Bałtyckie Autostrady Mostowo-Morskie
Opublikowano: 23 stycznia, 2008
Ministerstwo Infrastruktury oraz Instytut Morski w Gdańsku byli organizatorami seminarium „Bałtyckie Autostrady Morskie”. Spotkanie, w którym uczestniczył także przedstawiciel naszej firmy Stalexport Autostrady SA. odbywało się w ramach międzynarodowego projektu Baltic Sea Information Motorways (BaSIM).
Uczestnicy seminarium przypomnieli koncepcje tworzenia autostrad mostowo-morskich w kontekście popieranego przez Unię Europejską rozwoju korytarzy transportowych. Dyskutowano także o znaczeniu autostrad mostowo-morskich dla ruchu kołowego. Ma to szczególne znaczenie właśnie teraz, gdy transport bliskiego zasięgu odgrywa coraz większą rolę, a jednocześnie, trudności napotyka koncepcja utworzenia mostowo-morskiego połączenia Kłajpeda-Świnoujście. Uczestnicy wspominali także o założeniach i sposobach realizacji unijnego programu "from roads to sea", którego podstawowym celem jest przeniesienie części transportu z zatłoczonych europejskich dróg na szlaki morskie.
O projekcie utworzenia autostrady morskiej Świnoujście-Ystad mówił przedstawiciel Stalexport Autostrady S.A. Andrzej Baron. Nasza firma podobnie jak nasi partnerzy ze szwedzkiego portu Ystad zabiegają o to, by wybudować autostrade Świnoujście-Ystad zyskało status autostrady mostowo-morskiej. Stosowny projekt został przez obie firmy wspólnie złożony w odpowiednich ministerstwach w Polsce i Szwecji. Jest to pierwszy etap selekcji projektów, które otrzymają wsparcie finansowe Unii Europejskiej. Nasz projekt znajduje się na liście skrótacyjnej. Ostateczne decyzje ministerstw mają zapaść na przełomie marca i kwietnia.
Andrzej Baron mówił także o połączeniu Świnoujście-Kłajpeda. Ta ostatnia koncepcja jest bardzo interesująca, ponieważ zdaniem wielu specjalistów kraje położone we wschodniej części Morza Bałtyckiego będą w najbliższych latach rozwijały się bardzo dynamicznie, co z pewnością znajdzie odzwierciedlenie w zwiększających się obrotach towarowych tych państw. Powstanie autostrady mostwo-morskiej, która umożliwi przeniesienie części tranzytowego ruchu kołowego z polskich dróg na morze wydaje się konieczne, a w dłuższej perspektywie czasowej wręcz nieuniknione. Połączenie takie nie zastąpi tranzytu kołowego przez terytorium Polski, ale na pewno będzie stanowiło dobrą alternatywę. Czas jego powstania oraz wolumen obsługiwanego taboru kołowego są w zdecydowanej mierze uzależnione od intencji, decyzji oraz działań rządu polskiego, tj. rządu kraju, przez terytorium którego odbywa się tranzyt kołowy. Jednym z tematów prac w ramach projektu Baltic Gateway Plus była "Autostrada Mostowo-Morska Świnoujście-Kłajpeda". Tematem tym zajęli się partnerzy projektu Stalexportu Autostrady SA:
- Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.
- Zarząd Portu Kłajpeda
- Uniwersytet w Kłajpedzie.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
info ze stycznia, ale wrzucam dla przypomnienia w związku z dzisiejszym artykułem w PB....