Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|

Ustawa terminalowa w ogniu krytyki. "Nie chodzi w niej o bezpieczeństwo"

4
Podziel się:

Senat nie zgadza się na ustawę terminalową. Jak przekonują, nie chodzi w niej o świnoujski terminal, nie o bezpieczeństwo, tylko o przejęcie PGNiGu. Proponowane rozwiązania mają wprowadzać uproszczony tryb przenoszenia koncesji m.in geologicznych i górniczych w związku z przygotowywaną fuzją Orlenu i PGNiG.

Ustawa terminalowa w ogniu krytyki. "Nie chodzi w niej o bezpieczeństwo"
Gazowy terminal LNG Świnoujście (Adobe Stock, Mike Mareen)

Ustawa terminalowa dotyczy zmian w prawie o inwestycjach dotyczących terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz niektórych innych ustaw, w tym o drogach publicznych, o odpadach wydobywczych, o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz prawo geologiczne i górnicze.

Za wnioskiem o odrzucenie ustawy głosowało 49 senatorów, 47 było przeciw, a jeden senator wstrzymał się od głosu. Teraz ustawą ponownie zajmie się Sejm.

Wcześniej w głosowaniu senatorowie poparli dwie poprawki do noweli jednak w głosowaniu nad pojęciem uchwały w tej sprawie większość senatorów zagłosowała przeciw (50 do 47 głosów za i przy jednym głosie wstrzymującym się). Marszałek Tomasz Grodzki po zasięgnięciu opinii legislatora poinformował, że wobec takiego wyniku głosowania, Senat głosuje wniosek o odrzucenie ustawy i taki ostatecznie został poparty przez większość.

Przenoszenie koncesji

Jak referował podczas środowego posiedzenia Senatu senator-sprawozdawca Mariusz Gromko (PiS), ustawa ma na celu zagwarantowanie prawidłowej i terminowej realizacji inwestycji niezbędnych do funkcjonowania terminalu LNG w obliczu wyzwań związanych z transformacją energetyczną oraz z przemianami strukturalnymi w obrębie sektora gazowego.

"Ustawa wprowadza zmiany w związku z planowanymi zmianami strukturalno-organizacyjnymi w spółce PGNiG, zakłada, że następcy prawni PGNiG będą mogli realizować inwestycje w terminalu LNG w Świnoujściu. Ustawa również przewiduje możliwość przenoszenia koncesji poszukiwawczych i wydobywczych uzyskanych przez PGNiG" - mówił.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Podwyżki cen po sankcjach na Rosję. Będą dalsze wzrosty?

Także wiceminister aktywów państwowych Maciej Małecki przekonywał, że ustawa wprowadza uproszczenie procedur przenoszenia koncesji, ale jednocześnie zapewnia skuteczny nadzór i kontrolę nad decyzjami administracyjnymi.

Ustawa kluczowa dla terminala w Świnoujściu

Argumentował, że ustawa jest kluczowa dla funkcjonowania terminala w Świnoujściu, gdyż obecnie jako podmiot odpowiedzialny za realizację inwestycji w ustawie jest wskazane Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG), a jednym z ważnych obszarów, do którego ta ustawa będzie się odnosiła jest planowana fuzja Orlenu i PGNiG i ułatwienie w zakresie przenoszenia koncesji.

Zaznaczył, że PGNiG posiada 250 koncesji, co oznaczałoby konieczność wydania 13,5 tys. decyzji i aktów administracyjnych związanych z działalnością koncesyjną.

Przepisy nie dla jednej fuzji

Podkreślił, że nowe przepisy będą też dawały możliwość ułatwień administracyjnych dla innych podmiotów i ustawa nie ma jest uchwalana dla jednej fuzji.

"Nie mówimy tylko o koncesjach gazowych, bo ta ustawa dotyczy wszystkich koncesji wydawanych przez ministra właściwego ds. środowiska i te rozwiązania pozostaną w naszym porządku prawnym" - powiedział.

Zwrócił uwagę, że dla wszystkich koncesji, które są w posiadaniu podmiotu gospodarczego będzie prowadzone jedno postępowanie w miejsce kilkunastu lub nawet kilkuset odrębnych postępowań.

Maciej Małecki ocenił także, że sama konsolidacja polskich spółek paliwowo-gazowych oznacza podniesienie bezpieczeństwa energetycznego kraju.

Ustawa nie o terminalu, ale o fuzji

Jak wynika z dyskusji, senatorowie mieli zastrzeżenia co do sposobu zgłoszenia projektu ustawy jako projektu poselskiego: zarzucali, że został on w istocie przygotowany przez rząd, a złożony jako projekt poselski, by uniknąć konsultacji społecznych.

Zdaniem części mówców, ustawa ma także niewłaściwy tytuł, gdyż nie odnosi się do inwestycjach dotyczących terminalu, a połączenia PGNiG z Orlenem i fuzji Lotosu z Orlenem.

Ponadto, podczas posiedzenia niektórzy senatorowie opozycyjni wypowiadali się także przeciwko samej fuzji Orlenu z Lotosem. Np. senator Adam Szejfneld (KO) określił ją jako "szkodliwą".

"Właściwe to nie jest żadna fuzja Orlenu z Lotosem, tylko sprzedaż Lotosu, utworzenie nowego Orlenu i przejmowanie przez mniejszy podmiot większy podmiot, czyli PGNiG. I o tym jest ta ustawa. Nie o terminalu, nie o bezpieczeństwie, tylko o przejmowaniu PGNiGu, dlatego nasz klub będzie przeciwny tej ustawie" - podkreślał podczas środowego wystąpienia Szejnfeld.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(4)
Wizja+++++
2 lata temu
Po co menagery .inzyniery .kierownicy .dyrektorzy ktorzy tez zarabiaja miliony skoro jeden biedny rolnik z pcimia obajtek bez szkoly ma wieksze wizje i pomysly na to zeby zarabiac kokosy a polacy beda placic kokosy za gaz i rope .i wszyscy nam beda zazdroscic
cudotwórca..
2 lata temu
pierwsze podnosi o 4 zł/na litrze pomimo ropa tanieje,baryłka na rynkach światowych..!!! potem obniża 30 gr/litr i wszyscy he ppi!!! nie ważne ze płacą po prawie 8 zł/litra zamiast max 5 zł..tak to jest cudotwórca idą w parze z rydzykiem !!! a reszta rządu pokraczuje za nim..a ciemnota sie cieszy i kibicuje...
emeryt
2 lata temu
Nienawidzę obajtka ipisuaru !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ollo
2 lata temu
Żadnego cudu nie będzie. Zadzwoni do Obajtka prezes Kaczyński i karze obniżyć ceny paliw o marżę Orlenu i paliwa stanieją