Wejdź na wyższy poziom bankowości z private banking
Komfort korzystania z bankowości znacząco się poprawił wraz z rozwojem bankowości internetowej oraz wygodnych aplikacji mobilnych. Jednak nie każdy wie, że oferta banku może znacząco wykraczać poza standardową ofertę, jaką napotkamy w placówkach, na stronie internetowej czy w reklamach. Poznaj private banking i wszystkie korzyści wynikające z bankowości premium.
Główna różnica między standardowymi usługami bankowymi, a bankowością prywatną to fakt, że pierwsza skierowana jest do wszystkich, a oferta premium jest spersonalizowanym rozwiązaniem dla mniejszej liczby klientów. Ale to tylko uproszczenie. Poznaj szczegóły rozwiązań private bankingu i przekonaj się, czy możesz skuteczniej zarządzać majątkiem.
Czym jest private banking?
Oferta bankowości prywatnej nie jest niczym nowym. Podobne rozwiązania znane są w bankowości od lat, z tym że nierzadko przybierały różną formę. Obecnie najczęściej oferta private banking może kojarzyć się z klientami biznesowymi. Nie jest jednak regułą, że bankowość prywatna dostępna jest wyłącznie dla przedsiębiorców. Jednak zanim wyjaśnimy, kto może dołączyć do klientów private banking, skupmy się na samej ofercie.
Jak już wspomnieliśmy, oferta private banking różni się od standardowej bankowości tym, że obsługa finansowa ma spersonalizowany charakter. Dotyczy to zarówno warunków umów na poszczególne produkty bankowe, jak i takich aspektów jak chociażby dedykowany opiekun, zajmujący się finansami klienta. Już sam fakt posiadania takiego wsparcia sprawia, że zarządzanie majątkiem (wealth management) w bankowości premium jest znacznie łatwiejsze.
Warto również zaznaczyć, że niekiedy private banking oraz bankowość premium są traktowane jako dwie osobne oferty. W niektórych przypadkach premium banking to pakiet rozszerzonych usług dla klientów z większymi dochodami, ale bez indywidualnego doradcy czy dostępu do zaawansowanych rozwiązań inwestycyjnych.
Kto może dołączyć do grona klientów private banking?
W założeniu private banking to usługa skierowana do klientów zamożnych (high-net-worth individuals – HNWI). W praktyce o dostępie do usług bankowości prywatnej decyduje najczęściej ustalony przez bank próg finansowy. Wspomnieliśmy wcześniej o przedsiębiorcach, ale pojęcie zamożnych klientów jest znacznie szersze i może obejmować m.in. dobrze zarabiających pracowników, osoby dziedziczące znaczne majątki czy przedstawicieli branż, które znane są z wysokich zarobków, jak chociażby sportowcy czy artyści. Wszystko jednak uzależnione jest od konkretnego banku, który sam ustala progi wejścia do sektora private bankingu.
Dlaczego osoby zamożne mogą być zainteresowane usługami w ramach bankowości prywatnej? Przede wszystkim kluczowe jest pojęcie ochrony kapitału. Część klientów indywidualnych posiadających znaczny majątek nie musi posiadać rozeznania w rynkach finansowych, aby skutecznie inwestować czy przynajmniej lokować swój kapitał w instrumenty, które zapewnią ochronę majątku. Wówczas pomoc w zarządzaniu codziennymi finansami w postaci doradcy finansowego w sprawdzonych relacjach eksperckich może być bezcenna. Aby poznać wszystkie aspekty związane ze wsparciem dla bankowości osobistej wystarczy odwiedzić ofertę banku na stronie https://www.citibank.pl/private-banking/citigold-private-client/ i przekonać się, jak indywidualne podejście może wpłynąć na kompleksowe zarządzanie majątkiem.
Ponadto private banking to również dyskrecja oraz dostęp do usług, których nie znajdziemy w standardowej ofercie banku. Świetnym przykładem może być np. sukcesja. Jest to zagadnienie związane stricte z prowadzeniem biznesu lub zarządzaniem znacznym majątkiem, co zazwyczaj nie dotyczy większości klientów banku. Jednak w perspektywie planowania rozwiązań finansowych dla większych budżetów, wsparcie w zakresie usług bankowych związanych z sukcesją może być bezcenne. Dotyczy to także innych długofalowych celów, a przyszłe plany finansowe najlepiej realizować z bankowością prywatną i doradcą, który będzie zaangażowany. To także korzyści na tu i teraz, czyli m.in. możliwość uzyskania indywidualnie dopasowanej oferty.
Co czeka na klientów private banking?
Zarządzanie majątkiem, doradztwo inwestycyjne i podatkowe, a ponadto planowanie długofalowe czy produkty finansowe na specjalnych warunkach - to główne benefity, czekające na klientów private banking. Specjalne oferty mogą dotyczyć także codziennej bankowości, np. w postaci spersonalizowanych stawek dla karty czy przelewy. Jednak nierzadko tym, co klienci private bankingu stawiają nawet ponad indywidualną opiekę bankiera prywatnego jest dostęp do ofert i usług finansowych premium, z których nie może skorzystać każdy klient. Są to np. zamknięte fundusze inwestycyjne, które z racji swojej ekskluzywności są często skuteczniejszym sposobem na pomnażanie majątku niż oferta skierowana do pozostałych klientów.
Private banking w kontekście cyfryzacji
Chociaż już na wstępie wspomnieliśmy, że bankowość jest wygodniejsza niż kiedykolwiek wcześniej za sprawą chociażby rozbudowanych aplikacji mobilnych, paradoksalnie oznacza to, że klienci jeszcze bardziej cenią sobie indywidualne podejście. Możliwość skorzystania z usług dedykowanego doradcy banku sprawia, że doświadczenie korzystania z usług bankowych ponownie ma w sobie pierwiastek relacji osobistych. Bank przestaje być bezduszną instytucją, a zamienia się w partnera, z którym można utrzymywać długotrwałą relację. I właśnie ten aspekt sprawia, że zarówno w Polsce, jak i na świecie klientów private banking przybywa.
Odnajdują się w tym zarówno starsi klienci, którzy pamiętają czasy bardziej "analogowej" bankowości, a także przedstawiciele młodszych pokoleń, którzy otoczeni na co dzień cyfrowym światem bardziej cenią sobie takie podejście do bankowości.