Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na

UOKiK bierze się za adwokatów i radców. "Niepokojące skargi"

UOKiK bierze pod lupę kancelarie adwokackie i radcowskie. Dostaje "niepokojące sygnały" mówiące o nadużyciach. Chodzi o umowy z klientami, którzy mają kredyty w obcej walucie, ubezpieczenia w funduszach kapitałowych czy obligacje GetBack'u.

Podziel się
Dodaj komentarz
(East News)
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wobec kancelarii prawnych

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające wobec 15 kancelarii adwokackich i radcowskich. Urząd dostaje "niepokojące sygnały o nieprawidłowościach na rynku świadczenia usług pomocy prawnej".

Owe niepokojące skargi dotyczą m.in. braku możliwości oszacowania wynagrodzenia kancelarii czy zastrzegania na jej rzecz całości uzyskanych na rzecz konsumenta korzyści.

Głównym celem postępowania jest zweryfikowanie warunków, na jakich klienci zawierają umowy z kancelariami. Mowa o osobach, które mają kredyty walutowe (np. frankowicze), ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym lub też obligacje korporacyjne spółki GetBack.

mBank webinar: Jak w 48 h zacząć sprzedawać przez internet?

"Problemem mogą być niejasne zasady ustalania wynagrodzenia i brak określenia maksymalnego pułapu kosztów, co może utrudniać oszacowanie ceny podejmowanych działań. Wątpliwości budzi także zastrzeganie na rzecz kancelarii całości uzyskanych w imieniu konsumenta korzyści, gdy sąd unieważni lub 'odfrankuje' umowę kredytową" - czytamy w komunikacie UOKiK

"Ponadto kancelarie mogą wyłączać swoją odpowiedzialność za to, że konsument nie dostarczy dokumentów. Nawet, gdy kancelaria nie zwróciła się z taką prośbą i ograniczają ją jedynie do wysokości posiadanej polisy. Co więcej, kredytobiorców może obejmować nawet 10-letnia klauzula poufności" - dodano.

- W szczególności chcemy ustalić, czy umowy mogą zawierać klauzule niedozwolone lub naruszać zbiorowe interesy konsumentów. Nie ulega wątpliwości, że kancelarie są profesjonalnymi podmiotami, świadczącymi pomoc prawną w trudnych bataliach sądowych z bankami, gdzie w grę wchodzą wysokie kwoty. Kancelarie nie mogą jednak wykorzystywać swojej pozycji względem konsumentów - powiedział Chróstny.

- Od profesjonalistów mamy prawo wymagać profesjonalnego działania tak, aby na pierwszym miejscu zawsze stał interes klienta kancelarii, nie zaś jej samej – dodał prezes UOKiK.

Postępowanie wyjaśniające, którym objęto 15 kancelarii z całej Polski, zostało wszczęte 20 lipca.

Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów, jeżeli materiał zgromadzony w toku postępowania wyjaśniającego wzbudzi zastrzeżenia, prezes UOKiK może wszcząć postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów lub stosowania klauzul niedozwolonych.

W toku jest również postępowanie w podobnej sprawie dotyczące kancelarii odszkodowawczych.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
24-08-2020

Znam od podszewkiDobre. Na pierwszym miejscu interes klienta. Takie hasła to na sztandary: prawników, banków, firm ubezpieczeniowych, sprzedawców samochodów i … Czytaj całość

24-08-2020

Brawo uokikTo prawda.Najgorsze że nawet stop bankowemu bezprawiu poleciło kancelarię która stosuje podobne praktyki.

24-08-2020

bodzioNajwyższy czas skończyć z prawną bandyterką. Nie po to państwo szkoli prawników ażeby zakładali mafie i inne grupy przestępcze.

Rozwiń komentarze (28)