Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Marlena Kostyńska
|
aktualizacja

Pełna księgowość – co to jest?

4
Podziel się:

Pełna księgowość jest najbardziej skomplikowaną, zaawansowaną wersją prowadzenia ksiąg handlowych. Chodzi w niej o odpowiednie zaksięgowanie wszystkich operacji dokonywanych przed przedsiębiorstwo. W jej ramach należy przechowywać wszystkie dokumenty kupna i sprzedaży. Trzeba także odnotować wszelkie transakcje, przelewy przychodzące i wychodzące, a także wszelkie operacje związane z magazynem.

Na czym polega pełna księgowość
Na czym polega pełna księgowość (iStock.com, Jirapong Manustrong)

Pełna księgowość to z pewnością nie jest coś, z czym poradzi sobie samodzielnie przeciętny przedsiębiorca. W tym wypadku niezbędny jest udział profesjonalnej księgowej. Pracy jest wiele, trzeba także na bieżąco sprawdzać przepisy.

Dla kogo obowiązkowa jest pełna księgowość?

Obowiązek pełnej księgowości zapisany jest w ustawie o rachunkowości. Pełną księgowość muszą prowadzić spółki: spółka akcyjna, spółka z o.o., spółka komandytowo-akcyjna.

Dotyczy on także osób fizycznych, spółek jawnych, cywilnych, partnerskich, a także spółdzielni, pod warunkiem, że ich przychody netto w ubiegłym roku podatkowym przekroczyły określoną wartość (aktualnie jest to ponad 5 mln zł). Wymienione podmioty muszą obowiązkowo prowadzić pełną księgowość. Jednak każda firma na swoje życzenie może także z tego korzystać.

Pełna księgowość - co to jest dokłanie?

W ramach pełnej księgowości dokonuje się bardzo precyzyjnego rozliczenia wszystkich podejmowanych przez firmę transakcji finansowych. Dzięki temu po spojrzeniu w księgi handlowe, można bardzo szybko sprawdzić, w jakiej kondycji finansowej jest dana spółka.

To informacje ważne dla udziałowców. Mogą zrobić zestawienie zysków i start, przez co łatwiej jest podejmować wszelkie finansowe decyzje. Pozwala to dociec, jakimi zasobami dysponuje przedsiębiorstwo i zgodnie z tym planować inwestycje i szacować zyski.

Pełna księgowość dotyczy tak samo ewidencjonowania co jest majątkiem firmy i źródeł finansowania tego majątku. Z punktu widzenia organów podatkowych to ważne i w razie kontroli wszystko podlega sprawdzeniu.

Pełna księgowość łączy się z inwentaryzacją majątku przedsiębiorstwa oraz zobowiązań spółki dotyczących innych podmiotów. Pozwala to unikać nadużyć, kiedy na przykład majątek firmowy jest źle zarządzany i pożytkowany. W ten sposób także łatwiej jest określić zobowiązania podatkowe wobec fiskusa.

Pełna księgowość to jednak nie tylko kwestie majątkowe, ale także te dotyczące pracowników. Jednym z jej elementów jest prowadzenie kart wynagrodzenia pracowników. Takie dokumenty sprawiają, że łatwiej jest rozliczyć koszta uzależnione od zatrudnienia pracowników.

Pełna księgowość – co to jest?

Pełna księgowość wygląda następująco:

  • Dziennik;
  • Konta księgi głównej;
  • Konta księgi pomocniczej;
  • Zestawienie obrotów a także sald umieszczonych w księdze głównej;
  • Zestawienie sald na kontach pomocniczych;
  • Wykaz składników pasywów i aktywów.

Minusy pełnej księgowości to przede wszystkim kwestia kosztów jej prowadzenia. Uproszczona Księga Przychodów i Rozchodów jest dużo prostsza. Rozbudowany system ewidencjonowania to dużo większe nakłady pracy. Ciągle zmieniają się również przepisy, więc trzeba trzymać rękę na pulsie, niektóre kwestie są również niejednoznaczne.

Pełna księgowość to bardzo szeroki, a przy tym grząski obszar wiedzy. Dlatego konieczna przy jej prowadzeniu jest współpraca z biurem rachunkowym, a nawet zatrudnienie księgowej na stałe.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(4)
Tomek
4 lata temu
Otwieram firmę w styczniu, mam wybrane już biuro rachunkowe Eurokadra Expert, zdecydowałam się na JDG, słyszałam, że obsługują także spółki.,
Stenia
5 lata temu
Słuchajcie, ja planuję otworzyć działalność i szukam programu księgowego, ewentualnie dobrego biura. Myślałam o Tax Care, bo firma znana i ogólnie wychodzi całkiem nieźle, ale może ktoś z Was powie, jak taka księgowość online wygląda w praktyce? Warto?
Łukasz
5 lata temu
Po kiego grzyba autor pisze o plusach i minusach, jakby ta forma księgowości była do wyboru?
w stopkę to.
5 lata temu
Rzecki pisał -winien i ma - to się wyrabiał. Naczelną zasadą jest takie rozmnożenie papierologii aby skreślający kółkokrzyżyki nie miał czasu zastanowić się nad sensem takiej pracy. :)))