Podatek od aut spalinowych do kosza? Minister klimatu: jest wstępna zgoda Brukseli

Jest wstępna zgoda Brukseli, by w Polsce nie został wprowadzony podatek od samochodów spalinowych - poinformowała w środę minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska.

WARSAW, MASOVIAN VOIVODESHIP, POLAND - 2023/12/12: Upcoming Minister of Climate and Environment, Paulina Hennig-Kloska speaks to the press during the session of parliament (Sejm). Donald Tusk presented his government to the Polish parliament (Sejm) as he became the new prime minister. Poland's newly elected PM said in his inaugural speech to parliament that he will demand full mobilization of the West to help Ukraine and also that xenophobia and anti-LGBTQ rhetoric will end and the time to be happy in Poland has come. Also, Tusk assured that the position of Poland at the European stage would be rebuilt. (Photo by Attila Husejnow/SOPA Images/LightRocket via Getty Images)Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska
Źródło zdjęć: © GETTY | SOPA Images

Minister, zapytana w Radiu ZET, czy jest zgoda Brukseli na niewprowadzenie w Polsce podatku spalinowego, odpowiedziała: "Jest zgoda Brukseli wyrażona w prenegocjacjach, potem wprowadzona do dokumentu, który formalnie zostanie zaakceptowany na dalszym etapie".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Tusk przeciwko paktowi migracyjnemu. Poseł PiS: dwulicowe podejście

Podatek od aut spalinowych. Polska mówi "nie"

Pod koniec kwietnia tego roku minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska Nałęcz zapowiedziała, że podatek od aut spalinowych w Polsce nie zostanie wprowadzony.

- Nie będzie podatku od samochodów spalinowych. Przyjmujemy zupełnie inną logikę, logikę dopłat, czyli logikę zachęty, a nie logikę kary. Dopłat dla tych, którzy zechcą kupić samochody elektryczne - mówiła wtedy Pełczyńska-Nałęcz.

Zapowiedziała też wprowadzenie dopłat do samochodów elektrycznych "ze średniej półki". Jak mówiła, szczegóły programu dopłat opracuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska.

Również Szymon Hołownia, marszałek Sejmu z Trzeciej Drogi - Polski 2050, ogłosił, że podatek od aut spalinowych ma trafić do kosza.

"Podatku od posiadania aut spalinowych w Polsce nie będzie. Taki prezent od Koalicji 15 października na 20-lecie w Unii. Ministrowie Polski 2050 wynegocjowali z Komisją odejście od podatku i zastąpienie go systemem dopłat do zakupu elektryków. Zielona zmiana metodą zachęt, nie nakazów" - napisał na platformie X marszałek Sejmu Szymon Hołownia.

Podatek od aut spalinowych a KPO

Negocjacje nie były łatwe. Jak informowała w kwietniu "Gazeta Wyborcza", "Komisja Europejska ma opory wobec rezygnacji przez Polskę z wprowadzenia podatku od posiadania samochodów" - mogliśmy wówczas przeczytać. Dziennik wskazywał wówczas, że 2026 roku mógłby wejść w życie podatek od posiadania samochodów spalinowych, który został uzgodniony z Komisją Europejską przez rząd premiera Mateusza Morawieckiego w ramach negocjacji Krajowego Planu Odbudowy (KPO).

Przypomnijmy, że podatek od aut spalinowych był zapisany jako jeden z tzw. kamieni milowych w KPO. W listopadzie 2022 r. ówczesny rząd Mateusza Morawieckiego zobowiązał się do wprowadzenia nowej opłaty od aut spalinowych w Polsce.

Zakładano, że będzie to jednorazowa opłata. Podatek miał zostać wprowadzony do końca 2024 r. Jego wysokość zależeć miała zaś zależała od spełniania przez dany samochód normy emisji spalin Euro.

W 2026 r. podatek ten miał być już naliczany każdego roku. W przepisach określonok, że najwyższe stawki będą dotyczyć samochodów z najstarszymi normami emisji spalin.

W obliczaniu wysokości opłaty uwzględniany miał być rok produkcji samochodu, a co za tym idzie, spełniane normy emisji spalin, stopień emisji dwutlenku węgla (CO2) oraz stopień emisji tlenków azotu (NOx).

Nie można wykluczyć jednak innych form opodatkowania właścicieli samochodów z silnikami spalinowymi. W lutym Krzysztof Bolesta, wiceminister klimatu i środowiska, mówił, że Polska może pójść drogą Francji.

Mieszkańcy Paryża opowiedzieli się bowiem za podniesieniem opłat za parkowanie samochodów typu SUV w stolicy Francji. Wiceminister klimatu uważa, że takie rozwiązanie może się pojawić i w Polsce. - Musimy patrzeć na to, co dzieje się na świecie, i brać te najlepsze praktyki. Tu puchnięcie samochodów jest niekorzystnym trendem z punktu widzenia bezpieczeństwa oraz środowiska - stwierdził w rozmowie z "Rzeczpospolitą" pod koniec lutego.

Bolesta zapowiedział, że chce uzależnić wysokość opłaty rejestracyjnej i podatku od samochodu od wagi auta. - Problem z dużymi SUV-ami narasta. SUV-izacja motoryzacji to bardzo złe zjawisko. Jeśli będzie można zmusić właścicieli SUV-ów do wzięcia, przynajmniej finansowo, większej odpowiedzialności za zajmowanie większej przestrzeni, skłaniałbym się, by to zrobić - dodał.

Unia Europejska planuje wprowadzenie tzw. zakazu sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 r. Choć formalnie nie będzie to zakaz, mają być one obłożone wysokimi opłatami, które w praktyce sprzedaż aut z silnikami benzynowymi i Diesla uczyni nieopłacalną dla producentów.

Wybrane dla Ciebie
Wykorzystanie rosyjskich aktywów. List siedmiu przywódców. "Czas jest najważniejszy"
Wykorzystanie rosyjskich aktywów. List siedmiu przywódców. "Czas jest najważniejszy"
Problem, który jest na Zachodzie, już w Polsce? Lewica chce nowego podatku
Problem, który jest na Zachodzie, już w Polsce? Lewica chce nowego podatku
11 lat zmowy w branży rolniczej. UOKiK nakłada 170 mln zł kary
11 lat zmowy w branży rolniczej. UOKiK nakłada 170 mln zł kary
Duże zmiany w waloryzacji emerytur? ZUS prześwietlił pomysł prezydenta
Duże zmiany w waloryzacji emerytur? ZUS prześwietlił pomysł prezydenta
Jest pierwsze zdjęcie wykonane przez polskiego satelitę
Jest pierwsze zdjęcie wykonane przez polskiego satelitę
Ataki na rosyjską infrastrukturę  i indyjski deal z Putinem. Ropa musiała zareagować
Ataki na rosyjską infrastrukturę i indyjski deal z Putinem. Ropa musiała zareagować
Dziennikarka money.pl nominowana do nagrody Grand Press Economy
Dziennikarka money.pl nominowana do nagrody Grand Press Economy
Nowy rekord. Ceny miedzi wystrzeliły
Nowy rekord. Ceny miedzi wystrzeliły
2 mln Polaków toną w długach. Tam jest najgorzej
2 mln Polaków toną w długach. Tam jest najgorzej
Niemiecki przemysł łapie oddech. Solidny wzrost produkcji w październiku, ale motoryzacja wciąż hamuje
Niemiecki przemysł łapie oddech. Solidny wzrost produkcji w październiku, ale motoryzacja wciąż hamuje
Gwałtowny wzrost handlu kokainą w UE. "Nigdy wcześniej"
Gwałtowny wzrost handlu kokainą w UE. "Nigdy wcześniej"
Nowy obowiązek dla właścicieli mieszkań. Rząd chce 50 tys. zł kary
Nowy obowiązek dla właścicieli mieszkań. Rząd chce 50 tys. zł kary