Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|

To będą oszczędne święta. Polacy zamierzają mniej wydać nawet na prezenty dla dzieci

19
Podziel się:

Choć zazwyczaj na czwarty kwartał przypada święto konsumpcji, to w tym roku Polacy nie oddadzą się szałowi zakupowemu. Ponad 60 proc. Polaków zamierza oszczędzać nawet na prezentach dla dzieci, a niewiele mniejszy odsetek kupi je na promocjach. To skutek wysokiej inflacji, który towarzyszy od początku roku.

To będą oszczędne święta. Polacy zamierzają mniej wydać nawet na prezenty dla dzieci
Boże Narodzenie 2022 upłynie pod znakiem oszczędzania. Polacy będą wydawać mniej nawet na prezenty (WP, Łukasz Kuczera)

O sprawie pisze "Rzeczpospolita", która powołuje się na wyniki badania UCE Research dla Grupy SkipWish. Wynika z niego, że ponad 60 proc. Polaków chce mniej wydać na prezenty dla dzieci. 54,5 proc. kupi je zaś głównie na promocjach.

Boże Narodzenie. Oszczędzać będziemy nawet na prezentach

Na podobnie postawione pytanie rok i dwa lata temu niecałe 30 proc. Polaków odpowiadało, że kupi prezenty w promocjach. Widać więc różnicę, ale sklepy, podobnie jak konsumenci, odczuwają wysoką inflację i muszą z pewnych kwestii rezygnować – mówi Maciej Tygielski, współautor badania, ekspert rynku z Grupy SkipWish.

Rozmówca dziennika dodaje, że na pewno będzie możliwość znaleźć prezenty na promocjach. Trzeba będzie jednak bardziej się nagimnastykować niż w poprzednich latach.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Firmy zaciągnęły hamulec. "Trzeba uderzyć w jądro problemu, nie dochody"

I tak 42,6 proc. planuje zaoszczędzić poprzez przeznaczenie mniejszych pieniędzy na prezenty niż rok temu. 34 proc. szuka ich w tańszych kategoriach, a 26,8 proc. - zmniejszy liczbę upominków. 11,9 proc. z kolei spróbuje zrobić coś we własnym zakresie, a 8,5 proc. - kupi własne prezenty.

Rynki się kurczą

"Rz" dostrzega też problem kurczących się rynków. Opisuje m.in. problemy branży winiarskiej związane ze wzrostem cen surowców i opakowań, czy też zawirowaniami na kursach walut.

Efekt? Dziennik powołuje się na dane NielsenIQ, z których wynika, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy Polacy wydali na wino ponad 4 mld zł więcej (wzrost o 4,9 proc.). To jednak wcale nie oznacza, że rynek rośnie, jest wręcz przeciwnie. Ilościowo rynek skurczył się o 0,9 proc.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(19)
WYRÓŻNIONE
Kukunamuniu
2 lata temu
Ludzie nie myślą samodzielnie, są napędzani bezmyślnie przez reklamy..kup więcej, kup to, kup tamto....przez zdjęcia i posty na fejskuku i Instabaranie 😉 czasem mniej znaczy więcej ...
Emerald
2 lata temu
“Nawet na prezenty” to jest super info! Bozenarodzenie ma iście chrześcijańskie korzenie, wiec nie chodzi o wydawanie kasy ale przezycie tego swieta z radoscia Jak na rodziny kogos waznego, upominki sa jedynie dodatkiem. Dla nie wierzacych jest to czas aby bardziej skupic sie na rodzinie. Odsapnac troche i pocieszyc paroma dniami wolnego.
Twój nick
2 lata temu
- Tato, tato! Rząd podniesie akcyzę na fajki. Czy ograniczysz palenie? - Nie! To wy ograniczycie kaloryczność posiłków