W Indiach rozbił się Boeing 787 Dreamliner. Co wiemy o tym samolocie?
Boeing 787 Dreamliner linii Air India, który rozbił się krótko po starcie w Ahmadabadzie, latał od stycznia 2014 r. Jest to pierwsza katastrofa tego typu samolotu w historii. Na świecie lata ich już ponad 1,1 tys., również w Polskich Liniach Lotniczych LOT.
Boeing 787 Dreamliner, który rozbił się po starcie z lotniska w Ahmadabadzie, był maszyną zarejestrowaną pod znakami VT-ANB. To krótszy wariant Dreamlinera, znany jako B787-8. Jak wynika z danych firmy ch-aviation dla money.pl, samolot wyprodukowany został w 2013 r. w Everett. Został zamówiony przez przewoźnika pod koniec grudnia 2005 r., a pierwszy lot tego egzemplarza odbył się 14 grudnia 2013 r.
Przewoźnik odebrał go 31 stycznia 2014 r. Samolot był jego własnością, nie leasingodawców. W konfiguracji dla Air India samolot zabierał na pokład maksymalnie 259 pasażerów w dwóch klasach podróży - 18 w klasie biznes i 241 w klasie ekonomicznej. Maszyna napędzana była dwoma silnikami GEnx-1B. Firma ch-aviation szacowała jego wartość rynkową na 67 mln 370 tys. dol.
Serwis FlightRadar24 informuje, że z Londynu-Gatwick samolot ten miał udać się w kolejny rejs - na Goa, na południe od Mumbaju. Do Ahmadabadu samolot VT-ANB przyleciał z Delhi. W ostatnich dniach wykonywał rozkładowe rejsy na trasach Delhi-Paryż-Delhi, Delhi-Tokio-Delhi, Delhi-Melbourne-Delhi. Na przestrzeni tygodnia latał też jeszcze dwukrotnie do Paryża i Frankfurtu nad Menem.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Rozbił się Boeing 787 Dreamliner. Nagrania z momentu katastrofy w Indiach
Boeing 787 Dreamliner
Boeing 787 Dreamliner to przełomowy model dla amerykańskiego giganta przemysłu lotniczego. Jest średniego rozmiaru szerokokadłubowym samolotem pasażerskim, wykorzystywanym na trasach transkontynentalnych. Pierwszy oblot miał miejsce 15 grudnia 2009 r., a do służby w liniach lotniczych samoloty te weszły w 2011 r.
W zależności od konfiguracji B787 Dreamliner może zabrać na pokład od 210 do 330 pasażerów. Dreamliner wszedł na rynek jako obietnica oszczędności pod względem zużycia paliwa w porównaniu z poprzednikami. Był to także pierwszy samolot pasażerski, którego kadłub i skrzydła powstały w większości z lekkich i wytrzymałych materiałów kompozytowych. Stanowią one 80 proc. objętości materiałów i 50 proc. ciężaru samolotu.
Na rynku Boeing 787 Dreamliner dostępny jest w trzech wariantach długości:
- B787-8, który zabiera od 210 do 250 pasażerów,
- B787-9, który pomieści od 250 do 290 pasażerów,
- B787-10, zabierający na pokład od 290 do 330 pasażerów.
787-8 | 787-9 | 787-10 | |
---|---|---|---|
Długość | 57 m | 63 m | 68 m |
Rozpiętość skrzydeł | 60 m | 60 m | 60 m |
Wysokość | 17 m | 17 m | 17 m |
Zasięg | 13 530 km | 14 010 km | 11 730 km |
Liczba pasażerów w konfiguracji dwuklasowej | 248 | 296 | 336 |
Silniki | GEnx-1B / RR Trent 1000 | GEnx-1B / RR Trent 1000 | GEnx-1B / RR Trent 1000 |
Źródło: Boeing |
Problemy z Boeingami 787 Dreamliner i pierwsza katastrofa
Pierwszym użytkownikiem Boeinga 787 Dreamliner są japońskie linie ANA, All Nippon Airways. Pierwszy komercyjny lot odbył się pod koniec października 2011 r. na trasie z Tokio-Narita do Hongkongu. Jednak już dwa lata później Dreamlinery zostały uziemione po doniesieniach o serii usterek, obejmujących m.in. problemy z instalacją elektryczną i paliwową, pęknięcie szyby, pożar akumulatorów litowo-jonowych APU.
Co ciekawe, lot certyfikacyjny po wprowadzonych poprawkach wykonał w kwietniu 2013 r. egzemplarz Boeinga 787-8 Dreamliner, wyprodukowany dla Polskich Linii Lotniczych LOT. FAA wyraziła zgodę na powrót samolotów do służby po modyfikacjach. Problemy spowodowały uziemienie 50 samolotów B787 Dreamliner.
Nie był to jednak koniec problemów Boeinga z Dreamlinerami. W ostatnich latach ujawniono liczne nieprawidłowości związane m.in. z niewłaściwym montażem statecznika, a także samym procesem produkcyjnym.
Sygnalista, Sam Salehpour, inżynier Boeinga, w 2024 r. zarzucił, że firma podczas produkcji samolotów 777 i 787 Dreamliner, chcąc przyspieszyć prace, pomijała kluczowe etapy bezpieczeństwa. Jego zdaniem to może prowadzić do katastrofalnych w skutkach awarii. Głośno było o pozostawionej w ogonie samolotu drabinie. Więcej o tym można przeczytać w serwisie WP Tech pod tym linkiem.
Producent zapewniał, że "jest pewny bezpieczeństwa oraz trwałości samolotów 787 Dreamliner". Dotychczas liniom lotniczym i leasingodawcom doręczono 1148 samolotów typu Boeing 787 Dreamliner w trzech wariantach. Książka zamówień producenta na ten typ liczy jeszcze 948 egzemplarzy.
Boeing wylicza, że od 2011 r. samoloty B787 Dreamliner przewiozły już ponad miliard pasażerów na całym świecie. Maszyna ta pozwoliła na odblokowanie 425 nowych, bezpośrednich połączeń między kontynentami. Wariant 787-8 może pokonać nawet 13,5 tys. km. Dreamlinery wykonały od tamtej pory ponad 5 mln rejsów. Katastrofa samolotu Air India z 12 czerwca 2025 r. jest pierwszą katastrofą lotniczą z udziałem Boeinga 787 Dreamliner.
Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl