Tarcza antyinflacyjna. Nie będzie niższego podatku na olej opałowy
Sejm odrzucił poprawki Senatu do ustawy obniżającej akcyzę na paliwa i energię. Senatorowie chcieli czasowej ulgi na oleje napędowe przeznaczone do opału. Zdaniem izby wyższej ustawa w kształcie uchwalonym przez Sejm, która ma być częścią Tarczy antyinflacyjnej, dyskryminuje osoby, które ogrzewają domy olejem.
Tarcza antyinflacyjna nie obejmie osób grzejących dom olejem opałowym. Tak zdecydował Sejm, odrzucając propozycje Senatu i nie zgadzając się na obniżkę podatku na to paliwo.
Poprawki Izby Wyższej do ustawy obniżającej akcyzę na paliwa i energię, zakładały czasowe obniżenie akcyzy na oleje napędowe przeznaczone do opału, oleje opałowe i tzw. pozostałe paliwa opałowe. Według Senatu ustawa w kształcie uchwalonym przez Sejm dyskryminuje osoby, które ogrzewają domy olejem.
Podwyżki alkoholu i papierosów. Lobby upada? „Rząd jest zdeterminowany”
Sejm jednak przychylił się do stanowiska sejmowej komisji finansów publicznych i rządu, odrzucił poprawki Izby Wyższej.
Zwolnienie z akcyzy
Nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw wprowadza zwolnienie z akcyzy energii elektrycznej sprzedawanej gospodarstwom domowym od 1 stycznia do 31 maja 2022 r. oraz obniżkę stawki tego podatku dla innych odbiorców.
Przewiduje także obniżkę stawek akcyzy na paliwa w okresie od 20 grudnia do 31 grudnia tego roku i od 1 stycznia do 31 maja 2022 r. Jak wynika z uzasadnienia, ze względu na uregulowania unijne konieczna jest podwyżka stawek akcyzy na początku roku, choć i tak będą one niższe niż obowiązujące obecnie.
Ponadto, ustawa czasowo (od 1 stycznia do 31 maja 2022) wyłącza sprzedaż paliw z opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej.
Ustawa przewiduje także, iż sprzedawcy paliw oraz energii elektrycznej odbiorcy końcowemu będą zobowiązani w czytelny sposób poinformować klientów o wprowadzonych obniżkach.
Tańsze paliwo
Zgodnie z uzasadnieniem do projektu, po obniżce grudniowej olej napędowy może być tańszy o 8 gr na litrze (a po uwzględnieniu VAT – o 10 gr), a od 1 stycznia do 31 maja – o 5 gr na litrze (o 6 gr z VAT). Benzyna w grudniu może potanieć o 14 gr/l (z VAT o 17 gr), a od stycznia – o 11 gr/l (z VAT o 18 gr na litrze).
Według Oceny Skutków Regulacji łączny koszt dla budżetu proponowanych zmian to ponad 1,5 mld zł.
Rekompensaty
Ponadto w ustawie przewidziano także rozszerzenie rekompensat dla podmiotów dotkniętych stanem wyjątkowym przy granicy z Białorusią: będą mogły je otrzymać nie tylko firmy, ale także np. związki wyznaniowe.
Zmienią się także przepisy ustawy o systemie instytucji rozwoju, w konsekwencji których Rada Ministrów, w związku ze skutkami COVID-19 oraz w powiązaniu z zapisami ustawy o ochronie granicy państwowej, może powierzyć Polskiemu Funduszowi Rozwoju realizację rządowego programu udzielania przedsiębiorcom wsparcia finansowego.
Wśród zadań PFR może się znaleźć m.in. udzielanie wsparcia bezzwrotnego. Z kolei PFR może zawrzeć z wojewodami, na "obszarze właściwości których wprowadzono zakaz", porozumienie dotyczące obsługi wsparcia finansowego. Chodzi o zakaz przebywania na terenie objętym działaniem ustawy.
Większość przepisów ustawy wejdzie w życie następnego dnia po ogłoszeniu.
Nowelizacja czeka na podpis prezydenta.