Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. KKG
|
aktualizacja

Ukraińcy ratują galerie handlowe. Odwrócili negatywny trend

Podziel się:

Co piąty klient galerii handlowej to Ukrainiec. Polacy odwiedzają je coraz rzadziej, ale pomaga napływ cudzoziemców, także z innych państw - wynika z badań, do których dotarła "Rzeczpospolita". Dane GUS pokazują, że po trzech kwartałach klienci zza wschodniej granicy zostawili w polskich sklepach 3,8 mld zł, czyli dwa razy więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej.

Ukraińcy ratują galerie handlowe. Odwrócili negatywny trend
Liczba Ukraińców w polskich centrach wzrosła niemal trzykrotnie (East News, Jacek Trublajewicz/REPORTER)

Z danych Selectivv Data Tank, które analizuje dziennik, wynika, że w grudniu frekwencja w centrach handlowych wzrosła o 18,9 proc., ale jest to wyłącznie efekt napływu gości z zagranicy. Polacy galerie handlowe odwiedziają coraz rzadziej.

Tymczasem liczba Ukraińców w polskich centrach wzrosła niemal trzykrotnie i stanowili oni już 18 proc. gości - informuje "Rzeczpospolita".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Nie chciała ich żadna galeria w Polsce, dziś ustawiają się kolejki. Biżuteryjne szaleństwo

Eksperci uważają, że duży napływ Ukraińców do Polski de facto uratował centra handlowe i odwrócił negatywny trend liczby wizyt. Tę obserwację potwierdza dyrektor łódzkiej Manufaktury.

W grudniu 2022 r. frekwencja była wyższa o 7,7 proc. rok do roku, obroty były zdecydowanie wyższe od tych z roku wcześniejszego. Udział konsumentów z Ukrainy w zestawieniu jest zauważalny i naturalny – mówi Sławomir Murawski na łamach "Rz" i dodaje, że wielu Ukraińców znalazło w Manufakturze pracę.

Nie inaczej jest w Warszawie, której w 2022 r. przybyło kilkaset tysięcy nowych mieszkańców i miało to duży wpływ na frekwencję w centrach. Kierownictwo warszawskiej Galerii Północnej przyznaje, że już w pierwszych tygodniach wojny widać było nowe grupy klientów.

- Postawiliśmy na otwartą komunikację. Z myślą o Ukraińcach dostosowaliśmy treść infokiosków na terenie galerii i na stronie internetowej, które dysponują transkrypcją na ukraiński - mówi w rozmowie z dziennikarzem "Rzeczpospolitej" Roman Bugajczyk.

Ukraińcy zostawili w polskich sklepach 3,8 mld zł

Mariusz Woźniakowski z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego uważa, że obecność Ukraińców w Polsce wpłynie na zachowania i potrzeby zakupowe.

- Znaczną część klientów galerii stanowią młode osoby, do 20. roku życia, co może być szczególnie ważną informacją dla galerii handlowych - zaznacza ekspert na łamach dziennika.

"Rzeczpospolita" przytacza dane GUS, z których wynika, że po trzech kwartałach klienci zza wschodniej granicy zostawili w polskich sklepach 3,8 mld zł, czyli dwa razy więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej. Wydatki klientów z Ukrainy są aż 83 proc. wyższe niż w tym samym czasie 2020 r., choć wciąż niższe niż w czasach sprzed pandemii.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl