Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Artykuł Sponsorowany
|
Artykuł sponsorowany

Wziął i się udało - dlaczego odpowiedzialne pożyczanie jest najlepszym sposobem zapobiegania zaległościom?

Podziel się:

Potrzebując "szybkich" pieniędzy, Polacy coraz częściej zwracają się do instytucji pożyczkowych. Nie jest to zaskakujące, ponieważ instytucje te oferują bardziej przystępne i elastyczne warunki pożyczek niż banki, a także możliwość uzyskania wymaganej kwoty tu i teraz, w ciągu zaledwie kilku minut od podpisania wniosku.

Wziął i się udało - dlaczego odpowiedzialne pożyczanie jest najlepszym sposobem zapobiegania zaległościom?
(materiały partnera)

Odpowiedzialność a oszustwo

Popyt generuje wszakże nie tylko podaż, ale często także całą masę wyłudzeń. Z tego względu na rynku usług finansowych roi się zarówno od ofert instytucji pożyczkowych, oszustów, jak i pożyczek pod zastaw, których ofiary wpadły w głęboką pułapkę zadłużenia.

W rezultacie instytucje pożyczkowe ponoszą ogromne straty związane z reputacją, a potencjalni klienci stykają się ze stereotypami dotyczącymi braku regulacji instytucji pozabankowych, oszustw finansowych, a także bywają zastraszani "okropnościami" związanymi z usługami windykacyjnymi. Wszystkie te czynniki łącznie spowalniają rynek finansowy i mają negatywny wpływ na jakość życia i siłę nabywczą ludności.

Czy istnieją sposoby zwalczania oszustw i minimalizowania ryzyka utraty reputacji przez instytucje pożyczkowe? Tak - wdrożenie zasad odpowiedzialnego pożyczania. Pod pojęciem pożyczki konsumenckiej kryje się zbiór zasad, których pożyczkodawca powinien przestrzegać, aby zapewnić pożyczkobiorcy możliwość podjęcia świadomej i przemyślanej decyzji.

W praktyce oznacza to, że część odpowiedzialności za podejmowanie decyzji przez pożyczkobiorcę spoczywa na pożyczkodawcy, który musi zadbać o przejrzystość warunków umowy pożyczki, czyli w efekcie o kompetencje finansowe klienta. Od maja 2020 roku zasady odpowiedzialnego pożyczania stały się powszechnym wymogiem dla wszystkich banków i instytucji finansowych w UE. Polityka w zakresie odpowiedzialnego pożyczania ma określone cele:

  • inkluzywność - dostępność kredytu konsumenckiego;
  • stabilność - zrównoważony system finansowy z dobrym zarządzaniem ryzykiem;
  • uczciwość - licencjonowanie działalności;
  • ochrona konsumenta - zapewnienie konsumentowi wszystkich informacji niezbędnych do podjęcia świadomej decyzji oraz ochrona przed nieuczciwymi praktykami.

 

Odpowiedzialne pożyczanie a instytucje pożyczkowe

Dla instytucji pożyczkowych istotą odpowiedzialnego pożyczania jest działanie w najlepszym interesie klienta, zapewnienie przystępności cenowej, przejrzystości warunków i wspieranie pożyczkobiorcy, gdy pojawiają się trudności ze spłatą. W celu realizacji tego podejścia opracowano szereg innowacyjnych narzędzi, które mają poprawić jakość procesu pożyczkowego i zminimalizować ryzyko powstania zaległości.

Wśród takich narzędzi warto wspomnieć o weryfikacji kredytowej. Na przykład serwis pożyczkowy Szybka Gotówka analizuje zdolność kredytową pożyczkobiorców za pomocą własnego systemu scoringowego. Ocena indywidualnego scoringu pozwala serwisowi na budowanie dokładniejszych wzorców przy podejmowaniu decyzji o przyznaniu kredytu. Takie podejście poprawia zarówno jakość obsługi, jak i doświadczenie klienta, zmniejsza współczynnik odrzuceń i opóźnień, a także pozwala na bardziej zindywidualizowane oferty pożyczek i krótszy czas podejmowania decyzji.

Pożyczkodawcy są także odpowiedzialni za poinformowanie klienta o ważnych szczegółach pożyczki, a jednocześnie nie mogą wprowadzać w błąd poprzez stosowanie np. drobnego druku i innych sztuczek. W rzeczywistości pożyczkodawca zobowiązuje się do stosowania podejścia skoncentrowanego na kliencie, zapewniając nie tylko szybką obsługę wniosków użytkowników, ale także poprawę umiejętności finansowych poprzez dostarczanie prawidłowych i kompletnych informacji w odpowiednim formacie. W związku z powyższym, tak jak pokazuje praktyka Szybkiej Gotówki, klienci pozbywają się stereotypów i wzrasta ich lojalność wobec firmy. Obecnie przykładowo czterech na pięciu klientów serwisu jest gotowych polecić go swoim przyjaciołom i znajomym.

Odpowiedzialne pożyczanie a klient

Przed mediami, organami regulacyjnymi, bankami i instytucjami pożyczkowymi stoi teraz trudne zadanie rozwijania wśród konsumentów umiejętności finansowych i odpowiedzialnego podejścia do własnych finansów. Każdy uczestnik rynku finansowego znajduje swój własny sposób na jego rozwiązanie. Konsumenci nie powinni jednak zapominać o podstawowej zasadzie odpowiedzialnego pożyczania, która ma chronić zarówno konsumenta, jak i pożyczkodawcę - pożyczaj odpowiedzialnie!

Reprezentatywny przykład pożyczki: W przypadku pożyczki w wysokości 10 000 zł na okres 65 dni RRSO wynosi 372%, stopa oprocentowania 16,0% rocznie, a prowizja 2 900,30 zł. Całkowita kwota do zapłaty to 13 185,00 zł.

Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Artykuł sponsorowany