Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Marcin Lis
|

Próżniowe pociągi w Polsce. Za niespełna dwa lata ma powstać tor testowy

21
Podziel się:

Po elektromobilności, pociągi próżniowe mają stać się kolejną "technologią przyszłości", którą zajmą się Polacy. Hyper Poland ma pod Łodzią testować elementy tej ultraszybkiej kolei.

Tak ma wyglądać kapsuła, którą Hyper Poland chce wozić w przyszłości ludzi
Tak ma wyglądać kapsuła, którą Hyper Poland chce wozić w przyszłości ludzi (Radek Pietruszka)

Spółka Hyper Poland na przełomie 2019 i 2020 r. na terenach kolejowych pod Łodzią zamierza uruchomić 500-metrowy tor testowy dla pociągów próżniowych. Będzie służył sprawdzaniu mechanizmów napędu i zawieszenia – donosi "Rzeczpospolita".

By plan stał się rzeczywistością, spółka zamierza zorganizować na platformie Seedrs zbiórkę pieniędzy. W zamian za udziały chce zebrać 1,5 mln euro. Pozostałą część kapitału ma uzupełnić grant wart kilkanaście milionów złotych z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (decyzja o ewentualnym przyznaniu powinna zapaść w przyszłym miesiącu – red.).

Zobacz także: Zobacz też: Polski samochód elektryczny rozchwytywany przed produkcją

Hyper Poland jest spółką, która w październiku będzie miała na koncie ok. 10 wniosków patentowych dot. Technologii hyperloop, czyli pociągów poruszających się w próżniowych tunelach na poduszce magnetycznej. Ich prędkość ma być w przyszłości zbliżona nawet do 1 tys. km/h. Według informacji "Rzeczpospolitej” spółka otrzyma także w przyszłym roku teren pod budowę toru magnetycznego w jednym z państw bałtyckich.

Polski start-up liczy na współpracę z Richardem Bransonem, który również inwestuje w technologię. - Nasz napęd i zawieszenie są kompatybilne z Virgin – wyjaśnia Przemysław Pączek, prezes Hyper Poland. Choć otwarcie przyznaje, że uruchomienie połączeń to odległa przyszłość, to zdaniem ekspertów hyperloop jest lepszą inwestycją niż koleje dużych prędkość. Budowa jest o 10–30 proc. tańsza, koszty eksploatacji niższe o 40–85 proc.

KOMENTARZE
(21)
WYRÓŻNIONE
wit
7 lat temu
Proponuję zacząć od wdrożenia innowacyjnej linii do mycia okien w wagonach normalnej, niepróżniowej kolei. Dotychczasowa praktyka kupowania nowego wagonu, gdy w starym już nic nie widać przez okno, jest marnotrawstwem
Fałszywy Pola...
7 lat temu
No to dajcie więcej szczegółów. Kosztorys, biznesplan. Mamy inwestować w obietnice jak zwykle ? Konkrety poproszę
Jak_Zwykle
7 lat temu
O, hyperloop :) A czy pociągi w Polsce przekroczyły już prędkość światła (w skali PKP) wynoszącą 300 km/h ??? A może w ogóle zacznijcie od łatania dziur w asfalcie? A potem pomyślcie o PKP, a hyperloop to w następnej tysiąclatce.
...
Następna strona