ODFIK Katowice
/ 83.22.237.* / 2008-08-29 14:28
Jeśli uważa Pani, że w powyższym sporze ma Pani rację (czyli jest Pani pewna i ma na to dowody, że kwota została spłacona w 100%) można wystąpić do Bankowego Arbitra Konsumenckiego, tym bardziej że nie otrzymała Pani odpowiedzi z banku na reklamację w terminie 30 dni od daty doręczenia.
Zadaniem BAK jest rozstrzyganie sporów powstałych pomiędzy konsumentami - klientami banków a bankami w zakresie czynności bankowych lub innych czynności na rzecz konsumentów.
Wniosek do Arbitra bankowego może złożyć konsument - osoba fizyczna zawierająca z bankiem umowę w celu bezpośrednio nie związanym z działalnością gospodarczą.
Arbiter bankowy rozpatruje sprawy, w których:
-została wyczerpana przez klienta możliwość załatwienia sprawy bezpośrednio z bankiem,
-nie zostało wszczęte postępowanie sądowe,
-wniosek konsumenta nie dotyczy spraw związanych ze świadczeniami Skarbu Państwa (np. książeczek mieszkaniowych i kredytów z dopłatami ze środków budżetowych).
-wartość przedmiotu sporu nie przekracza 8 tys. zł., przy czym do wartości przedmiotu sporu nie wlicza się odsetek, a w przypadku dochodzenia kilku roszczeń sumuje się ich wartość,
-roszczenie pieniężne powstało po dniu 1 lipca 2001 r.
Wniosek powinien zostać sporządzony w formie pisemnej i powinien zawierać:
-dane personalne klienta, adres zamieszkania, ewentualny adres do korespondencji, numer telefonu,
-oznaczenie banku, z którym klient wiedzie spór poprzez wskazanie jego nazwy, oddziału i adresu jego siedziby,
-dokładne określenie żądania wraz z uzasadnieniem i ewentualne wskazanie środków dowodowych w postaci dokumentów, które powinny być załączone do wniosku,
-podanie wartości przedmiotu sporu.
-Do wniosku winien być dołączony dokument potwierdzający zakończenie postępowania reklamacyjnego w banku, lub oświadczenia klienta, że nie uzyskał z banku odpowiedzi na swoją skargę w terminie 30 dni od dnia doręczenia.
Wraz z wniesieniem wniosku klient powinien uiścić opłatę na rachunek Arbitra bankowego w wysokości:
20 zł., gdy wartość przedmiotu sporu nie przekracza 50 zł.,
50 zł., gdy wartość przedmiotu przekracza 50 zł.
Arbitraż działa przy Związku Banków Polskich, strona www.zbp.pl. Tam znajdzie Pani regulamin i dane teleadresowe.