Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Krzysztof Janoś
Krzysztof Janoś
|
aktualizacja

Upadek turystycznego giganta. Zobacz, w jakiej kondycji są polskie biura turystyczne

7
Podziel się:

Plajta najstarszego na świecie turystycznego operatora wywołała popłoch wśród pakujących walizki i planujących wakacje. Najmocniej zaniepokojeni mogą być klienci Neckermann Polska, firmy powiązanej z upadłą Thomas Cook. Zobacz, jak radzą sobie inni gracze na rynku.

Thomas Cook o swoim bankructwie poinformował w poniedziałek rano. O pięknej plaży będzie musiało zapomnieć kilkanaście tysięcy turystów.
Thomas Cook o swoim bankructwie poinformował w poniedziałek rano. O pięknej plaży będzie musiało zapomnieć kilkanaście tysięcy turystów. (Shutterstock.com)

Mimo zapewnień o w miarę stabilnej sytuacji na rynku tour operatorów i działaniach państwowych regulatorów w całej Europie, trudno uniknąć sytuacji, kiedy to jeden z graczy odpada z wyścigu.

Tak stało się z legendarną firmą Thomas Cook, która o końcu swojej działalności poinformowała w poniedziałek. Jak już pisaliśmy w money.pl, może to mieć wpływ na jedną z firm na naszym rynku. Zarząd Neckermann Polska wydał ws. bankructwa Thomasa Cooka oświadczenie.

Zobacz także: Obejrzyj: Strajk nauczycieli. Broniarz: o dalszej formie zdecydują nauczyciele

Firma, która jest częścią brytyjskiego biura podróży, uspokaja w nim swoich klientów, że "prowadzi dalej normalną, codzienną, operacyjną działalność". Choć jak już wykazaliśmy, pojawiają się pierwsze problemy.

Czworo turystów z Polski miało już problemy przy rejestracji w hotelu, ale firmie udało się sprawę załatwić. W obliczu takiej nerwowej dla turytów sytuacji warto zobaczyć, jak wygląda nasz rynek i jak radzą sobie na nim biura podróży.

W największym badaniu rynku turystycznego „Ranking Touroperatorzy 2019 – co się zmieniło po trudnym sezonie 2018?" Instytut Badania Rynku Turystycznego Traveldata, na zlecenie "Rzeczpospolitej", podliczył wyniki działających na polskim rynku biur podróży.

Niezmiennie już od 10 lat z rzędu, największym biurem podróży w Polsce została w zestawieniu Itaka z przychodem na poziomie 2,5 mld zł. Na kolejnych miejscach znalazły się TUI Poland - 2,2 mld zł, Rainbow - ok. 1,5 mld zł i Coral Travel - 639 mln zł.

Neckermann Polska z 204 mln zł zajął 7. miejsce. W kategorii najbardziej dynamicznie rozwijających się firm wyróżnił się w zeszłym roku Exim Tours - wzrost o 62,8 proc. rok do roku i Coral Travel 0 61,5 proc. r/r.

Mocno nas w tym zestawieniu interesujący Neckermann Polska zanotował z kolei wynik ujemny. Jego przychody spadły wobec tych z 2017 r. o blisko 17 proc.

Badanie pokazywało też rentowność biznesu touroperatorskiego. Okazało się, że nie jest z tym dobrze. Średnia dla 24 przebadanych firm wyniosła 0,7 procent. Najlepiej radził sobie tu Logos Tour - 3,9 proc. i TUI 1,5 proc. Poniżej zera znalazły się m.in. Exim -2,3 proc. i Neckermann -5,6 proc.

Ciekawie również prezentuje się zestawienie przeciętnych zarobków na jednym kliencie wysłanym za granicę. Średnia dla wszystkich przebadanych to uwaga - 19 zł. Najlepsza pod tym względem TUI zarobiła blisko 40 zł. Z kolei najsłabiej wypadł tu Neckermann, średnio tracąc na każdym kliencie ponad 114 zł.

To oczywiście przekłada się na zyski. Pod tym względem najlepiej poradził sobie TUI - ok. 33 mln zł, Itaka była nieco gorsza - ok. 24 mln zł zysku, trzecia Rainbow zarobiła ponad 7 mln zł. Na drugim biegunie pod tym względem był Neckermann, który dołożył do biznesu ponad 12 mln zł, Exim stracił - ok 5 mln zł, a Grecos - ok 4 mln zł.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

wiadomości
gospodarka
turystyka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(7)
WYRÓŻNIONE
1%turysta
5 lata temu
Coś mi tu nie gra, 2,8 miliarda przychodu a 24 miliony zysku tylko?1% tylko? Albo kreatywna księgowość albo nie wiem co,
zdziwiony
5 lata temu
19pln zarobku na 1 kliencie?? czy to nie błąd?? chyba by sie to nijak nie oplacalo...
A.K.
5 lata temu
Ważne są koszty uzyskania.Osobiście lubię obsługę biura Rainbow i Tui w tej kolejności.Kiedyś skorzystałem z niemieckiego biura i zostałem po przylocie z rodziną na lotnisku.Hotel też był kiepski.Ale pamiętam jak moim ulubionym biurem była Alfa Star.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (7)
RaV
5 lata temu
A ja nie korzystam z żadnych biur. Sam sobie wszystko organizuję w lepszym standardzie i co najmniej o połowę taniej
Liczi
5 lata temu
Madera taka przesadnie droga przecież nie jest. Jadę tam z dziewczyną na last minute z Itaką i z tego co widziałem da się wytrzymać. Ale też plus taki, że mamy bardzo fajną ofertę z bed and breakfast.
A.K.
5 lata temu
Ważne są koszty uzyskania.Osobiście lubię obsługę biura Rainbow i Tui w tej kolejności.Kiedyś skorzystałem z niemieckiego biura i zostałem po przylocie z rodziną na lotnisku.Hotel też był kiepski.Ale pamiętam jak moim ulubionym biurem była Alfa Star.
Rita
5 lata temu
Itaka ma dobre ceny, ale jakość usług i hoteli nie jest adekwatna .
zdziwiony
5 lata temu
19pln zarobku na 1 kliencie?? czy to nie błąd?? chyba by sie to nijak nie oplacalo...