Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Agata Kalińska
Agata Kalińska
|

Przetargi na brakujący kawałek A1 do końca roku. Droga miała być na Euro2012

26
Podziel się:

Do końca roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosi przetargi na budowę brakującego odcinka autostrady A1. Droga miała być gotowa już cztery lata temu, na Euro2012.

Przetargi na brakujący kawałek A1 do końca roku. Droga miała być na Euro2012

Do końca roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosi przetargi na budowę brakującego odcinka autostrady A1 między Tuszynem a Częstochową. Droga miała być gotowa już cztery lata temu, na Euro2012. Szacowany koszt realizacji inwestycji to ok 3,6 mld zł.

Ogłosił to minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk na konferencji przy budowie przyszłego połączenia A1 z drogą krajową numer 1. Inwestycja ma być podzielona na pięć odcinków. Minister szacuje, że droga będzie gotowa za cztery lata. - Liczymy, że przetargi rozstrzygniemy około września, około trzech lat realizacji inwestycji, będzie to więc ok. 2020 roku - wyliczał minister, cytowany przez PAP. W komunikacie, który ministerstwo rozesłało do mediów, jest mowa o dacie 2020-2022.

Jeżeli uda się dotrzymać przedstawionego przez ministra harmonogramu, to inwestycja będzie opóźniona "zaledwie" o osiem do dziesięciu lat. A1 ze Strykowa do Częstochowy miała być gotowa przed Euro 2012. Ale najpierw konsorcjum, które miało budować drogę nie dopięło finansowania i koncesja wygasła. Ustalono więc, że autostrada powstanie w systemie tradycyjnym, z pieniędzy budżetowych. Następnie brakującą część autostrady między Strykowem a Pyrzowicami podzielono na dwie części. O ile fragment między Pyrzowicami a Częstochową zyskał status "w realizacji", to między Częstochową a Tuszynem nadal nie działo się nic. Sposobu na budowę feralnej drogi szukał też poprzedni rząd, o czym pisaliśmy tutaj.

Teraz minister Adamczyk mówi o "przyspieszeniu". - Podstawową potrzebą jest dokończenie szkieletu komunikacyjnego kraju. Podjęliśmy zatem decyzję o przyspieszeniu realizacji ostatniego, brakującego fragmentu autostrady A1 łączącej północ i południe Polski – mówił minister.

Przyspieszenie bierze się z tego, że rząd PiS postanowił zarzucić pomysł poprzedniej ekipy, by autostradę budowała drogowa spółka specjalnego przeznaczenia. Żeby taka spółka mogła powstać i zacząć zbierać pieniądze na inwestycję, konieczne byłoby podjęcie szeregu czynności i zmian prawnych, technicznych i finansowych, także na poziomie europejskim. Ministerstwo infrastruktury szacuje, że zajęłoby to co najmniej dwa lata. Dlatego droga będzie budowana w systemie tradycyjnym, z pieniędzy Krajowego Funduszu Drogowego.

Były wiceminister transportu w rządzie Donalda Tuska Radosław Stępień zakładał się nawet, że jeżeli autostrada nie powstanie na Euro, to przejedzie tę trasę rowerem. Słowa dotrzymał i przejechał na rowerze ponad 200 kilometrów, ale A1 nie wydłużyła się od tego nawet o metr.

A1 to jedyna polska autostrada biegnąca z północy na południe. Obecnie w eksploatacji jest 430 km autostrady - czyli odo Pruszcza Gdańskiego do Piotrkowa Trybunalskiego oraz od Pyrzowic do granicy z Czechami w Gorzyczkach. W środku nadal jest dziura. I właśnie ta dziura ma do 2020 r. zniknąć.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(26)
susceptant
7 lat temu
No i mamy 05.01.2017 i oczywiście przetargów na A1 do końca 2016 r. nie ogłoszono... Tyle warte są zapowiedzi min. Adamczyka, który nie jest w stanie zaplanować harmonogramu działań na najbliższe tygodnie, nie mówiąc o perspektywie miesięcy, czy lat. Najlepsze jest jest użyte sformułowanie "uzyskała status w realizacji". Żeby tylko nie napisać, że zaczęto ją budować. Tak, autorko tekstu, na budowę 57 km autostrady A1 z Pyrzowic do Częstochowy ogłoszono w 2014 r. przetargi, które rozstrzygnięto w 2015 r., i podpisano kontrakty na budowę. Trwają tam prace budowlane, droga będzie oddawana odcinkami 2018-19.
wushu
7 lat temu
jeszcze wiele, wiele, lat trzeba będzie sprzątać ten syf i burdel PO Tusku i jego pupilkach i pier...nym WSIowym pachołkiem komurskim... mam nadzieję, że chociaż za część afer bekną i będą mieli czas do namysłu w pierdlu
cupuś
7 lat temu
Kiedy kończyłem studia w 1978r z wielką pompą tow.Gierek i cała Polska budowała TAPP Transeuropejską Autostradę Półinoc-Południe czyli dzisiejszą A-1
kapucha
8 lat temu
ważniejszy jest A2 do Mińska lub Siedlec, na tym odcinku gierkówki wystarczyłoby poprawić asfalt i jeszcze spokojnie można jeździć chodzi im o to żeby pobierać myto a nie usprawnić ruch bo droga północ południe jest rentowniejsza niż wschód zachód
John Washingt...
8 lat temu
Dziekujemy za mape!!!
...
Następna strona