Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MWL
|
aktualizacja

Węgrzy chcą zbudować własny "CPK". Zagrozi lotnisku w Baranowie?

30
Podziel się:

W żadnym rankingu Budapeszt nie jest brany pod uwagę. Ale według nieoficjalnych informacji węgierskich mediów to u nich właśnie ma powstać największy port przesiadkowy w Europie Środkowej - pisze "Rzeczpospolita". Pomoże inwestor - ten sam, który ma budować lotnisko w Baranowie.

Węgrzy chcą zbudować własny "CPK". Zagrozi lotnisku w Baranowie?
Lotnisko w Budapeszcie (Getty Images, Akos Stiller)

Węgrzy zaczynają od wykupienia praw do zarządzania lotniskiem w Budapeszcie od prywatnego inwestora. Koszt? 4 mld euro. Rząd wspierają Francuzi z firmy Vinci Airports. Mają uzyskać 20 proc. udziałów w nowym konsorcjum, a w rękach Węgier pozostanie 80 proc. "W późniejszym terminie ma ewentualnie dołączyć katarski fundusz inwestycyjny Qatar Investment Authority, który przejąłby 29 proc. udziałów" - czytamy.

Co ciekawe, Vinci Airports to ta sama firma, która wraz z australijskim IFM Global Infrastructure Fund, ma być strategicznym inwestorem Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: LocalTrends Sopot 2025

"Czy w tej sytuacji rozbudowany budapeszteński port miałby konkurować z polskim CPK? Konkrety tego projektu mają zostać ogłoszone przez węgierski rząd na początku lipca" - pyra retorycznie "Rz". Wiadomo, że Victor Orban spotkał się z Nicolasem Notebaertem, szefem Vinci Airports. Pierwsze planowane inwestycje mają pochłonąć miliard euro.

Sekretarz stanu ds. komunikacji międzynarodowej Węgier potwierdził w mediach społecznościowych, że pieniądze te zostaną wydane na usprawnienie funkcjonowania budapeszteńskiego lotniska i budowę nowego terminala.

Budapeszt rośnie w siłę. 30 mln pasażerów w 2030 r.

Na lotnisku w Budapeszcie w ubiegłym roku odprawiło się 14,7 mln pasażerów, a zysk netto zarządzającej nim spółki wyniósł 74 mln euro. "To także ogromny port cargo, co jest zrozumiałe w sytuacji, kiedy to Węgry właśnie są chętnie wybierane przez inwestorów zagranicznych, zwłaszcza z branży motoryzacyjnej. Nie mówiąc o tym, że porównywany z Wiedniem Budapeszt sam w sobie jest wielką atrakcją turystyczną" - czytamy.

Plany rozwoju lotniska w Budapeszcie mają służyć "połączeniu stolic na wschodzie i zachodzie". Łączy się je z planami Chińczyków, aby wybudować szybką kolej z Serbii do Budapesztu i najprawdopodobniej pociągnąć ją do lotniska.

"Jak na razie związany z rządem Nézőpont Institute wyliczył, że dotychczasowa inwestycja w lotnisko zwróci się w ciągu 25 lat, a w roku 2030 odprawi się tam 30 mln pasażerów. W ostatnim roku przed pandemią było to 16,2 mln" - pisze "Rz".

"Duże i niebezpieczne ustępstwa". Rząd o wyborze Vinci Airports

W środę na konferencji prasowej Donald Tusk dał zielone światło dla budowy lotniska w Baranowie. Przedstawił też założenia zmian w koncepcji komponentu kolejowego wielkiej inwestycji. Odniesiono się też do kwestii Vinci Airports i IFM jako inwestora strategicznego.

- Spółka poszukiwała zewnętrznego inwestora. Udało się go znaleźć, za cenę dużych i niebezpiecznych ustępstw - powiedział Maciej Lasek, wiceminister i pełnomocnik rządu ds. CPK. Dodał, że dopiero teraz wstępne porozumienie jest analizowane przez Prokuratorię Generalną.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(30)
WYRÓŻNIONE
Erazm
11 miesięcy temu
Kilka miesięcy po ogłoszeniu pierwszej koncepcji CPK prestiżowe,, światowe stowarzyszenie IATA opublikowało opinie, że jest to najlepsza koncepcja portu lotniczego, jaka powstała na świecie w ostatnich 20 czy 30 latach. Integracja WIELU PAŃSTW w jednej inwestycji kolejowo-lotniczej była absolutnym novum na świecie. Wtedy koncepcja obejmowała Polskę, Czechy, Słowację, Węgry, Austrię, Niemcy-Berlin ( i ew. w przyszłości państwa bałtyckie). Od tego czasu minęło prawie 10 lat. W Polsce nie stało się nic W tym czasie Niemcy, Francja, Czechy zaczęły tkać międzynarodowe sieci, łącząc kolejami europejskie stolice i duże miasta, a Unia postanowiła, ze będzie płacić za zielony transport, czyli za koleje. Dziś Budapeszt chce wybudować międzynarodowy hub. A w Polsce... awantura pt. "Kto komu mocniej przyłoży", a nie współpraca by zbudować razem coś, by było jak najlepiej dla Polski i Polaków. ("Polacy to wspaniały naród, ale ciągle maja beznadziejnych przywódców". Winston Churchil).
Stary
11 miesięcy temu
Może Sławomir Nowak pokieruje nowym CPK?
Mathieu
11 miesięcy temu
Czy Ci inwestorzy poszaleli, przecież już za dwa lata będzie gotowy audyt Laska, a potem być może będą mogli zainwestować w Polsce.
...
Następna strona