Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. KKG
|

Budowa trzech nowych promów. Umowa podpisana

27
Podziel się:

Umowę na budowę nowych promów ro-pax podpisano w Gdańsku - poinformowała w piątek Polska Żegluga Morska. Jednostki ma wybudować Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego.

Budowa trzech nowych promów. Umowa podpisana
Nowymi promami będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób. (Na zdjęciu prom Jan Śniadecki) (YouTube)

Promy mają zostać wybudowane dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska.

Proekologiczne i niskoemisyjne jednostki

"W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego S.A. wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu" - poinformował w piątek rzecznik Polskiej Żeglugi Morskiej Krzysztof Gogol.

Jak zaznaczył, będą to "nowoczesne, proekologiczne, niskoemisyjne jednostki napędzane czterema silnikami LNG typu Dual-Fuel ze wspomaganiem bateryjnym (hybryda)", zasilane skroplonym gazem ziemnym i paliwem typu diesel, używanym do inicjacji zapłonu.

Zobacz także: Co z polskim promem? Minister Marek Gróbarczyk komentuje ustalenia WP. "Zaskakuje mnie pan"

"Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych, każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach" - podał rzecznik PŻM.

Miejsce dla 400 pasażerów i 50 członków załogi

Każdy z promów ma mieć 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4,1 tys. m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.

W połowie września br. wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk zapowiedział, że na budowę promów dla PŻM w opcji 3+1 przeznaczony zostanie miliard złotych.

Do budowy jednostek powołana została spółka Polskie Promy. Pod koniec października wiceminister Grzegorz Witkowski przekazał z kolei, że spółka jest na "końcowym etapie negocjowania warunków kontraktów na budowę promów", a planowane działania "obejmują zamówienie w Polsce trzech promów z terminem dostawy pierwszego w 2024 roku, według własnego projektu koncepcyjnego Polskiej Żeglugi Morskiej".

Przypomnijmy, że porozumienie polsko-szwedzkie sprzed pięciu lat zakładało, że Polska przygotuje dwa promy, a Szwecja rozbuduje nabrzeża portu w Ystad, w ramach rozwoju Żeglugi Bałtyckiej. Skandynawski kraj wykonał swoją część umowy. A Polska?

Pierwszy prom miał wyruszyć w dziewiczy rejs już w 2019 roku. Miał mieć 228 m długości, 31 m szerokości i 900 miejsc dla pasażerów. Po 4 latach od uroczystego odsłonięcia stępki pod nowy prom w Szczecinie nie zadziało się nic.

Premier pytany we wtorek o to, kiedy rozpocznie się budowa promów potrzebnych dla rozwoju PŻM i PŻB odpowiedział, iż "jest pełen optymizmu, że w polskich stoczniach będą mogły być zbudowane promy".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(27)
stoczniowiec
2 lata temu
ja myślałem że w GRYFI przecierz już stępkę położyli
babelki
2 lata temu
Dalszy ciag snucia marzen, a ten prom sprzed kilku lat to juz plywa? Teraz beda trzy? Dajcie spokuj z tymi informacjami, zamiast gadac o czyms czego nie potraficie zrealizowac budujcie w ciszy i chwalcie sie po zrealizowaniu w 100% pomuslu. Jak zwykle puste slowa
Magik
2 lata temu
Nowe promy na pewno by się przydały. Bo pływanie Śniadkiem czy Gryfem uwłacza ludzkiej godności. Co innego że cały świat buduje promy w Chinach bo szybciej i taniej. A unas znów tym razem stępki rdza zje a pocioty rządzących nabija sobie kase
zybi
2 lata temu
Wyporność mówi więcej o okręcie niż takie dane jak "400 osób" czy "4,1 tys m linii ładunkowej"
junacki
2 lata temu
To teraz którzy wujkowie, ciotki, bracia, żony, matki, kochanki, dzieci obejmą stołki w nowych zarządach nowych spółek SP? Zgadujcie.....
...
Następna strona