Jaki był 2018 rok dla rynku FMCG? Jak kształtował się handel? Jak zmieniała się firma, produkty, oczekiwania konsumenta? Jakie wyzwania stoją przed branżą/firmą?
Robert Rudnicki, Prezes Fabryki Cukierków Pszczółka: Branża cukiernicza jest jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się branż w Polsce. Nasza firma zrealizowała szeroko zakrojoną inwestycję technologiczną, badawczo-rozwojową, a wszystko po to żeby sprostać wymaganiom naszych konsumentów. Podążamy za trendami prozdrowotnymi i "wygodami", które są naturalnym wynikiem wdrażanych innowacji.Elastycznie dostosowujemy ofertę do zgłaszanego popytu rynkowego.Słodkie przekąski mają racje bytu w epoce fit i zdrowego trybu życia. Zmianie uległy tylko trendy ich spożycia. Rośnie w siłę grupa "inteligentnych klientów". Już nie cena, a jakość oferowanych produktów oraz pochodzenie składników decydują o dokonywaniu zakupów. Konsumenci chcą słodyczy wysokiej jakości w różnorodnych smakach. Popularnością w roku 2018 cieszyły się produkty wzbogacone zdrowymi składnikami takimi jak witaminy czy minerały. Ograniczeniu uległa ilość sztucznych barwników, konserwantów i różnego rodzaju dodatków. Rosnąca świadomość
konsumentów wymusiła na producentach uwypuklenie składu produktu. Coraz bardziej popularna stała się tak zwana "czysta etykieta". Rok 2018 wymusił na postawienie na innowacyjne i funkcjonalne produkty - konkretne wartości wspierające nasz organizm, od obniżenia stresu, przez dodanie energii aż po zwiększenie libido. Reasumując: zmieniające się wzorce konsumpcyjne Polaków mają wpływ na kierunki i możliwości sektora słodyczy, który szybko reaguje na trendy i potrzeby konsumentów. Polscy konsumenci są wymagający, jeżeli chodzi o jakość słodyczy, poszukują naturalności i walorów prozdrowotnych, cenią dostępność i wygodę. Rozwój wyrobów cukierniczych jest ściśle związany z rozwojem eksportu do krajów UE i poszukiwaniem nowych rynków eksportowych takich jak na przykład Bliski Wschód.
Co najchętniej kupujemy przed świętami?
Dla słodyczy sezon świąteczny rozpoczyna się już w listopadzie. Wówczas konsumenci zaczynają przygotowywać zapasy, którymi będą obdarowywać swoich najbliższych, partnerów biznesowych, kolegów i koleżanki z pracy/szkoły i z podwórka. W tym okresie najczęściej wybierane są świąteczne opakowania. W świadomości konsumenta, słodycze są wyrazem uznania i sympatii. Słodycze służą konsumentom nie tylko jako słodki upominek, ale również jako szlachetny dodatek, piękne dekoracje na choinkę czy świąteczny stół. Przed świętami największą popularnością cieszą się nasze praliny, cukierki czekoladowe, owocowe galaretki i bakalie w czekoladzie.
Mija rok od otwarcia nowoczesnej fabryki. Jak sytuacja Pszczółki?
Fabryka Cukierków „Pszczółka” Sp. z o.o. z Lublina powstała w 1952 roku i jest od 65 lat producentem znanych i cenionych słodyczy. Jesteśmy jednym z największych w Polsce producentów cukierków. Produkujemy cukierki czekoladowe, praliny, galaretki z płynnym nadzieniem, galaretki w czekoladzie, toffie, karmelki twarde, karmelki nadziewane i karmelki nadziewane oblewane czekoladą. Doskonały smak naszych wyrobów jest możliwy dzięki składnikom najwyższej jakości. Aktualnie w produkcji cukierków wykorzystujemy tylko i wyłącznie polski cukier, naturalne soki, bakalie, najwyższej jakości czekoladę. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, oferujemy produkty bezglutenowe, wzbogacone w kompleksy witaminowe i minerały.
Nasze cukierki powstają w jednej z najnowocześniejszych fabryk w Polsce a nawet Europie. Zautomatyzowane linie produkcyjne, gwarantują dużą wydajność oraz powtarzalność produktów. Dysponujemy nowoczesnym laboratorium, w którym kontrolujemy proces produkcyjny. Poza zapleczem technologicznym, przywiązujemy ogromną wagę do zespołu, który codziennie pracuje nad smakiem naszych produktów. Zatrudniamy specjalistów, których kwalifikacje oraz doświadczenie pozwalają na utrzymanie wysokiej jakości. Nasz nowoczesny zakład w Lublinie posiada certyfikaty ISO 22000, BRC i ISF.
