Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. KKG
|
aktualizacja

Nowy podatek w Polsce. Uderzy we właścicieli samochodów

1375
Podziel się:

Polska, jako beneficjent dużych pieniędzy z KPO, ma obowiązek wprowadzić wiele rozwiązań związanych z ekologią i ochroną klimatu. Jednym z nich jest wprowadzenie wysokiego podatku od samochodów spalinowych. Musi się to wydarzyć do końca 2024 roku. Będzie to jednorazowa opłata.

Nowy podatek w Polsce. Uderzy we właścicieli samochodów
Nie jest jeszcze znana wysokość opłat, jakie będą obowiązywać w Polsce. Najwyższe stawki mają dotyczyć aut z najstarszymi normami emisji spalin (PAP, Szymon Pulcyn)

Do końca 2024 roku zostanie wprowadzona jednorazowa opłata, której wysokość będzie zależała od normy Euro danego samochodu. W 2026 roku podatek ten będzie naliczany każdego roku - informuje poniedziałkowa "Rzeczpospolita". Najwyższe stawki będą dotyczyć samochodów z najstarszymi normami emisji spalin.

Jak czytamy, nowe podatki prawdopodobnie będą dotyczyć każdego właściciela samochodu spalinowego. Nie jest jeszcze znana dokładna ich wysokość, ale według wstępnych ustaleń pod uwagę będą brane rok produkcji samochodu, a co za tym idzie, spełniane normy emisji spalin, stopień emisji dwutlenku węgla (CO2) oraz stopień emisji tlenków azotu (NOx).

Podobne opłaty są już obecne w wielu krajach Unii Europejskiej, choć zasady ich naliczania różnią się w zależności od kraju. Celem nowego podatku jest zniechęcenie obywateli do posiadania i użytkowania starych pojazdów, które są znacznie bardziej szkodliwe dla środowiska - podaje dziennik.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "Żyjemy w Nibylandii". Ekspert nie zostawił na Obajtku suchej nitki

"Rz" przypomina, że rok temu polski rząd zapewniał, że nie planuje wprowadzenia jakichkolwiek dodatkowych opłat. Jednak po podpisaniu 25 listopada 2022 r. tzw. kamieni milowych, pewne jest już, że nowa ustawa podatkowa zostanie wprowadzona w życie wbrew zapowiedziom.

Wprowadzenie kamieni milowych w ramach ekologicznego transportu wiąże się w wieloma korzyściami. Przewiduje się wprowadzenie niskoemisyjnych autobusów dla transportu miejskiego i pozamiejskiego, modernizację linii kolejowych, budowę nowych obwodnic oraz likwidację niebezpiecznych miejsc, znanych jako "czarne punkty". Nowa regulacja podatkowa ma także wprowadzić obowiązkowe podatki związane z transportem spalinowym - informuje "Rzeczpospolita".

Polska z najstarszą flotą aut w Europie

Nowe przepisy podatkowe mogą negatywnie wpłynąć na rynek starych samochodów. Szczególnie dotkliwe mogą okazać się dla właścicieli aut ze starymi normami spalin, których w Polsce jest dużo. Polska posiada najstarszą flotę aut w Unii Europejskiej - 41 proc. samochodów w kraju ma ponad 20 lat. Z podatku zwolnione mają być jedynie pojazdy wojskowe i zabytkowe - informuje dziennik.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(1375)
Beata
3 dni temu
przeciętny Niemiec zarabiający najniższa krajową pracuje 2 h na 4 sztuki piwa, Polak musi pracowac 10 godzin. O cyzm my mówimy? Jetsesmy po prostu biedakami i nie stać nas na unijne rozwiazania. A czyste powietrze to nei kwestia samochodó ale zakładów produkcyjnych,które puszczają co tylko chcą w niebo i do polskich rzek. Moze najpierw tam zróbcie porządek bo za chwilę nie będzie kto miał płacić Wam tych durnych podatków
Taaak
1 tyg. temu
Skoro podatek jest od spalin to powinien być doliczany do paliwa. Bo czy będziemy płacić dodatkowy podatek od prądu w domu ? lub od gazu ? wody ? butów ... ? oddech ?
Monia
2 tyg. temu
Nie jestem inigdy nie byłam za teoriami spiskowymi, ale to wszystko prowadzi rzeczywiście do tego żeby ludzie nic nie mieli tylko byli zależni:/ Straszne
Koalicja Obyw...
2 tyg. temu
samochodów w Polsce jest zdecydowanie za dużo. Jestem za wyższym podatkiem - część aut zniknie. Będzie się jeździło bezpieczniej.
Umiejący licz...
2 tyg. temu
Aktualne propozycje prawne zupełnie nie zachęcą do zamiany na nowszy mniej trujący samochód. Teraz mam 15 letni samochód z silnikiem 1,4 oraz normą Euro 4, a chciałbym kupić nowy (prosto z salonu samochodowego) samochód hybrydowy plug-in o pojemności 2,0 i normą Euro 6 i okazuje się że za nowy podatku zapłacę więcej niż za mój dotychczasowy 15 letni. Ten nowy emituje kilka razy mniej CO2, ale i tam za niego trzeba zapłacić więcej. Ktoś co to wymyślił nie umiał w ogóle liczyć - jak to ma mnie zachęcić do ekologii?
...
Następna strona