Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Płaca minimalna: KE wdraża procedurę przeciwko Niemcom

0
Podziel się:

Nie we wszystkim Komisja stanęła po stronie polskich przewoźników i decyzja przeciwko Niemcom jest ograniczona.

Płaca minimalna: KE wdraża procedurę przeciwko Niemcom
(Jochen Jansen/wikimedia (CC BY-SA 3.0))
bELnGJiZ

Jest procedura przeciwko Niemcom o naruszenie unijnego prawa za przepisy o płacy minimalnej. Tak zdecydowała Komisja Europejska. Chodzi o przepisy, które mają objąć także zagranicznych kierowców i które godzą w polskich przewoźników.

Nie we wszystkim jednak Komisja stanęła po ich stronie i decyzja o rozpoczęciu postępowania przeciwko Niemcom jest ograniczona.

Komisja Europejska oficjalnie uznała, że niemieckie przepisy w tranzycie są niezgodne z unijnym prawem. Łamią bowiem zasady obowiązujące na jednolitym rynku. Co do transportu międzynarodowego, to wydawało się, że i tu komisja wytknie władzom w Berlinie naruszenie unijnego prawa.

bELnGJjb

Zdecydowano jednak, że tylko przy niektórych operacjach w transporcie międzynarodowym przepisy o płacy minimalnej nie mają uzasadnienia. Komisja nie precyzuje jednak dokładnie o co chodzi i taki zapis pozostawia pole do szerokiej interpretacji, ale i możliwość dalszych negocjacji.

W ostatniej sprawie - kabotażu - Niemcy nadal będą mogły stosować płacę minimalną. Chodzi o przewozy świadczone przez zagranicznych kierowców na terenie Niemiec. W tym przypadku Bruksela nie doszukała się naruszenia unijnego prawa.

Komisja rozpoczynając postępowanie przeciwko Niemcom zażądała zmiany w przepisach w tych fragmentach, które zakwestionowała. Rząd w Berlinie ma teraz dwa miesiące na odpowiedź.

Przed posiedzeniem padały różne argumenty: by dać Niemcom więcej czasu, by nie uderzać tak spektakularnie, by ograniczyć stosowanie przepisów. To był trzeci raz kiedy Komisja przymierzała się do tej decyzji.

bELnGJjh

Sprawa jest poważna, bo, jak przekonywała w rozmowie z *Money.pl *Anna Wrona z Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, te przepisy mogą zniszczyć polski transport i uderzają w naszą gospodarkę.

- Naszym zdaniem niemieckie przepisy naruszają zasadę swobodnego przepływu towarów i usług na terytorium Unii Europejskiej. Państwo polskie, Unia powinny wpłynąć na rząd niemiecki - z mocą podkreśliła Anna Wrona z ZMPD. - Polski przewoźnik już płaci na terenie RFN diety, ryczałty za noclegi, ponosi opłaty drogowe.

- W świetle ustawodawstwa Unii Europejskiej zobowiązanie przedsiębiorców prowadzących działalność w państwach trzecich do stosowania bez wyjątku ustawodawstwa o płacy minimalnej obowiązującego w Niemczech niewątpliwie narusza zasadę swobody świadczenia usług na terytorium Unii Europejskiej - komentuje dla Money.pl mecenas Joanna Jarosz - Zugaj z Kancelarii Adwokackiej JZP.

Jeśli Niemcy zignorują Komisję Europejską, albo przyślą wyjaśnienia, które nie będą satysfakcjonujące, to w ostateczności sprawa skończy się pozwem w Trybunale Sprawiedliwości, który może nakładać kary finansowe. Ale rozpatrywanie pozwu może potrwać od półtora roku do dwóch lat.

bELnGJji

Według danych GUS wielkość przewozów ładunków transportem samochodowym liczona w tonokilometrach stanowiła 14,6 proc. ogólnych przewozów w całej Unii Europejskiej (wzrost o 12,7 proc. w porównaniu z 2012 r.). To ulokowało Polskę na drugiej pozycji wśród 28 krajów członkowskich (za Niemcami, jednak przed Hiszpanią i Francją).

Najlepszą pozycję natomiast zajęła Polska w przewozach międzynarodowych. - Polski transport, jeśli wziąć pod uwagę tono-kilometry, jest numerem jeden w Europie - zaznacza Anna Wrona. Faktycznie Polska miała 25 proc. udział w rynku i wyprzedziła wszystkich konkurentów. Przewozy międzynarodowe były większe o 12,9 proc. w tonach i o 10,5 proc. w tonokilometrach. Zanotowano również zwiększenie przewozów krajowych o 3,2 proc.

Dominujący udział w przewozach ładunków eksportowanych i importowanych stanowiły przewozy do/z krajów Unii Europejskiej, w tym głównie w relacji z Niemcami (podobnie jak przed rokiem). Służba Celna odprawiła w 2013r. na zewnętrznej granicy UE 2 mln ciężarówek. Kabotaż wyniósł łącznie 22,058 tys. ton ładunków i 7,379 mln tonokilmoterów.

bELnGJjj

Czytaj więcej w Money.pl

bELnGJjC
wiadomości
wiadmomości
KOMENTARZE
(0)