Podatki po polsku. Część pracy na etacie, część jako zewnętrzna firma
Menedżerowie firm część swoich obowiązków wykonują w ramach działalności gospodarczej. Dla firm oznacza to oszczędności na składkach ZUS, dla pracownika - lepsze wynagrodzenie. Fiskus nie ma nic przeciwko takim praktykom, o ile nie dochodzi do zawarcia umowy pozornej.
O sprawie informuje "Rzeczpospolita", która powołuje się na interpretację dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Do organu zwróciła się spółka z o.o., prowadząca działalność produkcyjną. Firmę interesowało stanowisko skarbówki, ponieważ część jej pracowników planowało założyć własną firmę i w jej ramach wykonywać część obowiązków służbowych względem spółki z o.o., takich jak czynności konsultingowe niezwiązane z zarządzaniem.
Fiskus nie miał żadnych obiekcji dla takiego rozwiązania. Eksperci, z którymi rozmawiała "Rz", wskazują, że takie rozwiązanie jest całkowicie legalne.
- Skarbówka wydaje pozytywne interpretacje, bo podział obowiązków to legalne rozwiązanie. Oczywiście pod warunkiem, że odzwierciedla rzeczywistość. Obowiązki muszą być precyzyjne rozdzielone, należy też racjonalnie ustalić proporcje wynagrodzenia – tłumaczy Beata Hudziak-Nagórska, doradca podatkowy, partner zrządzający w kancelarii 8Tax.
Obejrzyj: Kredyty dla firm. Oto co musisz wiedzieć
Czym zatem może się skończyć umowa pozorna? Odpowiedzialnością prawną obu stron. Spółka odpowie za nieprawidłowe rozliczenie wynagrodzenia menedżera. Sam pracownik natomiast będzie musiał uiścić wyższy podatek i składki.
Fiskus walczy w ten sposób z tzw. ukrytą pracą na etat, o której mówi art. 5b ustawy o PIT. Wynika z niego, że z ukrytą pracą mamy do czynienia, gdy: odpowiedzialność wobec osób trzecich ponosi zlecający usługę, wyznacza on czas, miejsce wykonywania świadczenia, a także nadzoruje jego wykonanie. Natomiast wykonujący czynności nie ponosi żadnego ryzyka gospodarczego.
Co właściwie daje rozdzielenie obowiązków stronom? Pracownik, dzięki działalności gospodarczej, może skorzystać z podatku liniowego - czyli 19-proc. podatku dochodowego. Nie ma przy tym znaczenia, ile w rzeczywistości zarabia. Rozliczyć może też w kosztach wydatki m.in. na samochód, na komputer, na telefon czy na siedzibę w mieszkaniu.
Spółka zaś w ten sposób zaoszczędza przede wszystkim na składkach ZUS. Może dzięki temu zaproponować pracownikowi lepsze warunki wynagrodzenia.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl