 85 zostały złożone do Regionalnych Dyrektorów Ochrony Środowiska we wrześniu 2022 r. Decyzje wydano w grudniu 2023 r. i styczniu 2024 r., a obecnie trwają prace nad dokumentacją projektową.
W międzyczasie trwa również budowa tunelu dalekobieżnego w Łodzi, ale z zastrzec należy, że prace toczą się przy komorach, z których maszyna drążąca wyruszy (przy stacji Fabryczna) i będzie wyciągana (na osiedlu Retkinia). Przetarg na sam tunel trwa, jesteśmy przed otwarciem ofert.
Według CPK, kolejnym ważnym krokiem będzie pozyskanie gruntów niezbędnych do poprowadzenia linii w nowym śladzie umożliwiającym osiągnięcie parametrów Kolei Dużych Prędkości, czyli nawet 300-320 km/h prędkości eksploatacyjnej. Proces ten prowadzony jest w ramach Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć, a zawieranie aktów notarialnych rozpocznie się jeszcze w tym roku.
Odcinek Warszawa - Łódź będzie stanowił trzon "Y", czyli trasy prowadzącej ze stolicy Polski przez Łódź do Wrocławia i Poznania. Cała 480-kilometrowa sieć połączeń ma być budowana etapami i ukończona w 2035 roku. Realizacja tego projektu ma umożliwić realizację celu "Polska 100 minut"; nowa infrastruktura kolejowa zapewni także lepszą integrację z krajami Europy Środkowej i Zachodniej.x
Dyskusja o CPK w Sejmie
W środę (20 listopada) w Sejmie odbyła się dyskusja na temat stanu realizacji nowego centralnego lotniska. Obecny na posiedzeniu wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek stwierdził, że CPK jest w fazie "intensywnej realizacji".
— Do listopada 2024 r. podpisaliśmy — w tym roku — kilkadziesiąt umów na łączną kwotę około 650 mln zł — powiedział.
Lasek zapewnił, że wszystkie prace projektowe, w obszarze lotniskowym, kolejowym i studialnym, a także pracę dla poszczególnych linii w terenie "były i są realizowane".
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko w gminie Baranów oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.