Handel detaliczny z definicji jest sprzedażą towarów albo usług realizowaną w niewielkich ilościach. Zwykle handel detaliczny to ostatnie ogniwo łańcucha producent-nabywca. Handel detaliczny prowadzi do tego, by towar znalazł się u odbiorcy w ustalonym miejscu i czasie.
Na czym polega handel detaliczny?
W przypadku handlu detalicznego mamy do czynienia z działaniami prowadzącymi do tego, że towar albo usługa trafia do klienta końcowego. Handel detaliczny związany jest też z zyskiem. Mamy z nim też do czynienia w przypadku różnicy między ceną zapłaty np. hurtownikowi a kosztami, które zostały poniesione, by zrealizować transakcję. Handel detaliczny nie zawsze musi dotyczyć pojedynczej osoby. W bardziej ogólnym rozumieniu zakłada on sprzedaż nabywcy końcowemu.
Handel detaliczny jest zależny od zakresu produktów czy usług, które są oferowane.
Handel detaliczny to dostarczanie konsumentom towarów i usług, nie tylko zaspokajających ich potrzeby, ale też oferujących ponadstandardowe korzyści. Kształtuje on konsumpcję i kreuje ceny. Handel detaliczny odbywa się poprzez monitorowanie reakcji rynku na zmianę cen. Realizowany jest przede wszystkim w centrach handlowo-usługowych, a także na targowiskach, straganach, kioskach i sklepach.
Rodzaje handlu detalicznego
Handel detaliczny może być stacjonarny, ruchomy albo wysyłkowy.
W przypadku handlu stacjonarnego może on być zbudowany w formie zgrupowania różnych punktów sprzedaży w jednym miejscu. Mogą to być np. zakłady usługowe, punkty gastronomiczne, a także inne zakłady handlu detalicznego. Zwykle w takich miejscach tworzone są miejsca parkingowe, by w jednym momencie handel mógł być realizowany dla sporej grupy osób.
Takie skupiska handlu detalicznego tworzone są dlatego, żeby skrócić czas przeznaczany przez klientów na zakupy. Takie ośrodki sprzedaży detalicznej dzielą się na osiedlowe, dzielnicowe i ogólnomiejskie. Zasadnicza różnica polega na tym, że obsługują one różną liczbę konsumentów, a także są w stanie przyjąć różną liczbę punktów sprzedaży.
Sprzedaż rozproszona w dużej mierze zależy od powierzchni sprzedaży. Jest realizowana przede wszystkim w formie drobnego detalu rozmieszczonego na bardzo dużej powierzchni (np. dzielnicy).
Handel detaliczny stacjonarny realizowany jest w miejscach, gdzie towar lub usługi są dostępne w określonym czasie. Handel ruchomy związany jest z koniecznością zmian miejsca i oferty towarowej.
Mówiąc o handlu w modelu sprzedaży ruchomej, zwykle myślimy o sprzedaż, która dociera do klienta w każdym miejscu i czasie. W przypadku sprzedaży stacjonarnej klient odwiedza sklep, a w przypadku sprzedaży ruchomej, to "sklep przychodzi do klienta". Mimo różnic obie te formy mają wspólny element. Za każdym razem klient ma bezpośredni kontakt ze sprzedawcą. Tego kontaktu nie ma w przypadku handlu wysyłkowego.
Specjaliści dzielą handel detaliczny na skoncentrowany i rozproszony. Ten pierwszy związany jest z tym, że skupia się w jednym miejscu różne punkty sprzedaży detalicznej. Rozproszony natomiast zakłada, że pojedyncze punkty handlowe mamy w różnych punktach miast albo gmin.