Wojsko chce sprawdzić drogi lokalne. Wiele z nich tego nie wytrzyma
Wojsko chce wiedzieć, po jakich drogach może bezpiecznie przemieszczać sprzęt wojskowy. Instytut Badawczy Dróg i Mostów prowadzi rozmowy z dowództwem wojsk inżynieryjnych ws. analizy lokalnych dróg, które stanowią aż 95 proc. całej sieci w Polsce, a ich stan to wielka niewiadoma - podaje wnp.pl.
Wojsko i drogowcy wspólnie chcą sprawdzić, czy lokalne drogi w Polsce są gotowe na transport ciężkiego sprzętu wojskowego. Instytut Badawczy Dróg i Mostów rozpoczął rozmowy z dowództwem wojsk inżynieryjnych o możliwej współpracy, która miałaby objąć analizę stanu technicznego dróg powiatowych i gminnych.
To właśnie one – stanowiące ponad 95 proc. całej sieci drogowej w Polsce – są w najgorszym stanie i najmniej rozpoznane pod względem możliwości przejazdu wojskowych kolumn - podaje wnp.pl.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Polskie napoje podbijają świat. Przekonali nawet Real Madryt do współpracy
"To poważne wyzwanie"
Jak mówił Janusz Bohatkiewicz, dyrektor IBDiM, problemem jest nie tylko ich słaba jakość, ale i brak wiedzy o ich aktualnym stanie. - Im niżej jesteśmy w sensie zarządcy drogi, tym dłuższa jest sieć drogowa, większa liczba obiektów i tym gorszy, bardziej niewiadomy ich stan - podkreśla.
To poważne wyzwanie, zwłaszcza że dopuszczalne obciążenie większości polskich dróg publicznych to 40 ton, podczas gdy zestaw z czołgiem Abrams waży nawet 100 ton - zauważa serwis.
Na poziomie dróg krajowych i ekspresowych wojsko ma już pełną wiedzę. Jak zapewniał Tomasz Kwieciński z GDDKiA, wszystkie projekty drogowe są konsultowane ze stroną wojskową i uwzględniają potrzeby transportowe armii. Modernizacje są też współfinansowane z funduszy unijnych w ramach programu Military Mobility.
Jednak jak już w 2019 r. pisał dr inż. Jarosław Tomaszewski z WAT, problemem są właśnie drogi niższego szczebla, których parametry "nie spełniają wymagań Sił Zbrojnych RP". Dlatego teraz Instytut Badawczy Dróg i Mostów planuje – po sformalizowaniu współpracy z wojskiem – przeprowadzenie analiz obejmujących nie tylko masę pojazdów, ale też takie kwestie jak szerokość jezdni, światło przejazdów czy promienie łuków.