Premia uznaniowa a regulaminowa. Na czym polega różnica?
Wybór formy ekstra wynagrodzenia nakłada na pracodawcę pewne obowiązki względem pracowników. Premie mogą mieć charakter uznaniowy lub regulaminowy.
Pracodawca ma prawo do dodatkowego wynagradzania zatrudnionych osób. Dobrze wypełniają swoje obowiązki, w terminie osiągają założone cele, a może mogą się pochwalić szczególnymi osiągnięciami? W zależności od rezultatów pracy, szef może wybrać różną formę motywacji. Premie pieniężne mogą mieć charakter uznaniowy lub regulaminowy. Na czym polega każda z nich?
Wybór premii nakłada na pracodawcę pewne obowiązki względem pracowników. Musi wprowadzić do systemu wynagradzania osobny zapis, który ma motywować do lepszego wykonywania powierzonych zadań. O tym, czy pieniądze będą wypłacane jako premia uznaniowa lub premia regulaminowa decydują reguły odnotowane w umowie o pracę, regulaminie albo układzie zbiorowym pracy, czyli zestawie przepisów o charakterze wewnętrznym.
[Premia uznaniowa](https://msp.money.pl/wiadomosci/prawop/artykul/premia-uznaniowa-premia-regulaminowa,28,0,2179612.html) zależna od woli pracodawcy
Wysokość i częstotliwość premii uznaniowej ustala pracodawca na podstawie oceny podwładnych. Zwykle przyznaje ją osobom, które wzorowo wypełniają swoje obowiązki. Czasem wystarczy, że przejawiają inicjatywę i podnoszą wydajność pracy w firmie. Taka forma wynagrodzenia pieniężnego jest tożsama z nagrodą. Nie przysługuje za spełnienie konkretnych, z góry narzuconych wymogów, ale wynika z dobrej woli szefa, który dostrzegł zaangażowanie pracownika.
Jeśli pracodawca decyduje się na wypłacanie premii uznaniowych czy jednorazowych nagród, nie musi odnotowywać tego w odrębnym dokumencie. Wystarczy, że wspomni o finansowym dodatku w wewnętrznych regulacjach. Nie ma jednak potrzeby określania konkretnych kwot ani warunków. Pracownik nie może zgłaszać roszczenia o wypłacenie bonusu, chyba że pracodawca oficjalnie mu go przyznał, a ostatecznie nie wypłacił.
Premia nie wlicza się do podstawowego wynagrodzenia. Dlaczego? Nie ma charakteru roszczeniowego i nie stanowi obowiązkowego składnika. Może być naliczana i wypłacana nieregularnie, w różnych kwotach. Nie może być też uwzględniona w wypłacie za urlop ani odszkodowaniu za rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia.
Premia regulaminowa na określonych zasadach
Dodatkowe wynagrodzenie przyjmuje formę premii regulaminowej w momencie, kiedy w wewnętrznym dokumencie zostają określone konkretne informacje o sposobie płatności oraz kryteria, na podstawie których świadczenie może zostać przyznane. Należą do nich: wysokość lub procent kwoty, częstotliwość wypłacania, a także obowiązki zatrudnionych. Szef może postawić wymóg np. wyrabiania miesięcznych celów sprzedażowych czy wykonania planu produkcyjnego.
W regulaminie powinny znaleźć się też okoliczności mogące obniżyć ekstra pensję lub spowodować jej niewypłacenie (np. "Premia nie przysługuje pracownikowi w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności"). Pracodawca może np. założyć, że takie wynagrodzenie należy się z góry wszystkim zatrudnionym, a dopiero niedopełnienie obowiązków przez któregoś z nich będzie skutkowało brakiem premii.
Premia regulaminowa ma charakter roszczeniowy. Co to oznacza w praktyce? Pracownik, który spełnił wszystkie warunki zawarte w regulaminie ma pełne prawo do jej otrzymania. Jeśli szef nie wywiąże się z obowiązku i odmówi wypłacenia dodatkowego świadczenia, podwładny może dochodzić wypłaty przed sądem pracy.