Tak zaczynała kultowa marka. Polacy przywieźli ją z Chin, dziś jest hitem w Biedronce

Mówi się, że to nie klapki, to styl życia. Gdy pojawiają się w Biedronce, klienci toczą o nie prawdziwy bój. Zainteresowanie klapkami Kubota jest tak duże, że w 2020 roku marka potroiła przychody. Teraz planuje wejście na giełdę.

Pierwsze negocjacje handlowe z Chińczykami marki Kubota.Pierwsze negocjacje handlowe z Chińczykami marki Kubota.
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Kubota

Na plaży, na basenie, w sklepach, na spacerach - klapki na rzep Kubota nosiło się w latach 90. wszędzie, a ostatnim krzykiem mody było wkładanie ich na skarpety. Kuboty sprowadzali z Chin Dorota i Wiesław Michalscy. Jeździli po nie z pustymi jutowymi workami koleją transsyberyjską.

Szybko przestało się to jednak sprawdzać, bo zapotrzebowanie na Kuboty było ogromne. Polacy oszaleli na ich punkcie. Klapki przyjeżdżały więc w kontenerach, najpierw drogą kolejową, później morską. Rozchodziły się jak świeże bułeczki.

Kradzieży nie było

Ale wraz z wchodzeniem do Polski zachodnich brandów, Kuboty odchodziły w zapomnienie. Ich noszenie stało się passe. Marka przestała istnieć. Reaktywowano ją w 2018 roku.

Grupa młodych przedsiębiorców: Piotr Kwiatkowski, Asia Kwiatkowska, Wacław Mikłaszewski i Alina Sztoch szukali pomysłu na kolejny biznes. – Piotr miał pomysł na klapki z wymiennymi paskami, który ostatecznie ewoluował w stronę reaktywacji Kuboty - opowiada Alina Sztoch.

"Mój Elektryk". Ponad 18 tys. zł dopłaty na zakup auta

W 2019 roku do zespołu dołączyli Wiesław i Dorota Michalscy, założyciele marki Kubota.

- W momencie, gdy potrzebowaliśmy środków na rozwój, to właśni oni zostali naszymi pierwszymi inwestorami. Ponadto wnieśli swoje niezwykle wartościowe know-how, w tym kilkudziesięcioletnie kontakty z zagranicznymi dostawcami - mówi Sztoch

 Dołączyli też do firmy synowie Wiesława i Doroty. Wspólnie reaktywowali markę.

- Niestety wielu fanów marki mylnie uważa, że ukradliśmy ich Kubotę. A tak nie było - mówi money.pl Alina Sztoch, dyrektorka operacyjna i szefowa marketingu w Kubocie.

Trzykrotny wzrost

Początki nie były łatwe. Brakowało pieniędzy i ludzi. Ale Polacy chętnie przypomnieli sobie o kultowych klapkach. I zaczęli znowu je nosić. Także na skarpety. Gdy Kuboty pojawiają się w Biedronce, Polacy toczą o nie prawdziwy bój. W 2020 roku przychody firmy wzrosły trzykrotnie w porównaniu do 2019 roku.

- Rok 2020 był dla nas bardzo dobry. Udało nam się potroić przychody, dwukrotnie zwiększyliśmy ilość użytkowników na stronie (do 600 tys.) oraz ilość odsłon naszej strony (do 2 mln) – mówi Alina Sztoch.

Z danych udostępnionych money.pl przez Kubota wynika, że w 2019 roku przychody ze sprzedaży wyniosły 2 mln zł, rok później – 6 mln zł, a w 2021 roku, według szacunków, mogą sięgnąć 9 mln zł. Wraz z przychodami, rośnie zespół Kuboty. Teraz liczy 30 osób.

Rozwija się też oferta. Oprócz klapków i akcesoriów, Kubota oferuje także ubrania. Za kolekcje odpowiada Iwona Dąbrowska, która wcześniej pracowała w topowych polskich firmach odzieżowych, m.in. w LPP przy marce Reserved.

Kubota idzie na giełdę

Kilka dni temu marka Kubota ogłosiła plany wejścia na giełdę.

- Najpierw będzie miała miejsce emisja akcji na CrowdConnect. Pierwsza transza oferty rusza 10 sierpnia, druga transza 17 sierpnia. Wszystkie szczegóły emisji znajdą się w dokumencie ofertowym opublikowanym na naszej stronie w poniedziałek 9 sierpnia po godzinie 14:00. Dopiero kolejnym krokiem będzie wejście w perspektywie kilku miesięcy na giełdę NewConnect – informuje Alina Sztoch.