W kwietniu 2017 roku zostały uruchomione 3 nowe linie produkcyjne. Linie te są jednymi z najnowocześniejszych w Polsce, a nawet w Europie. Charakteryzują się one dużą wydajnością produkcji i możliwością produkowania na nich produktów innowacyjnych, wysokiej jakości i doskonałego smaku. Dzięki tym liniom firma może zaproponować produkty czekoladowe, takie jak praliny wypełnione kremem czy cukierki czekoladowe typu Michałki/Trufle, galaretki z płynnym nadzieniem w cukrze, galaretki owocowe oblewane czekoladą, miękkie toffie i wiele innych innowacyjnych na tą chwilę dla polskiego i europejskiego rynku produktów, o których na tą chwilę jeszcze nie mogę mówić.
Jakie są plany rozwojowe firmy?
Strategia jaką przyjęła Fabryka Cukierków „Pszczółka” Sp. z o.o. to wejście w cztery kanały dystrybucji, aby w pełni zagospodarować moce produkcyjne jakie posiada zakład produkcyjny w Lublinie. Za określenie tych kierunków oraz zarządzenie nimi i sprzedażą produktów Fabryki Cukierków „Pszczółka” odpowiedzialny jestem osobiście.
Pierwszy kanał dystrybucji to rynek tradycyjny, na którym jesteśmy z naszymi produktami od 1952 roku tj. od roku w którym powstałą Fabryka Cukierków „Pszczółka” w Lublinie. To 65 lat tradycji i doskonalenia rzemiosła cukierniczego. Lata te pozwoliły nam zdobyć i wychować na naszych produktach kilka pokoleń konsumentów, zdobyć ich zaufanie do jakości naszych produktów, do rodzajów cukierków, które produkujemy, do smaków które proponujemy. Na bazie tego zaufania wiemy, że rozbudowanie naszej oferty o cukierki czekoladowe, galaretki i toffie, spotka się z ich pozytywnym odbiorem, a nam zapewni oczekiwaną sprzedaż i szybki wzrost dystrybucji. Nasi technolodzy i produkcja pracuje już nad przygotowaniem oferty asortymentowej na jesień/zimę 2018/19, oferty na Boże Narodzenie czy nawet Wielkanoc 2019, Dział Marketingu kończy pracę nad narzędziami mającymi nam pomóc w szybkiej poinformowaniu konsumentów o tych produktach, a Dział Sprzedaży czeka na możliwość rozpoczęcia sprzedaży tych produktów.
Drugi kanał dystrybucji to rynek nowoczesny. Nasze produkty są w wielu sieciach sklepów, trwają pracę nad implementacją nowego asortymentu. Jako, że jest to dla nas bardzo ważny kanał, w drugiej połowie roku 2018 zamierzamy zdecydowanie zwiększyć naszą aktywność w tym kanale dystrybucji. Nasze produkty wprowadziliśmy do placówek Poczty Polskiej, z którą nasza współpraca układa się bardzo dobrze, a sprzedaż z miesiąca na miesiąc rośnie. Z naszymi topowymi produktami czyli Coffee Amo, Mieszanką Imieninową, Miętowymi Lubelskimi, Kukułkami i Jogusiami, jesteśmy obecni na stacjach benzynowych PKN Orlen. Myślę, że w tym miejscu warto na chwilę zatrzymać się i powiedzieć czytelnikom, że Fabryka Cukierków „Pszczółka” jest obecnie jedną z nielicznych już firm - producentów o polskim kapitale. Jesteśmy w 100% polską firmą. Wchodzimy w skład Grupy Kapitałowej Krajowa Spółka Cukrowa S.A. „Polski Cukier”, która wolą Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi ma być dalej rozbudowana i przekształcona w krajową grupę spożywczą o
charakterze holdingu. To postawienie na polskie produkty najwyższej jakości! Jesteśmy dumni, że Fabryka Cukierków „Pszczółka” może być częścią tego ambitnego planu. Dlatego też inicjatywa PKN Orlen, za co wielka chwała osobom zarządzającym tym koncernem, który promuje polską żywność i polskich producentów, doskonale wpisuje się w ofertę Fabryki Cukierków „Pszczółka” – spółki polskiej, od 65 lat na polskim rynku, z doskonałym polskim produktem. Podobne podziękowania należą się osobom zarządzającym Pocztą Polską S.A., którzy również stawiają na polskich producentów, w tym na Fabrykę Cukierków „Pszczółka”.
Trzeci kanał dystrybucji naszych produktów to eksport. Fabryka Cukierków „Pszczółka” Sp. z o.o. sprzedaje swoje wyroby do ponad 20 krajów na całym świecie. Głównymi odbiorcami są Słowacja, Azerbejdżan, Litwa, Węgry oraz Niemcy. „Pszczółka” wysyła swoje produkty również do USA, Szwecji, Dubaju, Rumunii, Mongolii, Cypru, Czech, Jordanii czy Rosji.
Wartość exportu Pszczółki rośnie w tempie 20% (rok do roku), co odpowiada trendowi wzrostu exportu słodyczy w Unii Europejskiej.
W związku z dużymi możliwościami produkcyjnymi, a co za tym idzie wielkimi szansami jakie stają przed fabryką, dużą rolę upatrujemy w dalszym rozwoju sprzedaży słodyczy zarówno