Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Hala produkcyjna a obowiązki podatkowe

0
Podziel się:

Przedsiębiorca musi pilnować terminu odliczenia VAT-u, rozpocząć amortyzację we właściwym czasie i uwzględnić podatek od nieruchomości.

Hala produkcyjna a obowiązki podatkowe
(Endostock/Dreamstime.com)

W niektórych przypadkach przedsiębiorcy muszą zainwestować środki pieniężne w wybudowanie odpowiedniej budowli, na przykład hali produkcyjnej. Wiąże się to jednak z wieloma obowiązkami na gruncie podatkowym: trzeba pilnować terminu odliczenia VAT-u, amortyzację rozpocząć we właściwym czasie i uwzględnić podatek od nieruchomości.

Rozważając problem inwestycji polegającej na wybudowaniu hali produkcyjnej w celu prowadzenia na jej powierzchni działalności gospodarczej w ujęciu VAT kluczowe znaczenie ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. W zakresie w jakim przedsiębiorca wykorzystuje nabywane towary i usługi do wykonywania czynności opodatkowanych może odliczyć VAT. Oznacza, to że w towary (usługi), które są nabywane na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej dają prawo do odliczenia.

Nakłady inwestycyjne mogą być w różnym stopniu związane są z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT. Przykładowo w sytuacji, gdy firma posiada dział produkcyjny, w którym cała produkcja jest przedmiotem opodatkowanej dostawy, wówczas wszystkie zakupy związane z tą działalnością dadzą prawo do odliczenia. Jeśli jednak taka hala służy także produkcji nie opodatkowanej, to zakupy służące czynnościom opodatkowanym i wynikający z nich podatek naliczony powinny być wyodrębnione.

Nie zawsze jest to jednak możliwe. W takim przypadku podatek podlegający odliczeniu oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość wykorzystywana jest do sprzedaży opodatkowanej i czynności nie podlegających opodatkowaniu.

Odliczenia zasadniczo należy dokonać w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę. W żadnym wypadku nie może nastąpić wcześniej. Jednak w przypadku gdy nie dokonamy obniżenia kwoty podatku należnego w tym terminie, możemy to zrobić w deklaracji za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Po upływie tego terminu odliczenia podatku naliczonego dokonać można tylko poprzez korektę deklaracji. Korektę należy złożyć za okres, w którym przedsiębiorca nabył prawo od odliczenia podatku naliczonego, czyli otrzymał fakturę. Na dokonanie tej korekty jest aż pięć lat licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do odliczenia.

Wstrzymaj się z wykończeniem

Rozpatrując obowiązki ciążące na podatniku nie wolno pominąć kwestii związanych z podatkiem od nieruchomości. Konieczność zapłaty tego podatku powstanie począwszy od 1 stycznia następującego po roku, w którym budowa hali została zakończona albo w którym rozpoczęto jej użytkowanie przed ostatecznym wykończeniem. Jeśli więc wykończenie hali przypada na koniec roku a masz taką możliwość wstrzymaj się z ukończeniem budowy lub używaniem hali do początku następnego roku. Przesunięcie zakończenia budowy na styczeń kolejnego roku spowoduje, że podatek faktycznie trzeba będzie zapłacić dopiero za rok.

Przesunięcie w czasie rozpoczęcia używania dobrze jest rozpatrzeć mając na uwadze przepisy o podatku dochodowym. Chociaż taki zabieg pozwoli oszczędzić na podatku od nieruchomości, to jednak trzeba się liczyć z opóźnieniem rozpoczęcia amortyzacji.

Konsekwencje po stronie kosztowej wiązać się będą z momentem oddania do używania. Wybudowana hala dopiero wtedy staje się środkiem trwałym. Do kosztów bezpośrednio związanych z budową, które wliczamy do wartość środka trwałego zaliczymy m. in. koszty przygotowania terenu pod budowę, wznoszenia budynku, nadzoru autorskiego, generalnego wykonawcy i inwestorskiego. Amortyzację (liniową, ze stawką 2,5 proc.) rozpoczniemy od następnego miesiąca po wpisaniu hali do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Oznacza to, że na następny rok podatkowy przesunięte zostanie rozpoczęcie amortyzacji hali i związane z nią odpisy stanowiące koszt podatkowy.

Czytaj o amortyzacji środków trwałych
[ ( http://static1.money.pl/i/h/228/t84708.jpg ) ] (http://msp.money.pl/wiadomosci/zarzadzanie/artykul/jak;rozliczyc;utrate;srodka;trwalego;na;skutek;kradziezy,20,0,838164.html) Jak rozliczyć utratę środka trwałego na skutek kradzieży Przepisy pozwalają pod pewnymi warunkami uznać niezamortyzowaną wartość utraconego środka trwałego za koszt uzyskania przychodu.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/24/t84504.jpg ) ] (http://msp.money.pl/wiadomosci/podatki/artykul/jak;wycenic;mieszkanie;wykorzystywane;w;firmie,88,0,837464.html) Jak wycenić mieszkanie wykorzystywane w firmie? Lokal mieszkalny może zostać zaliczony do środków trwałych firmy, a w konsekwencji amortyzowany.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/192/t38592.jpg ) ] (http://msp.money.pl/wiadomosci/prawo/artykul/remont;zaliczysz;bezposrednio;do;kosztow;modernizacje;juz;nie,153,0,816281.html) Remont zaliczysz bezpośrednio do kosztów, modernizację już nie Wydatki poniesione na ulepszenie środka trwałego zwiększają jego wartość początkową.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)