Początki marki Kubota
Początki marki Kubota © Materiały prasowe

Wejście na giełdę, to spełnienie marzeń Wiesława Michalskiego, ale przede wszystkim sposób na zdobycie dodatkowych środków finansowych na rozwój. – Przez ograniczone budżety do tej pory nie byliśmy w stanie zaspokoić popytu – mówi Alina Sztoch.

Pozyskane środki mają pozwolić na powiększenie stocku i rozszerzenie asortymentu.

- Każdego roku planujemy, oprócz premiery jednej głównej kolekcji, premierę kolekcji okolicznościowych, kolekcji tworzonych z innymi markami oraz premiery maksymalnie jednego, dwóch nowych modelów klapków. W ciągu dwóch lat planujemy wprowadzić do sprzedaży odzież produkowaną z bawełny organicznej lub/oraz recyclingowanego poliestru – mówi współwłaścicielka marki.

Firma chce posiadać do końca 2022 roku około 6 punktów sprzedaży stacjonarnej w największych miastach w Polsce. Na razie ma jeden w Galerii Posnania w Poznaniu, współdzielony z marką Chrum sklep w Galerii Młociny w Warszawie oraz wyspę handlową w Galerii Blue City w Warszawie.

Czy Kubota, kojarzona z kiczem, ma szansę na sukces?

– Ma, ale będzie to zależało od realizowanych działań marketingowych. Dobre kampanie mogą pozwolić na dynamiczny rozwój marki, ale w tym segmencie łatwo popełnić błąd – nie ma jednej recepty na sukces - mówi Eliza Misiecka, dyrektor Genesis, agencji public relations.

Jak dodaje, w kontekście wejścia na giełdę – tu kluczowa jest kondycja i wyniki finansowe samej spółki, bez prospektu emisyjnego nie da się ocenić perspektyw i możliwości pozyskania kapitału.

- Jeśli marka rzeczywiście zdecyduje się na taki ruch i opublikuje dokumenty finansowe, wówczas łatwiej będzie analizować perspektywy jej rozwoju – stwierdza Misiecka.

Źródło artykułu: money.pl

Wybrane dla Ciebie

Zakaz połowu dorsza w Bałtyku. Będą rekompensaty za kutry
Zakaz połowu dorsza w Bałtyku. Będą rekompensaty za kutry
Najniższe zbiory truskawek w Niemczech od 30 lat. Ceny poszybowały
Najniższe zbiory truskawek w Niemczech od 30 lat. Ceny poszybowały
Kontrole na granicy z Niemcami. Kanclerz wdzięczny Polsce
Kontrole na granicy z Niemcami. Kanclerz wdzięczny Polsce
Bruksela planuje podwyżkę akcyzy na papierosy. Niemcy mówią o szoku cenowym
Bruksela planuje podwyżkę akcyzy na papierosy. Niemcy mówią o szoku cenowym
"Nie czas na wyższe składki". Komisarz Serafin o nowym budżecie UE
"Nie czas na wyższe składki". Komisarz Serafin o nowym budżecie UE
Wyciek ropy w syberyjskiej rzece. Szkody oszacowano na 15 mln dol.
Wyciek ropy w syberyjskiej rzece. Szkody oszacowano na 15 mln dol.
Rosyjski gigant traci blisko piątą część produkcji. Sankcje tłamszą przemysł
Rosyjski gigant traci blisko piątą część produkcji. Sankcje tłamszą przemysł
Rosja szykuje odpowiedź na sankcje UE. "Podejmiemy działania"
Rosja szykuje odpowiedź na sankcje UE. "Podejmiemy działania"
"Osiągają granice absurdu". Ceny garaży i miejsc postojowych biją kolejne rekordy
"Osiągają granice absurdu". Ceny garaży i miejsc postojowych biją kolejne rekordy
PKO BP wskakuje na szczyt. Historyczne maksimum na giełdzie
PKO BP wskakuje na szczyt. Historyczne maksimum na giełdzie
Waloryzacja nie dobije 2 tys. zł. Ekspert: to w interesie emerytów
Waloryzacja nie dobije 2 tys. zł. Ekspert: to w interesie emerytów
Krótszy czas pracy. Ministerstwo odkrywa karty. Oto zasady pilotażu
Krótszy czas pracy. Ministerstwo odkrywa karty. Oto zasady pilotażu