Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Bereźnicki
|

10 zł za godzinę parkowania już możliwe. Prezydent podpisał ustawę, która daje gminom zielone światło

225
Podziel się:

Ustalenie śródmiejskiej strefy płatnego parkowania wymaga uprzedniego przeprowadzenia przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta "analizy rotacji parkujących pojazdów samochodowych" w planowanej strefie.

Podwyżki może wprowadzić nawet 39 miast w Polsce.
Podwyżki może wprowadzić nawet 39 miast w Polsce. (Jacek Bereźnicki)

Samorządy będą mogły ponad trzykrotnie podnieść cenę godziny postoju w centrach dużych miast i wprowadzić dużo wyższe kary za brak biletu parkingowego. Umożliwiającą to ustawę podpisał dzisiaj prezydent Andrzej Duda.

Znaczne podniesienie cen za parkowanie umożliwi samorządom nowelizacja ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, czyli tzw. PPP. Zgodnie z nowymi przepisami, miasta powyżej 100 tysięcy mieszkańców będą mogły wprowadzić w ścisłych centrach tzw. śródmiejskie strefy płatnego parkowania.

Podwyżki może wprowadzić nawet 39 miast w Polsce. Samorządy tego nie muszą robić, ale trudno zakładać, że zrezygnują z możliwości pozyskania dodatkowych funduszy. Przychylne do pomysłu już nastawiony jest np. Sopot. Również władze Wrocławia jakiś czas temu informowały, że rozważają ewentualne wprowadzenie tzw. ekostref.

Zobacz także: Wideo: "Warszawa nie może być parkingiem dla Mazowsza"

O jakich pieniądzach mówimy? Zgodnie z ustawą, miasta będą mogły pobierać maksymalnie 0,45 proc. płacy minimalnej za pierwszą godzinę parkowania przez 7 dni w tygodniu. W 2018 roku byłoby to 9,45 zł.

Nowelizacja ustawy o drogach publicznych wprowadza możliwość pobierania opłat za postój pojazdów samochodowych w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania. Strefa taka będzie mogła być ustanowiona przez radę gminy lub radę miasta "na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia" w mieście powyżej 100 tysięcy mieszkańców.

Ustalenie śródmiejskiej strefy płatnego parkowania wymaga uprzedniego przeprowadzenia przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta "analizy rotacji parkujących pojazdów samochodowych" w planowanej strefie.

Ustawa wprowadza regulację, iż wysokość opłaty ustalanej przez radę gminy lub miasta za pierwszą godzinę postoju nie może przekraczać w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania 0,45 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę. Opłata dodatkowa za nieuiszczenie opłaty za postój pojazdów będzie wynosiła 10 proc. minimalnego wynagrodzenia.

65 proc. środków z opłat za parkowanie będzie musiało iść na rozwój infrastruktury dla pieszych i rowerzystów. Część środków trafi również na transport publiczny, czyli tramwaje, autobusy, trolejbusy oraz na rozwój terenów zielonych.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

KOMENTARZE
(225)
WYRÓŻNIONE
Tylko JKM
7 lat temu
Nie rozumiem tych narzekań. Najpierw żeście zagłosowali na PiS bo was przekupili 500+ a teraz ojojoj boli. Przecież każdy kto ma chociaż fragment mózgu wie że żaden rząd nie ma wlasnych pieniędzy, ma tylko te które wyciągnie z kieszeni obywateli. I żeby dać 500 to musi w podatkach zabrać 700 bo po drodze muszą się nachapać różnej maści Misiewicze. Głosujcie dalej na socjalistyczne partie a skończymy jak PRL
gość
7 lat temu
Co się tak podniecacie. Jak wybierzecie pazernych radnych w swoich okręgach to bedziecie płacili jak za zboże. Tym razem wszystko zależy od was!!!!!
Misiuuuu
7 lat temu
Zakaz wjazdu i zakaz wstępu aby dobić sklepy w centrum i przekierowac ludzi do zagranicznych sieciówek posiadających parkingi.
...
Następna strona