Związek Zawodowy Związkowa Alternatywa próbował nagłośnić kiepską sytuację pracowników polskich spółek lotniczych za pośrednictwem akcji billboardowej. Hasło "Dramat w lotnictwie. Zwolnienia dla pracowników, miliony dla zarządzających" okazało się jednak zbyt drastyczne dla firm reklamowych, które odmówiły realizacji zlecenia.
Możliwe też, że nie chodziło o hasło, ale o grafikę i treść na plakacie. Są na nim wizerunki kilku zwierząt oraz napis "Ponieważ kury dobrze pracowały, świnie postanowiły przyznać sobie po 100 jaj nagrody". Całość wymownie nawiązuje do Orwellowskiego "Roku 1984".
Plakat miał zawisnąć m.in. naprzeciwko siedziby PLL LOT - bo związkowcy upominają się o zatrudnionych w lotnictwie. Chodzi m.in. o zarzuty mobbingu, obniżki pensji personelu (przy prawdopodobnym braku obniżek zarządu) czy zakaz prowadzenia szkoleń w języku polskim.
Trzy największe firmy działające w branży reklamy outdoorowej (Ströer, AMS i Clear Channel) odmówiły przyjęcia zamówienia. Związkowcy mówią o cenzurze, firmy tłumaczą się w mediach przekroczeniem granic dobrego smaku i wątpliwościami prawnymi. Jedna z firm w ogóle się nie wytłumaczyła.
To skandaliczny przejaw cenzury i dyskryminacji. Rozważamy podjęcie kroków prawnych wobec firm, które nas cenzurują – powiedział Portalowi Strajk Piotr Szumlewicz, przewodniczący Związkowej Alternatywy.
Szumlewicz przypomina także o niedawnych kampaniach billboardowych organizacji "prolife".
- Warto przypomnieć, że niedawno cała Polska została wypełniona billboardami fundamentalistycznych środowisk prolife i nie przypominamy sobie, by ktokolwiek blokował ich billboardy - mówi.
LOT leci na stracie
Polskie Linie Lotnicze poinformowały miesiąc temu, że strata netto wyniosła 1 mld 41 mln zł, podczas w 2019 roku spółka wypracowała zysk wysokości 68,9 mln zł. W ubiegłym roku LOT przewiózł 3,1 mln pasażerów, co oznacza, że liczba pasażerów spadła ponad trzykrotnie w stosunku do 2019 roku.
"W obliczu największego w historii branży lotniczej kryzysu, którego konsekwencją jest bardzo niski popyt na podróże lotnicze zarząd spółki w 2020 roku podejmował działania mające na celu redukcję kosztów stałych" - czytamy w sprawozdaniu.
Narodowy przewoźnik zapewnia, że ogranicza dostawy towarów i usług do niezbędnego minimum, renegocjuje umowy leasingu samolotów oraz samochodów służbowych oraz wprowadził też zmiany zasad wynagradzania pracowników.